Mediacja z Zamawiającym - sposób na walkę z kryzysem?
Skutki kryzysu pandemicznego oraz inwazji Rosji na Ukrainę wymusiły na wykonawcach zamówień publicznych podejmowanie działań minimalizujących straty związane z realizacją kontraktów. Jednym ze sposobów walki z kryzysem jest mediacja z zamawiającym przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP.
Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia
Ustawą z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (test jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 835 z późn. zm., dalej jako: Ustawa sankcyjna) do polskiego porządku prawnego wprowadzono dodatkowe, komplementarne do rozwiązań na szczeblu Unii Europejskiej sankcje, mające na celu przeciwdziałanie wspieraniu agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę rozpoczętej w dniu 24 lutego 2022 r.
Zmiana umowy o roboty budowlane w oparciu o Warunki Kontraktowe FIDIC w brzmieniu stosowanym przez GDDKiA – część 2
Realizacja inwestycji budowlanych często wiąże się ze znacznym ryzykiem finansowym dla uczestników procesu inwestycyjnego. Odnosi się to szczególnie do inwestycji infrastrukturalnych, które z powodu stosunkowo długiego czasu realizacji, w naturalny sposób są narażone na zagrożenia związane ze zmianami uwarunkowań rynkowych. Potrzeba dokonania zmian w umowie o roboty budowlane zawartej na warunkach kontraktowych FIDIC, stanowi nieodłączny element jej realizacji.
Zmiana umowy o roboty budowlane w oparciu o Warunki Kontraktowe FIDIC w brzmieniu stosowanym przez GDDKiA – część 1
Realizacja inwestycji budowlanych często wiąże się ze znacznym ryzykiem finansowym dla uczestników procesu inwestycyjnego. Odnosi się to szczególnie do inwestycji infrastrukturalnych, które z powodu stosunkowo długiego czasu realizacji, w naturalny sposób są narażone na zagrożenia związane ze zmianami uwarunkowań rynkowych.
Wpływ ogłoszenia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego na umowy zawarte w ramach zamówienia publicznego
Oprócz zamętu, który epidemia COVID-19 wprowadziła w nasze życie, także pod względem prawnym ustawodawca zdecydował się nie oszczędzić uczestników obrotu gospodarczego rozróżniając dwa stany epidemiczne: stan epidemii oraz stan zagrożenia epidemicznego. W związku ze zniesieniem w Polsce, trwającego od 20 marca 2020 r. stanu epidemii i przekształcenia go w stan zagrożenia epidemicznego warto dokonać analizy czy zmiana ta ma wpływ na regulacje tzw. specustawy covidowej odnoszące się do umów w sprawie zamówienia publicznego.
Ograniczenie udziału podmiotów rosyjskich na polskim i unijnym rynku zamówień publicznych
Rosyjska agresja na suwerenną Ukrainę ma niebagatelny wpływ na rynek inwestycji publicznych. Abstrahując od kwestii związanych ze znaczącym wzrostem cen towarów i usług potrzebnych do sprawnej i terminowej realizacji inwestycji (w szczególności w zakresie dotyczącym cen stali), najnowszy pakiet sankcji wprowadzonych przez Unię Europejską (i wdrożony przez polskiego ustawodawcę) będzie miał również wpływ na przebieg procedur związanych z udzieleniem zamówień publicznych.
CEVA Logistics uruchamia nowe magazyny w Brazylii
CEVA Logistics uruchomiła nowy magazyn w Jundiai w Brazylii, ustanawiając nowy standard zrównoważonego magazynowania w Ameryce Łacińskiej (LATAM). Magazyn ma pełnić rolę center of excellence w regionie. Także w Polsce już wkrótce CEVA otworzy zautomatyzowane centrum dystrybucji e-commerce w Magnicach k/Wrocławia, zarządzane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Zatrudnienie obywateli Ukrainy - w świetle nowych przepisów
Na gruncie obowiązujących dotychczas przepisów ustawy z 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, legalne zatrudnienie obywateli Ukrainy wiązało się z koniecznością dopełnienia szeregu formalności oraz (co do zasady) koniecznością uzyskania odpowiedniej decyzji administracyjnej (np. zezwalającej na pobyt i pracę).
Waloryzacja w kontraktach FIDIC a Prawo zamówień publicznych i uwarunkowania rynkowe
Kolejne wersje Szczególnych Warunków Kontraktu opartych na FIDIC: Warunkach Kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych, oraz dla robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez Wykonawcę (dalej: Warunki Kontraktowe FIDIC), stanowią obecnie podstawowe warunki do realizacji inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Wojna w Ukrainie: Co z realizacją kontraktów? Zanim pójdziemy do Sądu
Wojna w Ukrainie jest sytuacją bezprecedensową, o niespotykanej dotąd skali, która bezpośrednio wpływa na sytuację rynkową w Polsce i na świecie.
Czy wojna na Ukrainie to siła wyższa mająca wpływ na kontrakty budowlane w Polsce?
Nie można wykluczyć sytuacji, w której wojna na terytorium Ukrainy, z uwagi na bezpośredni wpływ na realizację rodzimego kontraktu, będzie mogła zostać potraktowana jako „siła wyższa” na gruncie umów realizowanych w Polsce. Nawet bowiem jeżeli wojna nie jest prowadzona na terenie naszego kraju, to jej skutki mogą być tu wprost odczuwalne. Jakie okoliczności będą uzasadniać takie rozumowanie?
Skrócony czas realizacji - główny czynnik wyboru oferty
Wybór właściwej technologii i sposobu wykonania zakresu geotechnicznego będzie miał wpływ na dalszą realizację prac ziemnych, a następnie żelbetowych. Dzięki temu nie tylko przyśpieszamy i ułatwiamy pracę przez cały okres budowy, ale też stworzymy sobie bufor bezpieczeństwa czasowego w razie nieprzewidzianych trudności technicznych, kadrowych, sprzętowych czy związanych z odbiorami końcowymi – mówi Emila Błach, dyrektor działu Ofertowo – Projektowego, Soletanche Polska. Jej zdaniem przyszłość w budownictwie to era prefabrykatów, sprytnych rozwiązań, które dadzą oszczędność czasu realizacji, zoptymalizują dalsze procesy, obniżą budżet i zminimalizują ryzyka. –– Wczesna konsultacja gotechniczna, na etapie koncepcji, jest strzałem w dziesiątkę! – stwierdza przedstawicielka Soletanche.
AKTUALNE WĄTKI
Znamy wykonawców muru na granicy z Białorusią
Budimex SA i UNIBEP SA zostały wybrane na wykonawców muru granicznego pomiędzy Polską a Białorusią - informuje "Wprost".
Trakcja zbuduje mur na granicy Litwy z Białorusią
Zarząd Spółki Trakcja S.A. poinformował o podpisaniu przez zależną od Emitenta litewską spółkę AB Kauno Tiltai dwóch umów dotyczących wykonania robót bariery fizycznej na terenie Republiki Litewskiej na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej z Białorusią.
Kaźmierczak: Trudno sobie wyobrazić realizację całego RPBDK
- Ambitne plany dokończenia do 2033 r. spójnej sieci dróg ekspresowych i autostrad łączących wszystkie regiony kraju w ramach RPBDK są – moim zdaniem – w pełni uzasadnione. Są one jednak tak górnolotne, że powodzenie ich realizacji w takim wydaniu wydają mi się mało realne - pisze dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
M&A bez tajemnic – transakcja sprzedaży / nabycia spółki lub przedsiębiorstwa dla rynku infrastruktury – zapisz się na bezpłatny webinar
Zapraszamy na webinar organizowany przez kancelarię JDP oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB), który odbędzie się 7.07.2021 r. w godz. 10:00 – 12:00.
Budownictwo infrastrukturalne musi skrócić czas realizacji obiektów
Dekarbonizacja gospodarki to jeden z priorytetów na najbliższe lata. Sektor transportu w Polsce odpowiadał za znaczną część emisji CO₂, co oznacza, że właśnie na tym polu jest najwięcej do zrobienia, zarówno w kontekście zmiany postawy użytkowników jak i sprawnym realizowaniu inwestycji infrastrukturalnych, które umożliwią zredukowanie tzw. śladu węglowego. Proces od momentu koncepcji po oddanie obiektu trwa latami. Jednak samą realizację można przyśpieszyć przez odpowiednie dobranie rozwiązania geotechnicznego, technologii wykonania i surowców. Skrócenie procesu realizacji jest możliwe i znacznie wpływa na obniżenie emisji CO₂ do atmosfery – mówi Piotr Szturmowski, Dyrektor Oddziału Północ Soletanche Polska.
Pośpiech przy wdrażaniu e-Toll nie ma uzasadnienia, ale przesunięcie terminu nie dziwi
Przesunięcie terminu wdrożenia nowego satelitarnego systemu poboru opłat e-toll o 3 miesiące absolutnie nie dziwi. Przeciwnie – cytując słynnego Kisiela – to nie kryzys, lecz efekt! Niewiele ryzykując można stwierdzić nawet, że i termin wrześniowy, biorąc pod uwagę chaos koncepcyjny, organizacyjny i opóźnienie prac, jest myśleniem czysto życzeniowym.
Nowe przepisy środowiskowe wydłużą realizację inwestycji
Każda inwestycja infrastrukturalna – drogowa, kolejowa czy lotniskowa – wiąże się z kosztami społecznymi i środowiskowymi. Zgodnie z istniejącymi już wymogami Unii Europejskiej, w procedurach przygotowania inwestycji zawsze waży się czy korzyści przewyższają koszty. Obecnie procedowana jest nowelizacja przepisów. Zgodnie z nowo procedowanym prawem każda strona, która w jakiś sposób będzie uważać się za pokrzywdzoną, uzyska bardzo mocne narzędzie do blokowania tejże „krzywdzącej” inwestycji. Na taki aspekt związany z procedowaną obecnie nowelizacją przepisów środowiskowych zwraca uwagę Renata Mordak, członek zarządu i dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska.
Kontrakty nadal bez implementacji matrycy ryzyk
Zarówno obecny jak i poprzedni 2020 rok dla generalnych wykonawców największych inwestycji infrastrukturalnych w sektorze budownictwa drogowego i kolejowego w dalszym ciągu oznacza nierozwiązaną kwestię implementacji do zapisów umownych postanowień tzw. matrycy ryzyk, wypracowanej wspólnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz przedstawicieli branży budowlanej w ramach prac Forum Inwestycyjnego i Rady Ekspertów.
Dopiero wykładnia ustabilizuje funkcjonowanie nowego prawa zamówień publicznych
Wysyp przetargów pod koniec roku a potem gwałtowny spadek nowych zamówień – to skutek wejścia w życie nowego Prawa zamówień publicznych. Zamawiający za wszelka cenę chcieli jak najwięcej przetargów ogłosić „na starej ustawie”, by nie ryzykować, że nie spełnią wymogów nowej. Czy słusznie?
Beroud: Transport publiczny musi być obecny w realizacji polityki energetycznej
W komentarzu dla portalu rynekinfrastruktury.pl nową Politykę Energetyczną Polski ocenia Alan Beroud, z wykształcenia prawnik i energetyk, obecnie prezes SKM Warszawa.
System płatnych dróg musi być rozszerzany
Krajowy System Poboru Opłat 1 lipca po raz drugi w ciągu niecałych 2 lat zmienia zarządcę. Tym razem zostanie nim Krajowa Administracja Skarbowa po nieudanym eksperymencie z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego. Inspekcja miała zapewnić tańszą obsługę, ale z tych planów nic nie wyszło. Czy KAS będzie docelowym miejscem dla KSPO?
Nowe drogi skuteczną gospodarczą szczepionką przeciwko koronawirusowi
Tegoroczny Kongres Infrastruktury Polskiej (17-19 VI) przebiega w dość specyficznych okolicznościach i w związku z sytuacją epidemiczną odbywa się w całości on-line. Wydarzenie zbiegło się w czasie z ogłoszonym przez rząd w tym tygodniu zwiększeniem finansowania Programu Budowy Dróg Krajowych. Na przełomie marca i kwietnia przekonywałem w mediach, że wydatki na rozwój infrastruktury są pod absolutną ochroną i żadnych cięć w tym zakresie w związku z pandemią nie będzie.
Fundusze Europejskie napędzają polską kolej
Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Tylko w perspektywie 2014-2020 na rozbudowę i modernizację linii kolejowych w naszym kraju zarezerwowaliśmy w budżecie unijnym ponad 40 mld zł. I choć nie zawsze jest łatwo, konsekwentnie dążymy do jednego celu – dokończenia do 2030 roku prac na sieci bazowej TEN-T, czyli na najważniejszych liniach nie tylko dla Polski, ale i UE. To między innymi linia E75, przebiegająca z Warszawy do Helsinek i linia E59 łączące polskie porty morskie z południem kraju i naszymi południowymi sąsiadami.
Redukcja CO₂ globalnym problemem na miarę pandemii
Od jakiegoś czasu zmagamy się z zagrożeniem spowodowanym działaniem wirusa SARS CoV2. Za chwilę będziemy mierzyć się z kryzysem ekonomiczno – gospodarczym wywołanym działaniami prewencyjnymi. Nie mniej jednak globalne epidemie to nie jedyny problem współczesnego świata. Odłożony nieco na półkę temat konieczności redukcji CO₂, w skali globalnej to jeden z głównych priorytetów i wyzwań, przed którymi staje budownictwo. Rozwiązaniem jest inwestycja w transport szynowy oraz obiekty wspierające rozwój tego sektora – mówi Piotr Szturmowski, dyrektor Oddziału Północ, Soletanche Polska.
Australia. Dwa tunele w Perth wydrążone przez Grace i Sandy − maszyny TBM
Tunelowanie drugiej nitki łączącej stację kolejową Forrestfield z lotniskiem w Perth zostało ukończone po tym. Maszyna TBM Sandy przebiła się na drugą stronę w rejonie dzielnicy Bayswater. Pierwsza nitka, drążona przez maszynę TBM Grace, została przebita w lutym tego roku.
Co przyniesie trzecia odsłona Tarczy antykryzysowej
Tarcza 3.0 ma wprowadzać przepisy dotyczące m.in. zamówień publicznych, funkcjonowania KIO oraz wsparcia budżetów samorządów. Zanim znane będą szczegóły kolejnego pakietu rozwiązań, warto powiedzieć parę słów o tym, czy rozwiązania Tarczy Antykryzysowej 2.0 wpływają na sytuację wykonawców.
Spory przetargowe – czy nastąpi nowe rozdanie?
Pandemia COVID-19 przyczyniła się do sparaliżowania wielu planowanych oraz realizowanych już zobowiązań w każdym niemal sektorze gospodarki. Obecna sytuacja nie sprzyja także zamówieniom publicznym. Niepewność co do tego, jak długo potrwa okres pandemii oraz jaki będzie miała faktyczny wpływ na działalność wielu podmiotów sprawnie funkcjonujących dotychczas na rynku zamówień publicznych potęgowana jest przez zawieszenie funkcjonowania Krajowej Izby Odwoławczej. Czy rozwiązaniem może być zdalne przeprowadzanie rozpraw?
Zmiana umowy w związku z Covid-19 – perspektywa generalnego wykonawcy
Artykuł 15r Tarczy Antykryzysowej (a właściwie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych), nakłada na podmioty zaangażowane w wykonanie projektów realizowanych w trybie zamówień publicznych obowiązek niezwłocznego informowania o tym, jaki wpływ okoliczności związane z COVID-19 mają na aktualne wykonywanie danej umowy oraz jaki mogą mieć wpływ na przebieg dalszego jej wykonywania. Co ważne, wcześniejsze powiadomienia dokonywane na podstawie kontraktu lub innych przepisów nie uchylają obowiązku dokonania przez wykonawcę nowego powiadomienia zgodnie z procedurą wynikającą z art. 15 r.
Tarcza Antykryzysowa. Zmiana umowy i korzystne rozwiązania dotyczące wzrostu wynagrodzenia
Wśród istotnych zmian, które wprowadza Tarcza Antykryzysowa jest m.in. rozszerzenie wartości dopuszczalnych zmian umowy. Regulacje są także wskazówką dla zamawiających publicznych, że wystąpienie COVID-19 należy traktować jako okoliczność spełniającą przesłankę z art. 144 ust. 1 pkt. 3 p.z.p. tj. okoliczność, której zamawiający działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć. Co z nowych zapisów wynika dla wykonawców i podwykonawców?
Jak dokumentować realizację umów w dobie epidemii
Procedowany w ostatnich dniach pakiet ustaw, które mają wprowadzić rozwiązania przeciwdziałające skutkom epidemii COVID-19, mają istotne znaczenie z punktu widzenia podmiotów dotkniętych jej skutkami. Tzw. tarcza antykryzysowa była we wtorek (31.03.2020) przedmiotem ponownych obrad Sejmu, który większości odrzucił poprawki Senatu. Kilka godzin później (jeszcze 31.03.2020) pakiet ustaw został podpisany przez prezydenta.
COVID-19 a zamówienia publiczne. Co z odwołaniami?
Wdrożone ograniczenia powodują, że rynek zamówień publicznych cierpi wskutek pandemii Covid-19 nie mniej od innych. Rodzą się pytania o finalizowanie postępowań w czasie gdy prace zawiesiła Krajowa Izba Odwoławcza czy możliwość wycofania oferty bez utraty wadium z uwagi na okoliczności, które w wyniku epidemii zmieniły się już po złożeniu oferty.
Jak realizować umowy w czasie epidemii koronawirusa
Ponownie dokładnie przeczytaj umowę, informuj kontrahenta, dokumentuj – to złote zasady, które są ważne w każdej sytuacji, tym bardziej więc w stanie epidemii. Obecnie szczególnie warto zwrócić uwagę, czy umowa zawiera postanowienia dotyczące „siły wyższej”, z którą mamy właśnie do czynienia. Należy także pamiętać o informowaniu kontrahenta o okolicznościach, które mogą zagrozić realizacji umowy.
Wykonawca nie musi donosić na samego siebie
W toku trwających wiele miesięcy przetargów może dojść do sytuacji, w której zmianie ulegną okoliczności dotyczące podmiotowej sytuacji wykonawcy, które podlegają ocenie zamawiającego. Wobec tego zasadne staje się pytanie o obowiązki wykonawcy w takiej sytuacji. Szczególnie istotne jest ustalenie czy wykonawca ma bezwzględny obowiązek „donoszenia” na samego siebie oraz jakie mogą być konsekwencje zaniechania takich działań.
Mordak: Sytuacja w Łochowie to wynik nieprecyzyjnych zapisów PFU
Sprawa skrzyżowania wielopoziomowego w Łochowie jest pokłosiem problemu nie raz podnoszonego przez branżę budowlaną, to jest niewystarczająco precyzyjnych zapisów programów funkcjonalno-użytkowych (PFU) - komentuje Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.
Jaką strategię powinni przyjąć wykonawcy przy wzroście cen na budowach?
O tym, że wykonawca w przypadku wzrostu cen na budowach powinien rozważyć skierowanie przeciwko zamawiającemu roszczenia o podwyższenie wynagrodzenia na podstawie postanowienia umownego (o ile takie zostało przewidziane) lub na podstawie ustawy (art. 357 (1) k.c., art. 632 § 2 k.c.) powiedziano ostatnio wiele. Niekoniecznie jest to jednak jedyna strategia jaką wykonawca może przyjąć.
O wzroście cen na budowach: styczniowe propozycje dotyczące waloryzacji
Nowy rok branża budowlana powitała dyskusją dotyczącą propozycji wiodących zamawiających publicznych w zakresie postanowień waloryzacji umownej. Styczeń 2019 roku przyniósł także propozycje nowego projektu ustawy prawo zamówień publicznych, a w niej także nowe postanowienia dotyczące waloryzacji w przypadku umów zawieranych w tym trybie. Jak miałoby to wyglądać?
Mota-Engil: W inwestycjach drogowych nie ma jutra bez dziś
Doceniam wysiłki ministerstwa za przygotowanie, po wielu latach apelowania, pierwszej propozycji waloryzacji i tym samym przyznanie, że sytuacja na rynku dla Generalnych Wykonawców jest nadzwyczajna i trudna. W konsekwencji taka będzie także dla GDDKiA i samego ministerstwa. Naturalnie to dla naszej branży jest jedynie punkt startowy do wypracowania rozwiązania, ponieważ nie rozwiązuje ono problemu branży.
Waloryzacja na przyszłość zostanie rozwiązana na dniach. Gorzej z kontraktami w toku
Nowy rok 2019 na rynku drogowym i kolejowym rozpoczęliśmy od ważnego spotkania w branży, podczas którego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA po uzgodnieniu stanowisk z Ministerstwem Infrastruktury, Prokuratorią Rzeczpospolitej Polskiej i Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawili propozycję mechanizmu waloryzacji wynagrodzenia wykonawców w nowych kontraktach publicznych.
O wzroście cen na budowach: obowiązek wprowadzania klauzul waloryzacyjnych
Nie zdarza się już chyba, aby przed przystąpieniem do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca nie zbadał ryzyk prawnych, jakie wiązać się będą dla niego najpierw z przystąpieniem do takiego postępowania a następnie z ewentualną realizacją umowy. Dokonując takiej oceny – zwłaszcza przy obecnych problemach na rynku - warto ze szczególną uwagą pochylić się nad regulacjami pozwalającymi na podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy w przypadku wzrostu cen.
O wzroście cen na budowach: jak GDDKiA próbuje wyłączyć waloryzację ustawową
Od wielu miesięcy jednym z głównych tematów analizowanych przez branżę budowlaną jest kwestia wzrostu cen oraz to w jaki sposób z problemem tym można sobie radzić. Pojęcie „waloryzacji” odmieniane jest w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki. Niniejszy artykuł będzie początkiem cyklu, w ramach którego przedstawione zostaną istotne zarówno dla wykonawców jak i zamawiających zagadnienia dotyczące realizacji umów o roboty budowlane w przypadku wzrostu cen oraz prawnej możliwości ochrony ich interesów.
Waloryzacja, czyli urealnienie wartości ceny zawartej w ofercie w świetle paragrafów i praktyki sądowej
Waloryzacja jest słowem kluczowym większości informacji na rynkach infrastrukturalnych. Dla kontraktów publicznych stała się najbardziej gorącym tematem po odstąpieniu od umowy na liniach kolejowych przez włoskiego wykonawcę. Warto zatem przybliżyć o co w tym chodzi.
Długo wyczekiwana przez wykonawców „Matryca ryzyk” przyjęta do stosowania na kolei
W dniu 8 października 2018 roku Rada Ekspertów ds. inwestycji kolejowych powołana przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa wyraziła pozytywną opinię co do ustalonej wspólnie przez uczestników inwestycji kolejowych matrycy ryzyk, rekomendując jej stosowanie na potrzeby inwestycji kolejowych.
Progres czy regres – czyli o projekcie ustawy o zapobieganiu nadużyciom w inwestycjach drogowych
Nadmierne restrykcje niekoniecznie muszą znajdować swoje przełożenie na zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu inwestycyjnego – wskazuje Wojciech Gunia, ekspert z kancelarii Góralski&Goss Legal odnosząc się do proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowym przepisom odnoszących się do podwykonawców robót drogowych.
Kryzys w branży budowlanej – najgorzej jest w samorządach
W ostatnim czasie obserwujemy co raz więcej sytuacji, w której firmy, mimo złożenia najkorzystniejszych ofert, wycofują się z postępowań i nie podpisują kontraktów. Lawinowo rośnie liczba postępowań, w których budżet zamawiającego jest znacznie przekroczony. Uwagę zwracają największe kontrakty jak ten w Świnoujściu, ale najgorzej jest w samorządach.
Dofinansowanie prac przygotowawczych ze środków UE to dobry pomysł, ale…
Możliwość finansowania działań na rzecz przygotowania inwestycji poprzez dofinansowanie dokumentacji projektowej i przetargowej dla inwestycji infrastrukturalnych na kolei przewidzianych do realizacji w następnym okresie programowania, tj. po roku 2020, to na pewno dobra wiadomość zarówno dla włodarzy infrastruktury, jak i dla sektora prywatnego związanego z realizacją inwestycji.
Brzemienne w skutkach poleganie na zasobach podmiotów trzecich
Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich, oprócz umożliwienia wykonawcy uzyskania zamówienia, może także rodzić dla niego negatywne konsekwencje prawne. Zwłaszcza, gdy "podmiot trzeci" wycofa się z realizacji.
Wynagrodzenie za prace wykraczające poza zakres umowy w sprawie zamówienia publicznego
Co może zrobić wykonawca, gdy prace dodatkowe nieobjęte umową, są niezbędne do wykonania przedmiotu umowy, a inwestor nie jest skłonny do prowadzenia negocjacji? Czy wykonawca robót powinien wstrzymać się z wykonaniem przedmiotu umowy narażając się na zapłatę kar umownych lub odstąpienie od umowy ze strony inwestora? Jest wyjście.
Obligacje przychodowe - niedoceniana forma finansowania inwestycji infrastrukturalnych?
Minęło już 18 lat od wprowadzenia do polskiego prawa instytucji „obligacji przychodowych” oraz 3 lata od nowelizacji dotyczących ich przepisów Ustawy o obligacjach. W dalszym ciągu jednak wykorzystanie obligacji przychodowych w praktyce jest bardzo ograniczone. Wydaje się, że częstsze sięganie do tej formy finansowania projektów infrastrukturalnych jest ze wszech miar wskazane i mogłoby przynieść wiele korzyści wszystkim zainteresowanym podmiotom.
Papier wszystko przyjmie, czyli jak walczyć z rażąco niską ceną oferowaną przez koncerny
Jeżeli wykonawca ma przedstawić dowody na okoliczność, że maszyna X kosztuje 100, to oświadczenie spółki matki potwierdzające, że maszyna ta kosztuje 100, nie stanowi dowodu potwierdzającego, iż faktycznie tyle wynosi koszt tej maszyny. Oświadczenia podmiotu prywatnego nie można traktować jako potwierdzenia faktów mających istotne znaczenie dla oceny realności ceny zaoferowanej w przetargu.
Kwieciński: Wynik gry o budżet i politykę spójności poznamy po ostatnim gwizdku
– Mecz piłkarski trwa 90 minut. Moment, w którym KE ogłasza budżet i rozpoczynają się negocjacje, to dopiero pierwszy gwizdek sędziego – komentuje Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju, odnosząc się do propozycji budżetowych Unii Europejskiej na lata 2021-2027.
Nie wyciągnięto wniosków z Euro 2012 - o odpowiedzialnej realizacji inwestycji
Sektor publiczny powinien stymulować pozytywny wpływ na rozwój lokalnej przedsiębiorczości i tworzenie nowych miejsc pracy, nie zaś szukać rozwiązań dla własnej stabilizacji. Wydaje się, że wnioski z inwestycji realizowanych na Euro 2012 nie zostały wyciągnięte. Perspektywa dla branży budowlanej w sektorze zamówień publicznych znów jest niepewna.
Problemy z odbiorem robót budowlanych
Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się m.in. do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. Czy odbiór robót to obowiązek bezwzględny? Czy zawsze inwestor musi odebrać roboty zgłoszone przez wykonawcę i czy jakiekolwiek warunki odbioru sformułowane np. w umowie są w związku z tym niedopuszczalne?
Skarga nadzwyczajna – jak reforma SN może wpłynąć na branżę budowlaną
Od 3 kwietnia 2018 r. każdy przedsiębiorca z branży budowlanej powinien brać pod uwagę możliwość wniesienia w jego sporze sądowym skargi nadzwyczajnej. Jest to nowy środek zaskarżenia, którym można zakwestionować m.in. wyrok Sądu Najwyższego lub wyrok Sądu I instancji, w sprawach w których dotychczas nie była wnoszona apelacja.
Kara umowna nie może być wygórowana
Celem kary umownej jest naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego. Winna ona wyłącznie kompensować negatywne konsekwencje wynikające z uchybienia realizacji obowiązków umownych i nie może być postrzegana w kategoriach środka prawnego, chroniącego jedną ze stron ponad miarę.
Zamawiający ma obowiązek udowodnić proporcjonalność warunków przetargowych
Zamawiający nie zawsze ma prawo do wyśrubowania warunków udziału w postępowaniu. Musi uwzględniać zasadę proporcjonalności. Chodzi o warunki, które z jednej strony zabezpieczają dążenie zamawiającego do uzyskania najwyższej jakości, z drugiej jednak nie ograniczają dostępu wykonawców do realizacji zamówienia.
Co zrobić by wykonawcy nie uchylali się od zawarcia umowy
Obecnie w postępowaniach przetargowych wśród wykonawców wzrasta tendencja do uchylania się od zawarcia umowy ze względu na często dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany uwarunkowań rynkowych, nierzadko mogące prowadzić do nieopłacalności wykonania umowy przez wykonawcę na warunkach określonych w ofercie. Z tego względu w ostatnich dniach pojawiła się przykładowo informacja, że wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu na budowę odcinka drogi S1, odmówił podpisania umowy.
Produkcja masowa w chemii ustępuje spersonalizowanym rozwiązaniom
Przemysł chemiczny jest silnie powiązany z innymi branżami. Jego produkty są wykorzystywane niemal przez wszystkie inne branże, w tym przemysł ciężki i energetykę. Zarówno na świecie, jak i w Polsce sektor zdominowany jest przez duże podmioty, produkujące chemikalia na masową skalę.
Przetargi: Ludzki błąd a nieprawdziwe informacje
Nowelizacją z czerwca 2016 r. polski ustawodawca wprowadził do ustawy Prawo zamówień publicznych przepisy uzasadniające wykluczenie wykonawcy z postępowania przetargowego z uwagi na podanie nieprawdziwych informacji. Z pozoru nieistotna zmiana staje się częstym narzędziem w rękach wykonawców walczących o uzyskanie zamówienia.
Nowy instrument planistyczny czy kolejna quasi-specustawa?
Ministerstwo Budownictwa i Infrastruktury przekazało do konsultacji publicznych projekt kolejnej ustawy „towarzyszącej” projektowi Kodeksu urbanistyczno-budowalnego, tzw. ustawy inwestycyjnej. Projekt ustawy modyfikuje siedem ustaw ściśle związanych z procesem budowlano-inwestycyjnym. Jedną z nowelizowanych ustaw, której projektodawca poświęca najwięcej uwagi jest ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konsultacje publiczne zakończą się 6 października br., a projekt ma zostać przekazany do Sejmu w styczniu 2018 r. Projektodawcom zależało na wyeliminowaniu z dotychczasowej praktyki łatania dziur specustawami w oderwaniu od planowania gminnego. Czy projekt spełnia zamierzony skutek?
Ważne zmiany dla podwykonawców - solidarna odpowiedzialność za wynagrodzenie po nowelizacji
W dniu 1 czerwca 2017 roku weszła w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz. U. 2017, poz. 933). Nowelizacja zmieniła reguły dotyczące solidarnej odpowiedzialności za wynagrodzenie podwykonawców i dalszych podwykonawców wykonujących roboty budowlane w ramach realizacji inwestycji budowlanych (art. 6471 k.c.), znosząc m.in. wymóg formy pisemnej dla umów zawieranych z podwykonawcami oraz dalszymi podwykonawcami (wymóg ten pozostał w przypadku umów realizowanych w trybie zamówień publicznych). Wprowadzone zmiany są niezwykle istotne z perspektywy podwykonawców oraz dalszych podwykonawców.
Solidarna odpowiedzialność po zmianach. Co się zmieni dla generalnego wykonawcy
Zasady dotyczące solidarnej odpowiedzialności za wynagrodzenie na budowie zmienią się już od 1 czerwca 2017 roku - wtedy wejdzie w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz.U. 2017 poz. 933). Jak do nowelizacji powinien przygotować się wykonawca (generalny wykonawca)? Czy zmiany będą dla niego korzystne?
Jak daleko można pójść w poszukiwaniu kryteriów pozacenowych?
Po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 28 lipca 2016 r., obserwujemy wśród zamawiających wzmożone poszukiwania pomysłów na pozacenowe kryteria oceny ofert. Wynika to zapewne z faktu, iż w przypadku znakomitej części zamawiających waga kryterium ceny w ogłaszanych przez nich postępowaniach nie może przekraczać 60%.
MPK Kraków vs Pesa: Nie każde uchybienie to poważne naruszenie obowiązków
Nie każde uchybienia w realizacji zamówienia to poważne naruszenie obowiązków zawodowych. Pokazuje to przykład krakowskiego przetargu na 50 tramwajów, w którym zamawiający wykluczył firmę PESA w związku z nienależytym wykonaniem poprzedniej umowy. Producent odwołał się do KIO, która nakazała jego przywrócenie do postępowania.
Ukraiński zastrzyk dla polskich lotnisk
Właśnie dzisiaj w Parlamencie Europejskim podejmowana jest decyzja, która umożliwi obywatelom Gruzji bezwizowy wjazd do Strefy Schengen. Co prawda wymagana jest jeszcze zgoda rządów państw członkowskich, ale wydaje się, że to tylko formalność (po tym, jak zgodzono się na wprowadzenie mechanizmu tzw. „hamulca bezpieczeństwa”, którego zastosowanie umożliwi czasowe przywracanie wiz). W efekcie, każdy obywatel Gruzji będzie mógł wjechać na teren Schengen na okres do 90 dni w celach biznesowych, turystycznych lub rodzinnych.
Czas podsumowań i życzeń
Przełom starego i nowego roku jest dobrą okazją do podsumowań, snucia planów i wizji na kolejne okresy. Nic dziwnego, że i w branży lotniczej mamy do czynienia z wysypem tekstów o takim charakterze. Bez wątpienia rok 2016 można zaliczyć do udanych. I perspektywa roku 2017 też jest optymistyczna. W związku z tym większość uczestników rynku, zarówno prymusów, średniaków, jak i rynkowych słabeuszy zapowiada inwestycyjną ofensywę, albo przynajmniej „ofensywkę”. To wiedzie do zrozumiałych oczywiście pytań o zasadność i ewentualne ryzyko „marnowania” publicznego grosza.
Wytyczne OECD: Branża górnicza powinna postawić na dialog z lokalnymi społecznościami
Zaprezentowane przez Ministerstwo Rozwoju nowe wytyczne OECD dla sektora wydobywczego wskazują najlepsze praktyki w zakresie angażowania interesariuszy oraz komunikacji i dialogu społecznego. Jednym z najistotniejszych zaleceń jest włączenie tych działań w kluczowe systemy decyzyjne i zarządzania ryzykiem firm górniczych i energetycznych. Nadanie priorytetu temu obszarowi to nowe wyzwania i obowiązki dla kadry zarządzającej.
Ryanair we Frankfurcie. Co na to Lufthansa?
Lotnictwo to jedna z najbardziej dynamicznych branż. Szybko zmieniające się trendy, nowe modele biznesowe, nowe podejście do biznesu i świadczonych usług. Ostatnie tygodnie zdominowało wiele ciekawych wydarzeń, ale zwłaszcza jedno przykuło szczególną uwagę wielu obserwatorów branży – Ryanair w przyszłym roku będzie latał do Frankfurtu.
Rozwój transportu rzecznego to dublowanie możliwości kolei
Rewitalizacja dróg śródlądowych w sytuacji gdy nadal nie mamy w Polsce bazowej sieci drogowej i kolejowej jest niecelowa. Co konkretnie miałoby być wożone barkami, czego nie da się przewieźć pociągami?
Czy lotnisko Zielona Góra/Babimost ma szansę?
Na temat Portu Lotniczego Zielona Góra wypowiedziało się w ostatnich dniach kilka znających się na materii osób, zaprezentowano również kilka nowych koncepcji. Wreszcie, zapytano pasażerów dokąd chcieliby z Zielonej Góry latać. Nie wiem czy obecnie podjęte działania przyniosą lotnisku, które od lat próbuje dołączyć do grona większych kolegów, tak upragniony rozwój. Trzymam kciuki za powodzenie tego projektu, ale pozwolę sobie dorzucić kilka uwag zewnętrznego obserwatora.
Suchorzewski: Miasta wiedzą, jak walczyć z zanieczyszczeniem powietrza
Cały wywiad z Panem Witoldem Śmiałkiem, doradcą prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza, zasługuje na wysoką ocenę. Między innymi, potwierdza on, że władze miasta są w pełni świadome, jak można rozwiązywać, a co najmniej łagodzić nie tylko problemy zanieczyszczenia powietrza, ale także komunikacyjne, w tym zatłoczenia dróg (korki) i parkowania.
Trzecia droga dla polskiego lotnictwa
Wiele już atramentu i tuszu do drukarek zużyto w dyskusji o nowym Centralnym Porcie Lotniczym. W debacie publicznej wykształciły się jak na razie dwa główne nurty.
Czy będziemy zmuszeni do płacenia za kontrolę paszportową na lotniskach?
Takie pytanie zadają sobie brytyjscy podróżni, po tym jak Home Office potwierdził możliwość wprowadzenia takiej opłaty na lotniskach w Wielkiej Brytanii. W chwili kiedy informacja pojawiła się w mediach w kilku brytyjskich domach padły słowa, których nie tylko w towarzystwie członków rodziny królewskiej wypowiadać raczej nie wypada. Po chwili okazało się jednak, że opłata nie ma dotyczyć wszystkich lotnisk, że na początku system będzie testowany i, co najważniejsze, że dotyczyć ma tylko przyspieszonej ścieżki kontroli paszportowej. Chyba więc diabeł nie tak straszny? Ale czy na pewno?
Walka o pasażerów nie zna granic
Ekspansja irlandzkiego low-costa w Berlinie i otwarcie nowych połączeń w nadchodzącym sezonie zimowym to kolejny etap rozbudowy bazy tego przewoźnika na lotnisku Schönefeld. W ciągu najbliższych kilku lat przewoźnik ten chce czterokrotnie zwiększyć swój procentowy udział w niemieckim rynku lotniczym, co związane jest z jego polityką stałej ekspansji. Polityką, której konsekwencje sięgają znacznie poza granice Niemiec.
Polaczek: Wprowadzić zapisy o wsparciu innowacji w KPK
Poseł Jerzy Polaczek proponuje wprowadzenie do Krajowego Programu Kolejowego zapisów o wsparciu do wysokości 2% nakładów inwestycyjnych na badania i innowacyjność realizowanych zadań inwestycyjnych w transporcie kolejowym.
Jak nazwać przyszły centralny port lotniczy?
Centralny Port Lotniczy dla Polski to ostatnio gorący temat. Bartosz Baca, partner w BBSG zastanawia się, jaką nazwę będzie miało lotnisko, którego lokalizacja – jeśli w ogóle projekt zostanie zrealizowany – najprawdopodobniej przypadnie na centralną Polskę. Czy CPL wystarczy? Czy może zacznie się wojna o lotniskowy „naming”, jak to miało miejsce choćby w przypadku Portu Lotniczego Bydgoszcz kilka miesięcy temu?
Ekspert Lewiatana ocenia obowiązkowe etaty w zamówieniach publicznych
Uchwalona nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która zawiera wymóg stosowania umowy o pracę jeśli charakter świadczonej usługi tego wymaga, może zdaniem konfederacji Lewiatan w znacznej mierze przyczynić się do zmniejszenia liczby osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych – statystyki w Polsce wskazują, że stanowią one aż 1,5 mln osób (ok. 28,3% ).
Rynek czarterowy przewrócony do góry nogami
To interesujące stwierdzenie padło w jednym z artykułów, komentujących sytuację w branży turystycznej. A konkretnie dotyczyło wyjazdów Polaków na zagraniczne wakacje. Ze względu na sytuację polityczną i kwestie bezpieczeństwa, zmieniają się kierunki wyjazdów, a dynamika tych zmian jest ogromna.
Obowiązki narodowego przewoźnika
PLL LOT jest polskim narodowym przewoźnikiem. Co do tego nikt nie ma wątpliwości i bardzo często tak określa się tę firmę. Co jednak za tym się kryje? Czy to tylko puste słowa? Czy może jednak jakieś konkretne korzyści? A może i obowiązki?
Komentarz do nowelizacji Pzp: Co faktycznie się zmieni?
Długie prace nad ustawą nowelizującą prawo zamówień publicznych, spowodowaną koniecznością wdrożenia dyrektyw unijnych, były opóźniane m.in. ze względu na różne koncepcje ujęcia w ustawie tzw. zamówień in-house. Obecnie projekt został uchwalony i w większości swoich postanowień wchodzi w życie 28 lipca. Na tę ustawę oczekiwali nie tylko zamawiający, którzy niejednokrotnie wstrzymywali ogłaszanie przetargów do czasu uchwalenia przepisów, jakby spodziewali się większych komplikacji, czy trudności po ich wprowadzeniu. Na nowelizację czekają także wykonawcy, liczący na rozwiązanie wielu nurtujących system zamówień publicznych problemów.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy