Partner serwisu

Adamczyk: Polska kolej, drogi i porty są otwarte na transport towarów z i do Ukrainy

Redakcja 11.05.2022

Adamczyk: Polska kolej, drogi i porty są otwarte na transport towarów z i do Ukrainy
fot. RI
– Jesteśmy otwarci na współpracę i będziemy wszechstronnie wspierać stronę ukraińską w tej trudnej sytuacji. Polskie porty morskie oraz podmioty kolejowe, jak i przewoźnicy drogowi są zainteresowane współpracą z ukraińskimi partnerami zarówno w zakresie eksportu zboża, jak i importu paliw, a także handlu dowolnymi innymi produktami – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas spotkania ministrów infrastruktury Polski i Ukrainy. Rozmowy o współpracy m.in. w zakresie transportu były prowadzone 10 maja w Medyce.
To kontynuacja wspólnych działań wynikających m.in. z polsko-ukraińskiego memorandum o zacieśnieniu współpracy kolejowej, podpisanego przez premierów Polski i Ukrainy w kwietniu 2022 r. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, ministrowie omówili propozycje zacieśniania współpracy w zakresie transportu kolejowego i drogowego pomiędzy naszymi krajami.

– Wymiana informacji o wielości potencjalnych przewozów, ustalenie konkretnego zapotrzebowania na przewiezienie ściśle określonego asortymentu towarów w określonej perspektywie czasowej między wyznaczonymi punktami pozwoli na zwiększenie efektywności współpracy, a uzgodnienie stałych mechanizmów logistycznych będzie ważnym krokiem w zacieśnianiu współpracy kolejowej – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Podczas spotkania nawiązano do trudności z jakimi borykają się zarówno Polska jak i Ukraina w związku z ograniczeniami dla wykonywania transportu drogowego w Europie. Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że w obecnej sytuacji ważne byłoby wprowadzenie – na forum unijnym – czasowej liberalizacji zasad dotyczących ukraińskich przewoźników w realizacji międzynarodowych przewozów drogowych, zwłaszcza w kontekście planów akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej. – Tym bardziej w kontekście planowanych zmian kluczową kwestią pozostaje zapewnienie płynnego ruchu na przejściach granicznych z Ukrainą dla pojazdów ciężarowych oraz zbudowanie systemu odpowiedniej infrastruktury, obejmującej w szczególności punkty przeładunkowe – huby logistyczne usytuowane w niewielkiej odległości od granicy – dodał minister infrastruktury.

W rozmowach podnoszono również kwestie zwiększenia przepustowości i usprawnienia działania drogowych przejść granicznych. Już wcześniej strona ukraińska zadeklarowała m.in. oddzielenie ruchu ciężarowego od ruchu osobowego na drogowym przejściu granicznym Korczowa – Krakowiec.

Jak podał resort infrastruktury, uzgodniono, że w ciągu tygodnia zostanie przestawiony przez stronę ukraińską harmonogram możliwych do podjęcia działań.

– Kształtując łańcuchy dostaw przy wykorzystaniu transportu i tranzytu przez Polskę nie możemy zapomnieć o konieczności podjęcia dodatkowych działań na rzecz udrożnienia i płynności ruchu granicznego – powiedział wiceminister Rafał Weber.

Do kwestii związanych z transportem towarów do i z Ukrainy minister Adamczyk odniósł się także na antenie Radia Kraków.

– Ukraina stoi przed nie lada problemem eksportu swoich produktów, zboża, rud żelaza, masy eksportowej, która była wywożona dzięki wykorzystaniu portów morskich Ukrainy. Dzisiaj te porty są zablokowane, poważną alternatywą dla ukraińskich towarów jest Polska – jej drogi i porty i polscy przedsiębiorcy w transporcie samochodowym – powiedział.

Jak mówił, „trzeba na to patrzeć przez pryzmat biznesu”. Na tej współpracy powinny skorzystać i Polska i Ukraina. – Będą zarabiały spółki przewozowe, kolejowe, transport samochodowy, polskie porty. Musimy przygotować się na olbrzymie wyzwania wynikające z przewozu choćby kilkudziesięciu milionów ton rud żelaza do polskich portów, a te przedsiębiorcy ukraińscy wysyłają dalej do swoich odbiorców ulokowanych na różnych kontynentach – powiedział minister infrastruktury w Radiu Kraków. – Potrzebne będzie przewiezienie z tego spichlerza Europy, świata wielu milionów ton zbóż, wielu milionów ton oleju roślinnego, wszystkich innych produktów, które wytwarza Ukraina – dodał.

Z drugiej strony, jak mówił, Ukraina – wskutek uszkodzenia systemu rafineryjnego – będzie potrzebowała ogromnej ilości paliw – te, zakontraktowane w różnych miejscach na świecie, trzeba będzie przewieźć do naszego wschodniego sąsiada.

– Dbamy o to, aby polscy przedsiębiorcy uczestniczyli w łańcuchu logistycznym – mówił Andrzej Adamczyk. Wyraził także nadzieję, że spółka, która ma być powołana przy udziale kolei ukraińskich i polskiej spółki kolejowej, odegra ważną rolę w transporcie towarowym związanym z Ukrainą.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony