Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Zmiany polityczne nie zaszkodziły inwestycjom drogowym

| Adrian Furgalski źródło: RynekInfratsruktury.pl 27.12.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Zmiany polityczne nie zaszkodziły inwestycjom drogowym
fot. Silar, commons.wikimedia.org, CCA (10)

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Każdy kolejny rząd zazwyczaj neguje osiągnięcia i politykę swoich poprzedników. Rząd Ewy Kopacz pozostawił przygotowany na koniec kadencji program budowy dróg. Wielokrotnie stawiane były pytania, czy będzie on realizowany, zanegowany w całości czy może po prostu zmieniony? Pytania stawiano nie bez kozery, gdyż PiS ów program krytykował, ale dzisiaj nie dość, że go realizuje, to na dodatek rozszerza jego zakres, chociażby o północny odcinek obwodnicy Krakowa, co w tym przypadku akurat należy pochwalić.
Mamy natomiast pojedynek na kwoty. Z jednej strony PO, która mówi, że wartość programu wyliczona na 107 mld jest właściwa, a z drugiej PiS, który kwotę tę kwestionuje, podając jako właściwą 198 mld zł. Prawda jest gdzieś pośrodku. Musimy wziąć pod uwagę, że horyzont tego programu sięga 2025 roku i funduszami zahacza już o kolejną perspektywę finansową, w której do realizacji miałyby być przesunięte drogi o mniejszym natężeniu ruchu, dlatego tak ważne jest przedstawienie przez resort, obiecanego do końca roku harmonogramu wykonania Programu Budowy Dróg Krajowych. Patrzmy także na wartości dotychczas rozstrzygniętych przetargów, w których mamy średnio 20-procentowe oszczędności. Przygotowana jest także optymalizacja kosztów budowy, ale nie można wykluczyć, że przejściowo trzeba będzie podnieść wysokość opłaty paliwowej, co zresztą już minister sygnalizował.

W tym miejscu warto wtrącić pewną dygresję. W maju 2016 roku w sejmie minister Adamczyk przytaczał dane, z których miało wynikać, że budowa 1 km autostrady w Polsce jest droższa niż w innych krajach i że mamy najdroższe autostrady w Europie. Nie jest to prawdą, co zresztą wynika z samych danych GDDKiA, które przytaczał minister. Jesteśmy w średniej stawce unijnej z kosztem ok. 9,6 mln euro za kilometr. Drożej jest chociażby na Węgrzech, gdzie cena dochodzi do 12 mln euro. Tylko czy takie porównywanie coś wnosi? Zawsze przypominam sobie dowcip o statyście, który utopił się w jeziorze o średniej głębokości pół metra. Możemy oczywiście budować taniej, dlatego mam nadzieję, że analizowany od roku i wspomniany przed chwilą program optymalizacji kosztów stanie się w końcu ciałem, bo rozstrzygane są kolejne przetargi, co sprawia, że zmniejsza się pula dróg, gdzie ta optymalizacja może być zastosowana. Najciekawsze i mogące dać najwięcej oszczędności wydaje się wprowadzenie typizacji obiektów inżynierskich, gdyż często są przewymiarowane.

Wielkie firmy drogowe alarmowały także, że od roku nie są ogłaszane kolejne duże przetargi, a te ogłoszone jeszcze przez poprzedni rząd nie wchodzą w etap składania ofert cenowych. Podejrzewano, że powodem mogą być albo opracowywane nowe wzory umów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, albo koszty związane z realizacją rządowego programu „Rodzina 500 plus” i przesuwanie nań pieniędzy z innych źródeł. Starałem się przekonywać, że nie należy wpadać w panikę i że powody są inne, a przyspieszenie powinno nastąpić w IV kwartale 2016 roku. Jest to wynikiem raczej konieczności utrzymania płynności w Krajowym Funduszu Drogowym, zadłużonym dzisiaj łącznie z odsetkami na ponad 68 mld zł. Zwiększanie zadłużenia KFD to powiększanie państwowego długu publicznego.

GDDKiA złożyła wnioski o unijne refundacje dla inwestycji drogowych na kwotę ok. 8 mld zł. Wnioski o kolejne płatności będą przesyłane wraz z postępem prac. Na razie chodzi o zwrot za projekty, pozyskiwanie decyzji administracyjnych i przygotowanie placów budowy. Wpływ tych pieniędzy i kolejnych odblokuje następne budowy. Cieszy także, że nie dokonano zmian – mimo pokrzykiwań na posiedzeniach komisji sejmowych w ubiegłej kadencji – założenia, że nieco ponad 800 km dróg będzie budowanych w technologii betonowej. W ostatnich dniach informacje o betonie pojawiły się chociażby w kontekście budowy drogi Via Baltica oraz odcinka autostrady A1 spod Częstochowy do Tuszyna.

Z pewnością już czas na kolejną partię przetargów i wiemy, że lada dzień mają się pojawić ogłoszenia dotyczące ponad 120 km dróg o szacowanej wartości prac blisko 7 mld zł. To wołanie o robotę może wynikać z tego, że kolej dopiero startuje z zamówieniami, podobnie jak wiele samorządów, które mają teraz już nie 27, ale aż 40 proc. wszystkich funduszy polityki spójności dla Polski.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS