Aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu korzystamy z plików cookie. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
O wzroście cen na budowach: styczniowe propozycje dotyczące waloryzacji
Nowy rok branża budowlana powitała dyskusją dotyczącą propozycji wiodących zamawiających publicznych w zakresie postanowień waloryzacji umownej. Styczeń 2019 roku przyniósł także propozycje nowego projektu ustawy prawo zamówień publicznych, a w niej także nowe postanowienia dotyczące waloryzacji w przypadku umów zawieranych w tym trybie. Jak miałoby to wyglądać?
Mota-Engil: W inwestycjach drogowych nie ma jutra bez dziś
Doceniam wysiłki ministerstwa za przygotowanie, po wielu latach apelowania, pierwszej propozycji waloryzacji i tym samym przyznanie, że sytuacja na rynku dla Generalnych Wykonawców jest nadzwyczajna i trudna. W konsekwencji taka będzie także dla GDDKiA i samego ministerstwa. Naturalnie to dla naszej branży jest jedynie punkt startowy do wypracowania rozwiązania, ponieważ nie rozwiązuje ono problemu branży.
Waloryzacja na przyszłość zostanie rozwiązana na dniach. Gorzej z kontraktami w toku
Nowy rok 2019 na rynku drogowym i kolejowym rozpoczęliśmy od ważnego spotkania w branży, podczas którego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA po uzgodnieniu stanowisk z Ministerstwem Infrastruktury, Prokuratorią Rzeczpospolitej Polskiej i Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawili propozycję mechanizmu waloryzacji wynagrodzenia wykonawców w nowych kontraktach publicznych.
O wzroście cen na budowach: obowiązek wprowadzania klauzul waloryzacyjnych
Nie zdarza się już chyba, aby przed przystąpieniem do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca nie zbadał ryzyk prawnych, jakie wiązać się będą dla niego najpierw z przystąpieniem do takiego postępowania a następnie z ewentualną realizacją umowy. Dokonując takiej oceny – zwłaszcza przy obecnych problemach na rynku - warto ze szczególną uwagą pochylić się nad regulacjami pozwalającymi na podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy w przypadku wzrostu cen.
O wzroście cen na budowach: jak GDDKiA próbuje wyłączyć waloryzację ustawową
Od wielu miesięcy jednym z głównych tematów analizowanych przez branżę budowlaną jest kwestia wzrostu cen oraz to w jaki sposób z problemem tym można sobie radzić. Pojęcie „waloryzacji” odmieniane jest w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki. Niniejszy artykuł będzie początkiem cyklu, w ramach którego przedstawione zostaną istotne zarówno dla wykonawców jak i zamawiających zagadnienia dotyczące realizacji umów o roboty budowlane w przypadku wzrostu cen oraz prawnej możliwości ochrony ich interesów.
Waloryzacja, czyli urealnienie wartości ceny zawartej w ofercie w świetle paragrafów i praktyki sądowej
Waloryzacja jest słowem kluczowym większości informacji na rynkach infrastrukturalnych. Dla kontraktów publicznych stała się najbardziej gorącym tematem po odstąpieniu od umowy na liniach kolejowych przez włoskiego wykonawcę. Warto zatem przybliżyć o co w tym chodzi.
Długo wyczekiwana przez wykonawców „Matryca ryzyk” przyjęta do stosowania na kolei
W dniu 8 października 2018 roku Rada Ekspertów ds. inwestycji kolejowych powołana przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa wyraziła pozytywną opinię co do ustalonej wspólnie przez uczestników inwestycji kolejowych matrycy ryzyk, rekomendując jej stosowanie na potrzeby inwestycji kolejowych.
Progres czy regres – czyli o projekcie ustawy o zapobieganiu nadużyciom w inwestycjach drogowych
Nadmierne restrykcje niekoniecznie muszą znajdować swoje przełożenie na zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu inwestycyjnego – wskazuje Wojciech Gunia, ekspert z kancelarii Góralski&Goss Legal odnosząc się do proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowym przepisom odnoszących się do podwykonawców robót drogowych.
Kryzys w branży budowlanej – najgorzej jest w samorządach
W ostatnim czasie obserwujemy co raz więcej sytuacji, w której firmy, mimo złożenia najkorzystniejszych ofert, wycofują się z postępowań i nie podpisują kontraktów. Lawinowo rośnie liczba postępowań, w których budżet zamawiającego jest znacznie przekroczony. Uwagę zwracają największe kontrakty jak ten w Świnoujściu, ale najgorzej jest w samorządach.
Dofinansowanie prac przygotowawczych ze środków UE to dobry pomysł, ale…
Możliwość finansowania działań na rzecz przygotowania inwestycji poprzez dofinansowanie dokumentacji projektowej i przetargowej dla inwestycji infrastrukturalnych na kolei przewidzianych do realizacji w następnym okresie programowania, tj. po roku 2020, to na pewno dobra wiadomość zarówno dla włodarzy infrastruktury, jak i dla sektora prywatnego związanego z realizacją inwestycji.
Brzemienne w skutkach poleganie na zasobach podmiotów trzecich
Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich, oprócz umożliwienia wykonawcy uzyskania zamówienia, może także rodzić dla niego negatywne konsekwencje prawne. Zwłaszcza, gdy "podmiot trzeci" wycofa się z realizacji.
Wynagrodzenie za prace wykraczające poza zakres umowy w sprawie zamówienia publicznego
Co może zrobić wykonawca, gdy prace dodatkowe nieobjęte umową, są niezbędne do wykonania przedmiotu umowy, a inwestor nie jest skłonny do prowadzenia negocjacji? Czy wykonawca robót powinien wstrzymać się z wykonaniem przedmiotu umowy narażając się na zapłatę kar umownych lub odstąpienie od umowy ze strony inwestora? Jest wyjście.
AKTUALNE WĄTKI
Obligacje przychodowe - niedoceniana forma finansowania inwestycji infrastrukturalnych?
Minęło już 18 lat od wprowadzenia do polskiego prawa instytucji „obligacji przychodowych” oraz 3 lata od nowelizacji dotyczących ich przepisów Ustawy o obligacjach. W dalszym ciągu jednak wykorzystanie obligacji przychodowych w praktyce jest bardzo ograniczone. Wydaje się, że częstsze sięganie do tej formy finansowania projektów infrastrukturalnych jest ze wszech miar wskazane i mogłoby przynieść wiele korzyści wszystkim zainteresowanym podmiotom.
Papier wszystko przyjmie, czyli jak walczyć z rażąco niską ceną oferowaną przez koncerny
Jeżeli wykonawca ma przedstawić dowody na okoliczność, że maszyna X kosztuje 100, to oświadczenie spółki matki potwierdzające, że maszyna ta kosztuje 100, nie stanowi dowodu potwierdzającego, iż faktycznie tyle wynosi koszt tej maszyny. Oświadczenia podmiotu prywatnego nie można traktować jako potwierdzenia faktów mających istotne znaczenie dla oceny realności ceny zaoferowanej w przetargu.
Kwieciński: Wynik gry o budżet i politykę spójności poznamy po ostatnim gwizdku
– Mecz piłkarski trwa 90 minut. Moment, w którym KE ogłasza budżet i rozpoczynają się negocjacje, to dopiero pierwszy gwizdek sędziego – komentuje Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju, odnosząc się do propozycji budżetowych Unii Europejskiej na lata 2021-2027.
Nie wyciągnięto wniosków z Euro 2012 - o odpowiedzialnej realizacji inwestycji
Sektor publiczny powinien stymulować pozytywny wpływ na rozwój lokalnej przedsiębiorczości i tworzenie nowych miejsc pracy, nie zaś szukać rozwiązań dla własnej stabilizacji. Wydaje się, że wnioski z inwestycji realizowanych na Euro 2012 nie zostały wyciągnięte. Perspektywa dla branży budowlanej w sektorze zamówień publicznych znów jest niepewna.
Problemy z odbiorem robót budowlanych
Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się m.in. do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. Czy odbiór robót to obowiązek bezwzględny? Czy zawsze inwestor musi odebrać roboty zgłoszone przez wykonawcę i czy jakiekolwiek warunki odbioru sformułowane np. w umowie są w związku z tym niedopuszczalne?
Skarga nadzwyczajna – jak reforma SN może wpłynąć na branżę budowlaną
Od 3 kwietnia 2018 r. każdy przedsiębiorca z branży budowlanej powinien brać pod uwagę możliwość wniesienia w jego sporze sądowym skargi nadzwyczajnej. Jest to nowy środek zaskarżenia, którym można zakwestionować m.in. wyrok Sądu Najwyższego lub wyrok Sądu I instancji, w sprawach w których dotychczas nie była wnoszona apelacja.
Kara umowna nie może być wygórowana
Celem kary umownej jest naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego. Winna ona wyłącznie kompensować negatywne konsekwencje wynikające z uchybienia realizacji obowiązków umownych i nie może być postrzegana w kategoriach środka prawnego, chroniącego jedną ze stron ponad miarę.
Zamawiający ma obowiązek udowodnić proporcjonalność warunków przetargowych
Zamawiający nie zawsze ma prawo do wyśrubowania warunków udziału w postępowaniu. Musi uwzględniać zasadę proporcjonalności. Chodzi o warunki, które z jednej strony zabezpieczają dążenie zamawiającego do uzyskania najwyższej jakości, z drugiej jednak nie ograniczają dostępu wykonawców do realizacji zamówienia.
Co zrobić by wykonawcy nie uchylali się od zawarcia umowy
Obecnie w postępowaniach przetargowych wśród wykonawców wzrasta tendencja do uchylania się od zawarcia umowy ze względu na często dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany uwarunkowań rynkowych, nierzadko mogące prowadzić do nieopłacalności wykonania umowy przez wykonawcę na warunkach określonych w ofercie. Z tego względu w ostatnich dniach pojawiła się przykładowo informacja, że wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu na budowę odcinka drogi S1, odmówił podpisania umowy.
Produkcja masowa w chemii ustępuje spersonalizowanym rozwiązaniom
Przemysł chemiczny jest silnie powiązany z innymi branżami. Jego produkty są wykorzystywane niemal przez wszystkie inne branże, w tym przemysł ciężki i energetykę. Zarówno na świecie, jak i w Polsce sektor zdominowany jest przez duże podmioty, produkujące chemikalia na masową skalę.
Przetargi: Ludzki błąd a nieprawdziwe informacje
Nowelizacją z czerwca 2016 r. polski ustawodawca wprowadził do ustawy Prawo zamówień publicznych przepisy uzasadniające wykluczenie wykonawcy z postępowania przetargowego z uwagi na podanie nieprawdziwych informacji. Z pozoru nieistotna zmiana staje się częstym narzędziem w rękach wykonawców walczących o uzyskanie zamówienia.
Nowy instrument planistyczny czy kolejna quasi-specustawa?
Ministerstwo Budownictwa i Infrastruktury przekazało do konsultacji publicznych projekt kolejnej ustawy „towarzyszącej” projektowi Kodeksu urbanistyczno-budowalnego, tzw. ustawy inwestycyjnej. Projekt ustawy modyfikuje siedem ustaw ściśle związanych z procesem budowlano-inwestycyjnym. Jedną z nowelizowanych ustaw, której projektodawca poświęca najwięcej uwagi jest ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konsultacje publiczne zakończą się 6 października br., a projekt ma zostać przekazany do Sejmu w styczniu 2018 r. Projektodawcom zależało na wyeliminowaniu z dotychczasowej praktyki łatania dziur specustawami w oderwaniu od planowania gminnego. Czy projekt spełnia zamierzony skutek?
Ważne zmiany dla podwykonawców - solidarna odpowiedzialność za wynagrodzenie po nowelizacji
W dniu 1 czerwca 2017 roku weszła w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz. U. 2017, poz. 933). Nowelizacja zmieniła reguły dotyczące solidarnej odpowiedzialności za wynagrodzenie podwykonawców i dalszych podwykonawców wykonujących roboty budowlane w ramach realizacji inwestycji budowlanych (art. 6471 k.c.), znosząc m.in. wymóg formy pisemnej dla umów zawieranych z podwykonawcami oraz dalszymi podwykonawcami (wymóg ten pozostał w przypadku umów realizowanych w trybie zamówień publicznych). Wprowadzone zmiany są niezwykle istotne z perspektywy podwykonawców oraz dalszych podwykonawców.
Solidarna odpowiedzialność po zmianach. Co się zmieni dla generalnego wykonawcy
Zasady dotyczące solidarnej odpowiedzialności za wynagrodzenie na budowie zmienią się już od 1 czerwca 2017 roku - wtedy wejdzie w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz.U. 2017 poz. 933). Jak do nowelizacji powinien przygotować się wykonawca (generalny wykonawca)? Czy zmiany będą dla niego korzystne?
Jak daleko można pójść w poszukiwaniu kryteriów pozacenowych?
Po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 28 lipca 2016 r., obserwujemy wśród zamawiających wzmożone poszukiwania pomysłów na pozacenowe kryteria oceny ofert. Wynika to zapewne z faktu, iż w przypadku znakomitej części zamawiających waga kryterium ceny w ogłaszanych przez nich postępowaniach nie może przekraczać 60%.
MPK Kraków vs Pesa: Nie każde uchybienie to poważne naruszenie obowiązków
Nie każde uchybienia w realizacji zamówienia to poważne naruszenie obowiązków zawodowych. Pokazuje to przykład krakowskiego przetargu na 50 tramwajów, w którym zamawiający wykluczył firmę PESA w związku z nienależytym wykonaniem poprzedniej umowy. Producent odwołał się do KIO, która nakazała jego przywrócenie do postępowania.
Ukraiński zastrzyk dla polskich lotnisk
Właśnie dzisiaj w Parlamencie Europejskim podejmowana jest decyzja, która umożliwi obywatelom Gruzji bezwizowy wjazd do Strefy Schengen. Co prawda wymagana jest jeszcze zgoda rządów państw członkowskich, ale wydaje się, że to tylko formalność (po tym, jak zgodzono się na wprowadzenie mechanizmu tzw. „hamulca bezpieczeństwa”, którego zastosowanie umożliwi czasowe przywracanie wiz). W efekcie, każdy obywatel Gruzji będzie mógł wjechać na teren Schengen na okres do 90 dni w celach biznesowych, turystycznych lub rodzinnych.
Czas podsumowań i życzeń
Przełom starego i nowego roku jest dobrą okazją do podsumowań, snucia planów i wizji na kolejne okresy. Nic dziwnego, że i w branży lotniczej mamy do czynienia z wysypem tekstów o takim charakterze. Bez wątpienia rok 2016 można zaliczyć do udanych. I perspektywa roku 2017 też jest optymistyczna. W związku z tym większość uczestników rynku, zarówno prymusów, średniaków, jak i rynkowych słabeuszy zapowiada inwestycyjną ofensywę, albo przynajmniej „ofensywkę”. To wiedzie do zrozumiałych oczywiście pytań o zasadność i ewentualne ryzyko „marnowania” publicznego grosza.
Wytyczne OECD: Branża górnicza powinna postawić na dialog z lokalnymi społecznościami
Zaprezentowane przez Ministerstwo Rozwoju nowe wytyczne OECD dla sektora wydobywczego wskazują najlepsze praktyki w zakresie angażowania interesariuszy oraz komunikacji i dialogu społecznego. Jednym z najistotniejszych zaleceń jest włączenie tych działań w kluczowe systemy decyzyjne i zarządzania ryzykiem firm górniczych i energetycznych. Nadanie priorytetu temu obszarowi to nowe wyzwania i obowiązki dla kadry zarządzającej.
Ryanair we Frankfurcie. Co na to Lufthansa?
Lotnictwo to jedna z najbardziej dynamicznych branż. Szybko zmieniające się trendy, nowe modele biznesowe, nowe podejście do biznesu i świadczonych usług. Ostatnie tygodnie zdominowało wiele ciekawych wydarzeń, ale zwłaszcza jedno przykuło szczególną uwagę wielu obserwatorów branży – Ryanair w przyszłym roku będzie latał do Frankfurtu.
Rozwój transportu rzecznego to dublowanie możliwości kolei
Rewitalizacja dróg śródlądowych w sytuacji gdy nadal nie mamy w Polsce bazowej sieci drogowej i kolejowej jest niecelowa. Co konkretnie miałoby być wożone barkami, czego nie da się przewieźć pociągami?
Czy lotnisko Zielona Góra/Babimost ma szansę?
Na temat Portu Lotniczego Zielona Góra wypowiedziało się w ostatnich dniach kilka znających się na materii osób, zaprezentowano również kilka nowych koncepcji. Wreszcie, zapytano pasażerów dokąd chcieliby z Zielonej Góry latać. Nie wiem czy obecnie podjęte działania przyniosą lotnisku, które od lat próbuje dołączyć do grona większych kolegów, tak upragniony rozwój. Trzymam kciuki za powodzenie tego projektu, ale pozwolę sobie dorzucić kilka uwag zewnętrznego obserwatora.
Suchorzewski: Miasta wiedzą, jak walczyć z zanieczyszczeniem powietrza
Cały wywiad z Panem Witoldem Śmiałkiem, doradcą prezydenta miasta Krakowa ds. jakości powietrza, zasługuje na wysoką ocenę. Między innymi, potwierdza on, że władze miasta są w pełni świadome, jak można rozwiązywać, a co najmniej łagodzić nie tylko problemy zanieczyszczenia powietrza, ale także komunikacyjne, w tym zatłoczenia dróg (korki) i parkowania.
Trzecia droga dla polskiego lotnictwa
Wiele już atramentu i tuszu do drukarek zużyto w dyskusji o nowym Centralnym Porcie Lotniczym. W debacie publicznej wykształciły się jak na razie dwa główne nurty.
Czy będziemy zmuszeni do płacenia za kontrolę paszportową na lotniskach?
Takie pytanie zadają sobie brytyjscy podróżni, po tym jak Home Office potwierdził możliwość wprowadzenia takiej opłaty na lotniskach w Wielkiej Brytanii. W chwili kiedy informacja pojawiła się w mediach w kilku brytyjskich domach padły słowa, których nie tylko w towarzystwie członków rodziny królewskiej wypowiadać raczej nie wypada. Po chwili okazało się jednak, że opłata nie ma dotyczyć wszystkich lotnisk, że na początku system będzie testowany i, co najważniejsze, że dotyczyć ma tylko przyspieszonej ścieżki kontroli paszportowej. Chyba więc diabeł nie tak straszny? Ale czy na pewno?
Walka o pasażerów nie zna granic
Ekspansja irlandzkiego low-costa w Berlinie i otwarcie nowych połączeń w nadchodzącym sezonie zimowym to kolejny etap rozbudowy bazy tego przewoźnika na lotnisku Schönefeld. W ciągu najbliższych kilku lat przewoźnik ten chce czterokrotnie zwiększyć swój procentowy udział w niemieckim rynku lotniczym, co związane jest z jego polityką stałej ekspansji. Polityką, której konsekwencje sięgają znacznie poza granice Niemiec.
Polaczek: Wprowadzić zapisy o wsparciu innowacji w KPK
Poseł Jerzy Polaczek proponuje wprowadzenie do Krajowego Programu Kolejowego zapisów o wsparciu do wysokości 2% nakładów inwestycyjnych na badania i innowacyjność realizowanych zadań inwestycyjnych w transporcie kolejowym.
Jak nazwać przyszły centralny port lotniczy?
Centralny Port Lotniczy dla Polski to ostatnio gorący temat. Bartosz Baca, partner w BBSG zastanawia się, jaką nazwę będzie miało lotnisko, którego lokalizacja – jeśli w ogóle projekt zostanie zrealizowany – najprawdopodobniej przypadnie na centralną Polskę. Czy CPL wystarczy? Czy może zacznie się wojna o lotniskowy „naming”, jak to miało miejsce choćby w przypadku Portu Lotniczego Bydgoszcz kilka miesięcy temu?
Ekspert Lewiatana ocenia obowiązkowe etaty w zamówieniach publicznych
Uchwalona nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która zawiera wymóg stosowania umowy o pracę jeśli charakter świadczonej usługi tego wymaga, może zdaniem konfederacji Lewiatan w znacznej mierze przyczynić się do zmniejszenia liczby osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych – statystyki w Polsce wskazują, że stanowią one aż 1,5 mln osób (ok. 28,3% ).
Rynek czarterowy przewrócony do góry nogami
To interesujące stwierdzenie padło w jednym z artykułów, komentujących sytuację w branży turystycznej. A konkretnie dotyczyło wyjazdów Polaków na zagraniczne wakacje. Ze względu na sytuację polityczną i kwestie bezpieczeństwa, zmieniają się kierunki wyjazdów, a dynamika tych zmian jest ogromna.
Obowiązki narodowego przewoźnika
PLL LOT jest polskim narodowym przewoźnikiem. Co do tego nikt nie ma wątpliwości i bardzo często tak określa się tę firmę. Co jednak za tym się kryje? Czy to tylko puste słowa? Czy może jednak jakieś konkretne korzyści? A może i obowiązki?
Komentarz do nowelizacji Pzp: Co faktycznie się zmieni?
Długie prace nad ustawą nowelizującą prawo zamówień publicznych, spowodowaną koniecznością wdrożenia dyrektyw unijnych, były opóźniane m.in. ze względu na różne koncepcje ujęcia w ustawie tzw. zamówień in-house. Obecnie projekt został uchwalony i w większości swoich postanowień wchodzi w życie 28 lipca. Na tę ustawę oczekiwali nie tylko zamawiający, którzy niejednokrotnie wstrzymywali ogłaszanie przetargów do czasu uchwalenia przepisów, jakby spodziewali się większych komplikacji, czy trudności po ich wprowadzeniu. Na nowelizację czekają także wykonawcy, liczący na rozwiązanie wielu nurtujących system zamówień publicznych problemów.
Ile wart jest nasz czas i dlaczego loty długodystansowe do Krakowa na pewno powrócą
Chyba każdy na pytanie o to ile wart jest jego czas, odpowie: bardzo dużo. Niektórzy stwierdzą nawet, że ich czas jest bezcenny. Czas stał się już dawno towarem, którym się handluje i który ma swoją wymierną wartość, szczególnie w sektorze transportu. Czym dłuższa jest trasa do pokonania tym oczywiście transport lotniczy staje się bardziej konkurencyjny. Ale czy zastanawiali się kiedyś Państwo ile gotowi są zapłacić, aby zaoszczędzić choćby godzinę na swojej podróży lotniczej? Jest to pytanie o tyle ważne, że odpowiedź na nie może być ciekawą wskazówką dla podejmowania decyzji o uruchamianiu bezpośrednich połączeń na trasach długodystansowych.
Majewski: Zabrakło zaangażowania w poprawę przewozów ładunków
– Można zatrzymać kryzys kolei towarowej. Potrzebne jest jednak mocne zaangażowanie w rozwój infrastruktury, przyjaznego otoczenia regulacyjnego i wyrównywania warunków konkurowania – komentuje ostatnie wyniki dotyczące przewozu ładunków Jakub Majewski, były wiceprezes UTK. Od początku roku suma przewiezionych przez kolej ładunków spadła o 2,7 procent względem ubiegłego roku.
Jakie znaczenie ma liberalizacja rynku lotniczego
Proces liberalizacji unijnego rynku lotniczego na przełomie lat 80. i 90. miał kluczowe znaczenie. Większa konkurencja, spadek cen biletów lotniczych, wzrost połączeń lotniczych i zwiększona dostępność wielu regionów – to tylko kilka jego skutków. Ale znajdą się i tacy co powiedzą, że: nadmierny wzrost tanich linii lotniczych, dopłaty marketingowe czy wojna cenowa. Jednakże, bilans procesu liberalizacji jednoznacznie przemawia „za”, a boleśnie o tym przekonują się mieszkańcy krajów, w których wciąż wiele obowiązujących międzynarodowych umów lotniczych nie podlegało liberalizacji.
Tomasz Latawiec: No to mamy zmianę w PKP PLK…
Podczas niedawnego Kongresu Infrastruktury Polskiej mieliśmy okazję wysłuchać wypowiedzi panów prezesów PKP PLK: Ireneusza Merchela i Grzegorza Muszyńkiego. O tyle to istotne, bowiem właśnie teraz rozstrzyga się kwestia realizacji programu kolejowego i przyszłość wszystkich związanych z inwestycjami kolejowymi oraz użytkowników kolejowych szlaków.
W oczekiwaniu na kolejny ruch Ryanaira
Pojawienia się Ryanaira z lotami krajowymi na Lotnisku Chopina było od dłuższego czasu przewidywane, a nawet spodziewane. Sama decyzja ma dwa wymiary: rynkowy i strategiczny.
Syryjczyk: Raport o PKP Energetyce nie pozwala odrzucić obaw
– Raport nie pozwala odrzucić obaw nie tylko przeciwników prywatyzacji, ale także jej zwolenników – pisze w komentarzu do raportu dotyczącego bezpieczeństwa dostaw energii i przewozów kolejowych po prywatyzacji PKP Energetyki były minister transportu Tadeusz Syryjczyk. Jak dodaje, dokument pochodzący spoza branży ma swoje plusy, gdyż wkracza w obszary, o których mało się dyskutuje w środowisku kolejowym – jak bezpieczeństwo strategiczne. Pomija jednak niektóre problemy specyficzne dla kolei.
Małe może być piękne
Rekordy na południu i na północy, na wschodzie i na zachodzie. Wszystkie lotniska chwalą się od początku roku rekordowymi wynikami liczby obsłużonych pasażerów. W efekcie, wartość ta staje się podstawowym wyznacznikiem sukcesu lub jego braku w branży lotniczej. Nie zamierzam stawiać podstaw tego sektora na głowie i stwierdzać nagle, że wolumeny obsłużonego ruchu się nie liczą. Bo liczą się, i to bardzo. Ale spróbujmy spojrzeć na tę kwestie z trochę innej perspektywy.
Kto dogoni tanie linie lotnicze?
Ostatnie lata zdecydowanie należały do tanich linii lotniczych i wszystko wskazuje na to, że kolejne również. Wszystko dlatego, że tani przewoźnicy dzięki swojemu fleksyjnemu podejściu nie tylko dostosowują się do zmieniających się trendów w dynamicznym rynku lotniczym, a wręcz je kreują.
W oczekiwaniu na kolejny ruch Ryanaira
Pojawienia się Ryanaira z lotami krajowymi na Lotnisku Chopina było od dłuższego czasu przewidywane, a nawet spodziewane. Sama decyzja ma 2 wymiary: rynkowy i strategiczny.
W Krakowie odbywa się Routes
W niedzielę 24 kwietnia rozpoczęła się w Krakowie jedenasta edycja Routes Europe, w której rolę gospodarza pełni Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. To na pewno duże wyróżnienie i splendor dla krakowskiego lotniska, znakomita okazja do zaprezentowania się branży z całej Europy. Ale to wydarzenie nie tylko dla krakowskiego portu lotniczego. Także inne lotniska polskie w mniejszym, czy większym zakresie na spotkaniu się pokażą, przeprowadzą rozmowy z przewoźnikami. Nie wypada nie być, zwłaszcza że odbywają się w Polsce.
Zmiana systemu poboru opłat może oznaczać koszty dla przewoźników
Ewentualna zmiana systemu poboru opłat powinna być poparta analizą ekonomiczną, a w dyskusji o przyszłym systemie powinny uczestniczyć także firmy logistyczne – mówi w komentarzu dla portalu „RynekInfratsruktury.pl” Roman Rutecki, Prezes Zarządu Budmat Transport.
LOT musi przekonać do siebie pasażerów. Z inwestorami pójdzie łatwiej
Wraca temat LOT-u – niestety po raz kolejny w niezbyt dobrym kontekście. Po okresie względnego „spokoju”, zapewnionego przez środki z programu restrukturyzacyjnego, narodowy przewoźnik po raz kolejny może być zaraz w finansowych tarapatach. W efekcie, w dyskusji publicznej zaczynają się pojawiać wielkie wyzwania: „dokąd latać?”, „czym latać?”, „skąd wziąć na to pieniądze?” i „czy znajdzie się inwestor?”.
Konfederacja Lewiatan: Ustawa antywiatrakowa jest nieracjonalna
– Jesteśmy bardzo zmartwieni, że tzw. ustawa antywiatrakowa prawdopodobnie wejdzie w życie w tym kształcie, w jakim została przedstawiona. Projekt ustawy będzie miał negatywny wpływ na inwestorów – da im do zrozumienia, że w Polsce nie ma żadnej stabilności prawa – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Daria Kulczycka, dyrektor Departamentu Energii i Zmian Klimatu w Konfederacji Lewiatan.
Zubrzycki: Co się zmieniło po 3 miesiącach na kolei
Na kolei jest obecnie dużo wyzwań i jest z czym się mierzyć. Potrzeba jest reforma inwestycji kolejowych a także opracowanie nowej strategii transportowej kraju. Patrząc na obecne wydarzenia, w tym powołanie nowego zarządu w PKP SA i PKP PLK SA, a także wiele głosów i wypowiedzi ekspertów rynku kolejowego postanowiliśmy spytać czy poszliśmy do przodu Janusza Zubrzyckiego członka zarządu ZDG TOR.
Polski rynek lotniczy na tle Europy
Rozpoczynający się właśnie sezon letni na lotniskach i festiwal nowych tras uruchamianych przez przewoźników lotniczych to dobry czas do pewnej refleksji na temat tego jak polski rynek lotniczy pozycjonuje się na tle Europy.
Zmiana modelu realizacji inwestycji kolejowych potrzebna od zaraz
Dzisiaj bez wizjonerów w szeregach PKP PLK nie uda się zrealizować programu za przeszło 67 miliardów złotych. No i bez zmiany modelu realizacji inwestycji – pisze Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców.
Nowelizacja Pzp: Prawo, które niewiele zmieni
Trudno o jednoznaczną ocenę nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Z jednej strony rząd faktycznie odniósł się do wdrożenia najważniejszych przepisów, które narzuca nam Unia Europejska. Z drugiej strony dokonał także pewnych zmian w ustawie, które nie wynikają z dyrektyw bezpośrednio unijnych. Zmniejszenie formalizmu, odniesienie się do potencjału podmiotów trzecich i środki ochrony prawnej, czyli możliwość odwołania do KIO – to bardzo pozytywne elementy projektu.
Ekspert: Polskie specustawy wyróżniają się niejasnością
Wskazać należy, że każda specustawa to sytuacja wyjątkowa i jest zazwyczaj związana z koniecznością skrócenia i uproszczenia procedur prawnych, związanych z realizacją strategicznych inwestycji w danym obszarze, np. drogowym, kolejowym, lotniskowym, czy np. gazoporcie. Niestety, niechlubną cechą, wyróżniającą polskie specustawy, jest często niejasność i lakoniczność danych regulacji.
Specustawa to rozwiązanie szyte na miarę
Specustawa pozwala na pokonanie problemu, który jest trudno rozwiązywalny przy zastosowaniu regulacji ogólnej. Jej zaimplementowanie do systemu prawa będzie z pożytkiem dla efektywności procesu inwestycyjnego w obszarze kolei.
Czy zamachy wpłyną na branżę lotniczą?
Tragiczne wydarzenia w Brukseli przywołały już po raz kolejny serię pytań o przyszłość branży lotniczej i potencjalny wpływ takich wydarzeń na sytuację firm lotniczych. Jest oczywiście kilka warstw tego zagadnienia.
Lotniska: Warto się promować!
Katowice Airport to jeden z tematów najnowszej „Strefy Biznesu”, lifestyle’owego magazynu „Dziennika Zachodniego” dla menedżerów. Niektórzy powiedzą „próżność, próżność i tylko próżność” albo „ciszej jedziesz, dalej będziesz” i temu podobne mądrości. A jednak coś w tym jest. Zwłaszcza, że większość tego materiału ma być poświęcona wpływowi lotniska na region. Ta wiedza i świadomość, że lotniska istotnie wpływają na gospodarkę regionu, a nie są tylko miejscem skąd można odlecieć na wakacje jest powszechna w branży lotniczej, ale już wśród ogółu społeczeństwa nie bardzo.
Co z tą koleją na lotnisko?
Nie tak całkiem dawno informowano, że coraz to nowe lotnisko w Polsce ma już połączenie kolejowe. A następne są na różnych etapach prac przygotowawczych. Zadowolenie, szumne zapowiedzi, i nagle zaczęły się pojawiać informacje, że z tą koleją do lotnisk to nie jest wcale tak kolorowo.
System transportu samolotami po kraju powraca dzięki linii Sprint Air
Jeszcze kilka lat temu żywo dyskutowaliśmy nad stworzeniem oferty przewozów lotniczych po Polsce łączących, przy użyciu małych samolotów, mniejsze lotniska. Co prawda idea Systemu Transportu Małymi Samolotami zakładała użytkowanie trochę innej floty niż ta, którą dysponuje obecnie Sprint Air, ale cel, który stawiali sobie autorzy tego projektu, tj. zapewnienie szybkiego środka transportu, a przez to zrównoważonego rozwoju regionom oddalonym od głównych szlaków komunikacyjnych, chyba po części jest dzisiaj realizowany.
Jak daleko mamy do świata?
I kiedy tam „dolecimy”? Rok 2015 zakończył się imponującą liczbą przewiezionych pasażerów, a każde lotnisko w Polsce zanotowało wzrost. Początek 2016 też nie jest gorszy. Lotniska jedno po drugim raportują wzrost w styczniu w porównaniu do stycznia ubiegłego roku. I ponoć nawet wyniki naszego narodowego przewoźnika nie są tak złe jak by się wydawało z samych cyferek ogłoszonych publicznie. Przeglądając informacje o wynikach polskich lotnisk można było zauważyć lub przeoczyć też informację o styczniowym wyniku lotniska we Frankfurcie – 4,15 mln pax…
Wycofa się czy się nie wycofa i dlaczego?
Wśród zapowiedzi i pomysłów jakie przedstawił nowy Dyrektor Naczelny PPL pojawiła się jedna, która mogła umknąć uwadze zwłaszcza szerszej publiczności. Dotyczy ona kwestii wycofywania się Przedsiębiorstwa z lotnisk regionalnych. A właściwie wycofania się z wycofywania.
Nowe trendy w branży lotniczej
Branża lotnicza jest branżą dynamiczną, a zmiany zachodzą szybko co zmusza podmioty w tej branży do weryfikacji podejścia do wielu kwestii, od biznesu modelowego zaczynając. Jednym z ciekawszych trendów jakich obecnie jesteśmy świadkami jest rosnąca współpraca tanich linii lotniczych nie tylko z innymi przewoźnikami, ale przede wszystkim chęć budowania swego rodzaju aliansów.
LOT i Intercity na start
Rok 2016 będzie decydujący dla przyszłości zarówno LOT-u, jak i PKP IC. Kluczem do sukcesu zarówno Intercity, jak i LOT-u będzie koncentracja na pasażerze i jego doświadczeniu.
30,5 miliona, i co z tego?
Rok 2015 był wyśmienity pod względem ilości pasażerów na polskich lotniskach. Zarówno łącznie jak i na poszczególnych lotniskach padły rekordy. Obiecujące są też prognozy na rok 2016. Większość lotnisk chwali się nie tylko oczekiwanym wzrostem pasażerów, ale też rozszerzeniem siatki połączeń czy wejściem nowych przewoźników. Ładnie, można by powiedzieć. Nawet bardzo ładnie.
KIP: Współpraca z Chinami to szansa dla Żyrardowa
– Żyrardów może odegrać ważną rolę we współpracy z Chinami – mówił podczas tegorocznego Kongresu Infrastruktury Polskiej Przemysław Jasiński, prezydent miasta Żyrardowa. Miasto jako jedno z leżących na Jedwabnym Szlaku liczy na rozwój poprzez zagraniczne inwestycje.
Strategia jednak być powinna
W zeszłym tygodniu mój kolega postawił pytanie czy polski sektor lotniczy rozwija się dynamicznie, mimo tego, że władza centralna odwróciła od niego swoje oblicze? Czy może właśnie ta obojętność jest czynnikiem pozytywnym i stymulującym rozwój w oparciu o reguły rynkowe?
Nowy Airbus 321 ceo we flocie Wizz Air
Wizz Air w zeszłym tygodniu rozpoczął loty pierwszym w swojej flocie samolotem Airbus A321ceo z 230 miejscami. Pierwsze cztery samoloty Airbus A321ceo będą miały swoją bazę w Budapeszcie, a kolejne dostawy będą kierowane do pracy na najbardziej popularnych trasach, w tym z Lotniska Chopina.
Coraz więcej lotnisk dostrzega korzyści wynikające z poprawy doświadczenia pasażera
Niektórym może nadal wydawać się, że transport lotniczy to przede wszystkim beton, stal, flota, złożone procesy zarządcze. No i jeszcze klient, który pojawia się gdzieś na końcu. Ci, którzy tak właśnie definiują branżę lotniczą i tak układają priorytety, będą musieli szybko przestawić się na trochę inne myślenie. Na myślenie, które w centrum stawia pasażera i jego potrzeby.
Syryjczyk: Kolej na lotnisko
– Problem syndromu hiszpańskiego, który polega na tym, że wydano i wydaje się nadal wielkie sumy na infrastrukturę, a kraj mimo to (może dlatego) przestał doganiać najbogatszych, pokazuje, że trafność alokacji kapitału w sektorze publicznym pozostaje problemem i narzekanie na kapitalizm go nie rozwiązuje – pisze w "Rynku Kolejowym" Tadeusz Syryjczyk.
Polska potrzebuje długofalowej strategii rozwoju państwa i bezpieczeństwa energetycznego
– Nie ulega wątpliwości, że przed nowymi szefami resortów odpowiedzialnych za infrastrukturę, transport i energetykę stoi wiele trudnych wyzwań, które powinny być niebawem wdrażane – mówi Robert Siwik, ekspert z zakresu Pzp, infrastruktury i energetyki oraz partner nowopowstałej kancelarii Bierć Siwik & Partners.
Dlaczego buduje się antresolę na Dworcu Centralnym?
Wszyscy ci, którym zdarza się podróżować pociągiem do i z Warszawy, pewnie zauważyli prowadzone obecnie na Dworcu Centralnym prace budowlane. Źle, zacznę jeszcze raz. Wszyscy ci, którym zdarza się podróżować pociągiem do i z Warszawy, i którzy odwiedzają hol główny dworca, pewnie zauważyli prowadzone obecnie na Dworcu Centralnym prace budowlane. Ta autopoprawka, jak spróbuję tu zaraz udowodnić, ma istotne znaczenie.
Szymany innowacyjne
Jakiś czas temu odtrąbiono sukces nowego lotniska Olsztyn Mazury w Szymanach. Mimo sceptycyzmu wielu osób z branży udało się podpisać umowę z pierwszym przewoźnikiem – Sprint Air, który będzie latał do Berlina i Krakowa. A trwają rozmowy z następnymi. Może nie powalający ale dobry początek. Dla mnie ciekawostką i pewnym znakiem zapytania są te turystyczne loty czarterowe na które tak liczy kierownictwo portu. Ale życie pokaże a tymczasem warto zwrócić uwagę na inną kwestię.
Europejskie huby a segment lotniczych przewozów cargo
Silna konkurencja między przewoźnikami dotyczy nie tylko przyciągania strumienia pasażerów, ale także odbywa się w segmencie lotniczych przewozów cargo. Europejskie huby rozwijają się niestety również pod tym względem wolniej niż ich odpowiednicy na Bliskim Wschodzie czy w Azji.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy