Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Inne - Polska

Żmurkiewicz: Poprawił się klimat dla budowy tunelu w Świnoujściu

| Rynek Infrastruktury źródło: Rynek Infrastruktury 11.10.2013

PARTNER DZIAŁU


 

Żmurkiewicz: Poprawił się klimat dla budowy tunelu w Świnoujściu
fot. BBF

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W czwartek po południu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbyło się spotkanie w sprawie budowy tunelu w Świnoujściu, który ma połączyć Wolin i Uznam. Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz mówi, że jest po tym spotkaniu umiarkowanym optymistą.

Paweł Rydzyński, "rynekinfrastruktury.pl": Kto brał udział w spotkaniu?

Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia: Ze strony resortu uczestniczył w nim wiceminister Zbigniew Rynasiewicz oraz trzech dyrektorów departamentów. Ze strony samorządowej, oprócz mnie i mojej zastępczyni, w spotkaniu brał udział także marszałek woj. zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Obecność marszałka jest bardzo ważna, gdyż po raz pierwszy od 2002 r., od kiedy sprawuję funkcję prezydenta miasta, mogę powiedzieć, iż w kwestii budowy tunelu miasto i województwo mówią tym samym głosem. W spotkaniu uczestniczył też szczeciński poseł PO Arkadiusz Liwtiński, dzięki któremu w ogóle do tego spotkania doszło.

Zgodnie z zapowiedziami, miał Pan przedstawić na spotkaniu propozycję montażu finansowego budowy tunelu pod Świną.

Pan minister Rynasiewicz jest z południa Polski, więc siłą rzeczy nie do końca orientuje się w realiach komunikacyjnych Świnoujścia. Szczegółowo przedstawiłem zatem realia funkcjonowania przepraw promowych. Zwróciłem uwagę, że brak budowy stałej przeprawy spowoduje zastój naszego miasta. Przypomniałem też, że z budżetu państwa rocznie wydatkowane jest 22 mln zł na utrzymanie przepraw promowych, a niedługo będę wnioskował o ok. 7-8 mln zł na remont jednego z promów. Trzeba zatem postawić sobie pytanie: jak długo jeszcze ma trwać ta prowizorka?

Podtrzymał Pan deklarację wyłożenia 20% kosztów budowy tunelu z miejskiej kasy, przy założeniu, że pozostałe 80% miałoby zostać ujęte na liście kluczowych projektów Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko?”

Tak. Zadeklarowałem, że jesteśmy w stanie przekazać ok. 130 mln zł, bo tyle, zgodnie z szacunkami studium wykonalności, będzie wynosić – netto – 20% kosztów tej inwestycji. Z PO IiŚ musiałoby w związku z tym zostać wydatkowane ok. 500 mln zł. Kwestia jest w tym, że lista kluczowych projektów na okres unijnej perspektywy 2014-20 jest już praktycznie zamknięta i możliwe są na niej tylko drobne retusze, na które w dodatku jest niewiele czasu. Ale mam nadzieję, że owe 500 mln zł będzie właśnie takim drobnym retuszem, na który rząd wyrazi zgodę. Dodam, że wkład własny Świnoujścia w budowę tunelu odbędzie się kosztem wielu wyrzeczeń, związanych z odstąpieniem od remontów miejskich dróg czy inwestycji w obiekty oświatowe, kulturalne i sportowe. Ale mieszkańcy są gotowi na takie wyrzeczenia, gdyż tunel jest dla nas absolutnym priorytetem.

Jaka była reakcja ministerstwa na Pana propozycje?

Pan minister Rynasiewicz z życzliwością wysłuchał naszej propozycji i obiecał, że szczegółowo zapozna się z dokumentacją złożoną na piśmie. Jestem po tym spotkaniu umiarkowanym optymistą – i to jest wyraźna zmiana, bo przed spotkaniem byłem raczej pesymistą.

Premier Donald Tusk, gdy kilka lat temu wmurowywał w Świnoujściu kamień węgielny pod budowę terminala LNG, obiecał, iż tunel w Świnoujściu powstanie w trakcie perspektywy 2014-20.

Należy podkreślić, że ten przedział czasowy jest ostatnim dzwonkiem, by zrealizować tę inwestycję. Po pierwsze, nie wyobrażam sobie, by Świnoujście było w stanie do 2021 r. „wytrzymać” bez stałej przeprawy. Po drugie, w kolejnej unijnej perspektywie finansowej prawdopodobnie nie będzie już środków pomocowych z UE na tego rodzaju inwestycje.

Czy odnosi Pan wrażenie, że poprawił się klimat polityczny dla budowy tunelu?

Zdecydowanie tak. Poparcie dla budowy tunelu deklarują politycy różnych opcji: m.in. posłowie Grzegorz Napieralski z SLD oraz Joachim Brudziński i Leszek Dobrzyński z PiS. Wiadomo jednak, że wpływ opozycji na powodzenie tego rodzaju inwestycji jest niewielki [Janusz Żmurkiewicz jest związany z lewicą: na czas prezydentury zawiesił członkostwo w SLD – red.]. Dlatego szczególnie cieszy mnie obecne podejście polityków PO: zarówno posła Litwińskiego, który bardzo zaangażował się w lobbing na rzecz budowy tunelu, jak również marszałka Geblewicza, który deklaruje, że w razie potrzeby wesprze, w miarę możliwości, inwestycję ze środków, którymi dysponuje województwo.




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS