Partner serwisu

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Przemysław Farsewicz 30.09.2022

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią
fot. LTG Cargo
Amber Train, czyli Bursztynowy Pociąg, wraca na tory. 13 września we wtorek z estońskiego portu Muuga wyjechał testowy skład załadowany drewnem, torfem i pianką budowlaną. W środę rano dotarł do terminala multimodalnego w Kownie na Litwie. Usługa ta na powrót ma zapewniać połączenie kolejowe między Skandynawią a Europą Zachodnią.
Testowy pociąg w ramach usługi Amber Train przetransportował towary pochodzące z Finlandii z estońskiego portu Muuga do terminala przeładunkowego w Kownie na Litwie. Skład pokonał 671 km w jeden dzień. Powrót połączenia przez Estonię, Łotwę i Litwę ma przywrócił przewozowy potencjał tych trzech krajów nadbałtyckich, który zmalał wraz z nałożeniem na Rosję sankcji.

– Amber Train tworzy połączenie między Europą Północną i Zachodnią. Daje dodatkową szansę na rozwój transportu towarowego, który nie jest zależny od Rosji – komentuje Riina Sikkut, minister gospodarki i infrastruktury Estonii.

Pierwszy uruchomiony 13 września pociąg był uruchomiony testowo. – Chcemy sprawdzić, jak funkcjonuje załadunek towarów, odprawa graniczna oraz wymiana dokumentów i danych – wyjaśnił Raul Toomsalu, prezes zarządu AS Operail, firmy logistycznej obsługującej usługę Amber Train. – W ramach pierwszej usługi przerzuciliśmy z dróg na tory trochę drewna, torfu i pianki montażowej, które regularnie przewozimy dla naszych klientów na Litwę – dodał.

W Kownie kontenery trzeba było przeładować na platformy z rozstawu 1 520 mm na 1 435 mm, by skład mógł kontynuować podróż w kierunku Francji i Holandii. Wagony o szerokim rozstawie zostały jednak wykorzystane w drodze powrotnej do portu Muuga. Przewieziono nimi towary na eksport do Finlandii.

DB Schenker pierwszym klientem

Usługa transportu kolejną na trasie Muuga-Kowno-Muuga ma być oferowana dwa razy w tygodniu. Kiedy dokładnie rozpoczną się planowe przejazdy, to zależy od wyników jazdy testowej. – Nastąpi to tak szybko, jak to możliwe, ponieważ klienci już wyrażają swoje zainteresowanie – podkreślił Toomsalu.

Jednym z pierwszych klientów podczas jazdy testowej był DB Schenker. Jak przekazał Janek Saareoksa, dyrektor generalny Schenker Baltics, w pierwszym składzie odjeżdżającym z Muugi firma Schenker umieściła dwie wielkogabarytowe przesyłki – jedną jadącą do Francji, a drugą do Holandii.

– Naszą ambicją jest stworzenie regularnego i ruchliwego korytarza transportowego do Europy Środkowej i z powrotem do Estonii. Pociąg jest znacznie bardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu, a ponadto nowe rozwiązanie pomoże złagodzić problemy wynikające z chronicznego braku kierowców ciężarówek w tym sektorze – powiedział Saareoks.

Potencjał nowej usługi

Potencjalnymi klientami Amber Train mają być firmy, które chcą eksportować swoje towary z krajów skandynawskich lub Estonii do Europy Zachodniej i odwrotnie. Do tej pory towary, które z Finlandii docierały drogą morską do Estonii (lub odwrotnie) były przewożone przez kraje nadbałtyckie głównie samochodami ciężarowymi. Celem Amber Train ma być odwrócenie tego trendu.

Obecnie przeprowadzony testowy przejazd nie jest pierwszym projektem łączącym Skandynawię, kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Już w 2018 roku uruchomiono połączenie na trasie między Šestokai (Szostakami) na granicy Litwy z Polską, Rygą i Tallinem. Niestety, usługa ta stopniowo traciła na rozmachu, a zainteresowanie nią malało.

Amber Train to wspólny projekt krajów nadbałtyckich. Za logistykę całej operacji odpowiada estońska firma AS Operail. W skład partnerów wchodzą Koleje Estońskie, Łotewskie (Latvijas Dzelzceļš) i Litewskie, przewoźnicy towarowi LDZ Cargo oraz LTG Cargo, terminale przeładunkowe w Muuga i w Kownie.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony