Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Zmiany polityczne nie zaszkodziły inwestycjom drogowym

| Adrian Furgalski źródło: RynekInfratsruktury.pl 27.12.2016

 

 

Zmiany polityczne nie zaszkodziły inwestycjom drogowym
fot. Silar, commons.wikimedia.org, CCA (10)

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Każdy kolejny rząd zazwyczaj neguje osiągnięcia i politykę swoich poprzedników. Rząd Ewy Kopacz pozostawił przygotowany na koniec kadencji program budowy dróg. Wielokrotnie stawiane były pytania, czy będzie on realizowany, zanegowany w całości czy może po prostu zmieniony? Pytania stawiano nie bez kozery, gdyż PiS ów program krytykował, ale dzisiaj nie dość, że go realizuje, to na dodatek rozszerza jego zakres, chociażby o północny odcinek obwodnicy Krakowa, co w tym przypadku akurat należy pochwalić.
Mamy natomiast pojedynek na kwoty. Z jednej strony PO, która mówi, że wartość programu wyliczona na 107 mld jest właściwa, a z drugiej PiS, który kwotę tę kwestionuje, podając jako właściwą 198 mld zł. Prawda jest gdzieś pośrodku. Musimy wziąć pod uwagę, że horyzont tego programu sięga 2025 roku i funduszami zahacza już o kolejną perspektywę finansową, w której do realizacji miałyby być przesunięte drogi o mniejszym natężeniu ruchu, dlatego tak ważne jest przedstawienie przez resort, obiecanego do końca roku harmonogramu wykonania Programu Budowy Dróg Krajowych. Patrzmy także na wartości dotychczas rozstrzygniętych przetargów, w których mamy średnio 20-procentowe oszczędności. Przygotowana jest także optymalizacja kosztów budowy, ale nie można wykluczyć, że przejściowo trzeba będzie podnieść wysokość opłaty paliwowej, co zresztą już minister sygnalizował.

W tym miejscu warto wtrącić pewną dygresję. W maju 2016 roku w sejmie minister Adamczyk przytaczał dane, z których miało wynikać, że budowa 1 km autostrady w Polsce jest droższa niż w innych krajach i że mamy najdroższe autostrady w Europie. Nie jest to prawdą, co zresztą wynika z samych danych GDDKiA, które przytaczał minister. Jesteśmy w średniej stawce unijnej z kosztem ok. 9,6 mln euro za kilometr. Drożej jest chociażby na Węgrzech, gdzie cena dochodzi do 12 mln euro. Tylko czy takie porównywanie coś wnosi? Zawsze przypominam sobie dowcip o statyście, który utopił się w jeziorze o średniej głębokości pół metra. Możemy oczywiście budować taniej, dlatego mam nadzieję, że analizowany od roku i wspomniany przed chwilą program optymalizacji kosztów stanie się w końcu ciałem, bo rozstrzygane są kolejne przetargi, co sprawia, że zmniejsza się pula dróg, gdzie ta optymalizacja może być zastosowana. Najciekawsze i mogące dać najwięcej oszczędności wydaje się wprowadzenie typizacji obiektów inżynierskich, gdyż często są przewymiarowane.

Wielkie firmy drogowe alarmowały także, że od roku nie są ogłaszane kolejne duże przetargi, a te ogłoszone jeszcze przez poprzedni rząd nie wchodzą w etap składania ofert cenowych. Podejrzewano, że powodem mogą być albo opracowywane nowe wzory umów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, albo koszty związane z realizacją rządowego programu „Rodzina 500 plus” i przesuwanie nań pieniędzy z innych źródeł. Starałem się przekonywać, że nie należy wpadać w panikę i że powody są inne, a przyspieszenie powinno nastąpić w IV kwartale 2016 roku. Jest to wynikiem raczej konieczności utrzymania płynności w Krajowym Funduszu Drogowym, zadłużonym dzisiaj łącznie z odsetkami na ponad 68 mld zł. Zwiększanie zadłużenia KFD to powiększanie państwowego długu publicznego.

GDDKiA złożyła wnioski o unijne refundacje dla inwestycji drogowych na kwotę ok. 8 mld zł. Wnioski o kolejne płatności będą przesyłane wraz z postępem prac. Na razie chodzi o zwrot za projekty, pozyskiwanie decyzji administracyjnych i przygotowanie placów budowy. Wpływ tych pieniędzy i kolejnych odblokuje następne budowy. Cieszy także, że nie dokonano zmian – mimo pokrzykiwań na posiedzeniach komisji sejmowych w ubiegłej kadencji – założenia, że nieco ponad 800 km dróg będzie budowanych w technologii betonowej. W ostatnich dniach informacje o betonie pojawiły się chociażby w kontekście budowy drogi Via Baltica oraz odcinka autostrady A1 spod Częstochowy do Tuszyna.

Z pewnością już czas na kolejną partię przetargów i wiemy, że lada dzień mają się pojawić ogłoszenia dotyczące ponad 120 km dróg o szacowanej wartości prac blisko 7 mld zł. To wołanie o robotę może wynikać z tego, że kolej dopiero startuje z zamówieniami, podobnie jak wiele samorządów, które mają teraz już nie 27, ale aż 40 proc. wszystkich funduszy polityki spójności dla Polski.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS