Partnerzy serwisu:

A2. Na razie nie ma planów co do budowy węzła Łagów

Elżbieta Pałys 03.04.2018

A2. Na razie nie ma planów co do budowy węzła Łagów
Obecnie nie jest możliwe wskazanie scenariuszy ewentualnej budowy węzła Łagów na autostradzie A2 w województwie lubuskim. Trudno też wskazać terminy realizacji tej inwestycji – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz w odpowiedzi na interpelację poselską.
Mieszkańcy i samorządowcy województwa lubuskiego liczą na przyspieszenie działań związanych z budową dodatkowego węzła na autostradzie A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko. Ewentualną budowę takiego węzła (podobnie jak węzła Myszęcin) przewidziano w umowie koncesyjnej pomiędzy Skarbem Państwa a spółką Autostrada Wielkopolska II. Z tym że termin jego realizacji został uzależniony od osiągnięcia określonego poziomu ruchu – to warunek, który zobowiązuje koncesjonariusza do rozpoczęcia prac budowlanych.


Wyświetl większą mapę
Wcześniejsza budowa węzła byłaby możliwa z przyczyn związanych z rozwojem terenów położonych w sąsiedztwie autostrady. To jednak wymagałoby opracowania koncepcji finansowania inwestycji – koncesjonariusz jeszcze kilka lat temu poinformował, że nie ma środków na budowę, ani późniejsze utrzymanie węzła, tym bardziej że, jak dowodził, wymagałoby to dodatkowo budowy infrastruktury związanej z poborem opłat za przejazd oraz przebudowy istniejących centralnych systemów informatycznych. To stanowisko koncesjonariusza, jak poinformował wiceminister Marek Chodkiewicz, jest nadal aktualne.

Z kolei, obligujący spółkę do rozpoczęcia prac budowalnych poziom ruchu na autostradzie, jak wynika z analizy wykonanej przez firmę Archidrog, nie zostanie uzyskany przed zakończeniem umowy koncesyjnej.

Nadzieję na wcześniejsze rozpoczęcie prac dawała znowelizowana ustawa o drogach publicznych, umożliwiająca zainteresowanym samorządom partycypację finansową w inwestycjach na drogach innych zarządców.

Między innymi o to czy w obecnych okolicznościach jest możliwość przyspieszenia budowy węzła Łagów oraz kiedy mogłoby to nastąpić pytała w interpelacji poseł Katarzyna Osos.

Jak odpowiedział wiceminister Chodkiewicz, podjęcie jakichkolwiek działań związanych z budową węzła wymaga pozyskania środków finansowych oraz określenia modelu finansowania wszystkich nakładów inwestycyjnych – zarówno tych związanych z projektowaniem i budową, jak i późniejszą eksploatacją. Konieczne jest także zawarcie porozumienia ze spółką Autostrada Wielkopolska II.

„Dodatkowo koniecznym jest określenie uregulowania prawnego/umownego dla modelu finansowania inwestycji przez zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, gdyż resort infrastruktury na chwilę obecną nie dysponuje środkami, które mogłyby zostać przeznaczone na ten cel” – wskazał wiceminister. „W związku z brakiem koncepcji pełnego finansowania przedsięwzięcia, na chwilę obecną nie jest możliwe określenie scenariuszy i wskazanie terminów realizacji przedmiotowej inwestycji” – dodał.

Z przywołanej wyżej analizy wynika, że koszt budowy węzła wyniósłby ok. 41 mln zł, a koszt eksploatacji ok. 412 tys. zł rocznie.

Więcej na temat dodatkowych węzłów na A2 w województwie lubuskim pisaliśmy TUTAJ

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony