Partner serwisu

Nowe tunele drogowe powstają w całej Polsce. Jeden dłuższy od drugiego

Bartosz Józefiak 04.03.2016

 Nowe tunele drogowe powstają w całej Polsce. Jeden dłuższy od drugiego
fot. GDDKiA
Najwcześniej w 2020 roku kierowcy pojadą tunelem w ciągu Zakopianki, który będzie jednym z najdłuższych tuneli w kraju. To jednak tylko jedna z wielu zaplanowanych inwestycji tego typu. W ciągu najbliższych lat w Polsce powstaną co najmniej trzy nowe tunele drogowe – każdy znacznie dłuższy od już istniejących konstrukcji.
Wiadomo już, że tunelowy odcinek S7 pomiędzy Naprawą i Skomielną zbuduje włoska firma Astaldi. Budowa potrwa ponad cztery lata i pochłonie blisko miliard zł. Gdy prace ruszą, będzie to najdłuższy budowany obiekt tunelowy w kraju. Wyprzedzi tunel pod Martwą Wisłą, po którym pojedziemy jeszcze w tym roku. Ale po piętach depczą mu już tunele na Dolnym Śląsku i w Warszawie. Tylu tuneli w Polsce jeszcze się nie budowało.

Najdłuższy tunel w Polsce

Tunelowy fragment S7 będzie miał ponad 2 km. długości. Będzie miał dwie komory – z awaryjnymi przejściami pomiędzy nimi. W każdej komorze znajdzie się szeroka na dwa pasy jezdnia. Tunele będą drążone w skałach fliszu karpackiego, uchodzącego za trudny i niejednorodny teren. W najwyższym miejscu od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 metrów. Ta inwestycja to część trasy S7 od Lubnia do Rabki. Dwa skrajne odcinki drogi powstaną zapewne szybciej, niż sam tunel, dlatego w czasie jego drążenia zbudowany zostanie objazd naokoło góry. Tą drogą pojedziemy najpóźniej w 2021 r.

Wcześniej, w 2019 r. ma być gotowy tunel będący częścią obwodnicy Warszawy. Chodzi o 4,6 km fragment od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa. Sam tunel będzie miał długość ok. 2,3 kilometra – i to on po wybudowaniu będzie najdłuższą taką konstrukcją w Polsce. Będzie przebiegać pod Ursynowem oraz I linią metra. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. rotmistrza Witolda Pileckiego, a wychodzić na skarpie ursynowskiej, za ul. Nowoursynowską. Wartość kontraktu to ponad miliard 200 mln zł. Tu również zwycięzcą przetargu zostało Astaldi. Prace przy budowie mają przebiegać tak, by nie zakłócać ruchu I linii metra.

Mniej szczęścia mają tunele na Dolnym Śląsku. Chodzi o ostatni fragment trasy S3 - 31 km drogę z Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce. Na tym odcinku planowane są dwa tunele przez pasmem Gór Wałbrzyskich: jeden o długości około 2, 3 km oraz drugi o długości ok. 300 m. Koszty inwestycji to ok. 2,7 miliarda zł. Dokumentacja dla trasy jest już gotowa. Kłopot w tym, że wciąż nie ma finansowania. Koszty budowy tej drogi częściowo pokryje UE dzięki instrumentowi Łącząc Europę (CEF). Do tej pory trasa czekała, aż kontynuację drogi po swojej stronie zaczną przygotowywać Czesi. W ostatnich dniach GDDKiA złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach CEF. Decyzja powinna zapaść w połowie roku.

Droga pod Martwą Wisłą będzie pierwsza

Jeszcze mniej wiadomo o losie 85 km trasy S19 Rzeszów-Barwinek, w ciągu której mają powstać cztery tunele o łącznej długości 6 km. - Inwestycja jest na wczesnym etapie przygotowania. W najbliższym czasie będzie opracowywana Koncepcja Programowa dla tego odcinka S19 – informuje Łukasz Jóźwiak z centrali GDDKiA. Najdłuższy z tuneli będzie miał długość 1,75 km. Dyrekcja ogłosiła właśnie dialog techniczny, który ma pomóc wybrać najlepszą technologię dla tej inwestycji.

Ostatnim odcinkiem tunelowym realizowanym przez GDDKiA jest fragment trasy S69 - obejście Węgierskiej Górki (woj. śląskie). - W ramach tej inwestycji wykonane zostaną dwa tunele drogowe dwukomorowe. Tunel w masywie Barania będzie miał długość 834 m i 807 m, natomiast tunel w masywie Białożyński Groń - odpowiednio 984 m i 975 m – mówi Łukasz Jóźwiak. W zeszłym roku rząd wpisał tę budowę na podstawową listę inwestycji do 2023 r. Nie wiadomo jednak, czy trasa się na niej utrzyma.

Najwcześniej pojedziemy tunelem, którego nie realizuje GDDKiA. Chodzi o drogę pod Martwą Wisłą, który za unijne pieniądze buduje Gdańsk. Prace są już na ukończeniu. Wydrążone pod dnem rzeki kanały są ostatnim brakującym elementem trasy Słowackiego, która połączy gdańskie lotnisko z portem morskim. Tunele mają długość 1377 metrów. Każdy z nich ma po dwa pasy ruchu. Obie tuby w najniższym punkcie znajdują się 35 metrów pod dnem Martwej Wisły. Roboty mają zakończyć się na przełomie kwietnia i maja.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony