Partner serwisu

Adrian Furgalski: w naszym systemie transportowym coś szwankuje

Grzegorz Rekiel 08.07.2022

Adrian Furgalski: w naszym systemie transportowym coś szwankuje
fot. Pixabay
Mieliśmy Europejski Rok Kolei, a na problemy związane z zatłoczeniem autostrad, odpowiadamy proponując budowę dodatkowych pasów m.in. na A2. To zły kierunek – ocenił Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR podczas niedawnego Kongresu Infrastruktury Polskiej.
W jakim kierunku zmierzają polskie inwestycje drogowe oraz kolejowe zastanawiano się podczas jednej z debat na tegorocznym Kongresie Infrastruktury Polskiej. Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zwracał uwagę na brak równowagi w traktowaniu przez rząd segmentu drogowego oraz kolejowego.

Nawiązał m.in. do zwiększenia z 5 do 10% limitu waloryzacji kontraktów na drogach krajowych oraz zwiększenia o 2,6 mld złotych puli przeznaczonej na Program Budowy Dróg Krajowych. – Drogowcy się cieszą, bo rozmawiają o szczegółach, a tymczasem kolej czeka na formalną decyzję odnośnie zwiększenia Krajowego Programu Kolejowego. Kiedy branża kolejowa walczyła o wypuszczenie 8-9 miliardów złotych obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego na potrzeby niezadłużonego funduszu kolejowego, to usłyszała odpowiedź negatywną – powiedział A. Furgalski i dodał, że „jednocześnie rząd rozpoczął konsultacje projektu nowego programu budowy dróg o wartości 300 miliardów złotych”.

Prezes ZDG TOR ocenił, że „coś musi być nie tak w polskim systemie transportowym, skoro w Europejskim Roku Kolei (był obchodzony w 2021 r.), na problem związany z zatłoczeniem autostrad, odpowiadamy proponując budowę dodatkowych pasów m.in. na A2” (między Warszawą a Łodzią, w planie jest budowa dodatkowych pasów po wewnętrznych stronach obu jezdni na długości ok. 89 km). – Nikomu nie dało to do myślenia, że w naszym systemie coś szwankuje, skoro kolej traci, a my idziemy w proste rozwiązania – ocenił, dodając, że kolej gorzej niż segment drogowy przechodzi z jednej perspektywy unijnej (2014-2020) do drugiej (2021-2027).

Zdaniem prezesa ZDG TOR część kierunków obranych przez rząd, jest jednak słuszna. – Od 7 lat widać zmianę, oprócz dużych programów inwestycyjnych, mamy zejście na niższy szczebel z różnymi funduszami. Zaległości samorządów, jeśli chodzi o infrastrukturę są tak duże, że same by sobie one nie poradziły, modernizacja dróg lokalnych zajęłaby około 100 lat – oszacował.

Adrian Furgalski nie zgodził się z podejściem osób, które „chcą wszystko krytykować, tylko dlatego, że pochodzi to od danej władzy”. – Kiedy w 2020 roku prezydent Andrzej Duda podpisywał ustawę wprowadzającą program Kolej Plus na peronie w Końskich, to wiele osób zaczęło z tego drwić, a po roku wróciły tam pociągi, których nie było od kilkunastu lat. Na pewno jest w tym pewna kalkulacja polityczna, bo elektorat obecnej koalicji rządzącej zazwyczaj pochodzi z mniejszych miejscowości, ale „zejście z inwestycjami niżej” to słuszny kierunek – ocenił.

Przypomniał również, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (program jest kontynuacją Funduszu Dróg Samorządowych) opiewa na łączną kwotę prawie 40 miliardów złotych. – Nie mówimy już zatem o drobnych środkach, to są poważne pieniądze, za które można rozwiązać poważne problemy – dodał prezes ZDG TOR.

W podobnym tonie wypowiedziała się Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Obecnie fundusze na lokalne drogi są rzeczywiście spore – oceniła, przypominając, że duże pieniądze na polskim rynku infrastrukturalnym zaczęły się po wejściu przez nasz kraj do Unii Europejskiej w maju 2004 roku. – Każda z kolejnych perspektyw finansowych to duże programy drogowe, które w ostatnich latach są „obudowywane” mniejszymi projektami, jak program poprawiający bezpieczeństwo czy zapowiadany projekt wzmacniania nawierzchni. Są one dedykowane zwłaszcza mniejszym firmom – dodała Dzieciuchowicz.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony