Partnerzy serwisu:

Adamczyk: S19 powstanie do 2025 r. Rusza przetarg na pierwsze podlaskie odcinki

Redakcja 30.04.2020

Adamczyk: S19 powstanie do 2025 r. Rusza przetarg na pierwsze podlaskie odcinki
fot. MI/Twitter
Przetargi na projekt i budowę fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 24,5 km oraz odcinka drogi krajowej nr 65 o długość 13,6 km zostały wysłane do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Oba odcinki będą tworzyć tzw. Południową Obwodnice Białegostoku, a odcinki ekspresowe – również fragment korytarza komunikacyjnego Via Carpatia. To początek tego szlaku na Podlasiu.
– Dzisiaj ogłaszamy przetarg na realizację pierwszych odcinków szlaku Via Carpatia w woj. podlaskim. Przed nami kolejne przetargi i kolejne realizacje odcinków między Białymstokiem a Lublinem. Obiecaliśmy, że droga ekspresowa S19 powstanie do 2025 r. i dotrzymujemy słowa. Inwestujemy w drogi w każdym regionie naszego kraju, ponieważ wierzymy, że zrównoważony rozwój jest najlepszą odpowiedzią na wyzwania stawiane przez dzisiejszą rzeczywistość gospodarczą – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Droga ma być zrealizowana w systemie „projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano na jesień tego roku, uzyskanie zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kwartał 2022, a budowa na lata 2022 – 2024.

Dwa przetargi

Ruszają dwa przetargi. Jeden obejmuje odcinek drogi ekspresowej S19 – od węzła Białystok Zachód do węzła Księżyno (16,6 km). Drugi odcinek S19 od węzła Białystok Księżyno do węzła Białystok Południe (7,9 km) z jednoczesną budową drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do planowanego ronda na obecnej DK-65 w rejonie Grabówki (13,6 km) – to wylot z Białegostoku w kierunku Bobrownik (granica z Białorusią).

 

– Białystok od lat czeka na południową obwodnicę. Dzisiaj marzenia mieszkańców miasta stają się rzeczywistością. Ogłaszamy przetarg na odcinki: Białystok Zachód – Księżyno i Księżyno – Białystok Południe w standardzie drogi ekspresowej i odcinek Białystok Południe – Grabówka w standardzie drogi głównej przyspieszonej. To nowe obejście Białegostoku i łącznik do drogi krajowej 65 uwolni mieszkańców miasta od uciążliwego ruchu ciężarowego. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa, zaś zmniejszy zanieczyszczenie powietrza w mieście – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Standard ekspresówki

Oba fragmenty drogi ekspresowej S19 mają być dwujezdniowe w przekroju 2x2, przystosowane do ciężkiego ruchu (kategoria KR6). Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfalt) wybierze wykonawca. Na ekspresowej części inwestycji powstaną 3 węzły:
Białystok Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678
Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjedzie do jednej z głównych ulic Białegostoku – ul. Popiełuszki.

Węzeł Białystok Południe, gdzie drogą ekspresową S19 będzie krzyżować się z budowaną DK-65 odchodzącą na wschód i zarazem wychodzić na południe w stronę Lublina (następny odcinek S19). Ten węzeł zapewni relacje Białystok – Lublin – granica państwa w Bobrownikach.

Odcinek DK-65 przy węźle Białystok Południe ma być dwujezdniowy na długości ok. 1 km, dalej będzie projektowany jako jedna jezdnia z przekrojem 2x1.

Dla odcinka Białystok Zachód – Białystok Księżyno termin składania ofert przewidziano na 9 lipca, a podpisanie umowy z wykonawcą – według założeń – miąłoby nastąpić pod koniec września.

W przypadku odcinka Białystok Księżyno – Białystok Południe wraz z budową odcinka DK-65 także zakłada się, że do zawarcia kontraktu dojdzie na przełomie IIi i III kwartału.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony