Partnerzy serwisu:

Andrzej Ptak: Via Baltica w technologii betonowej to dobra decyzja

Redakcja 31.10.2016

Andrzej Ptak: Via Baltica w technologii betonowej to dobra decyzja
fot. Emilia Derewienko
W piątek GDDKiA wysłała zaproszenia do składania ofert cenowych na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61, przyszłej Via Baltiki. Kilka dni wcześniej rząd zapowiedział, że ponad 90-kilometrowy fragment Via Baltica między Ostrowią a Szczuczynem powstanie do 2021 roku. Będzie budowana w technologii betonowej. – To dobra decyzja – ocenia Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.
– Via Baltica ma znaczenie dla skomunikowania północno-wschodniej Polski, stanowi również korytarz transportowy do Litwy, Łotwy i Estonii, dlatego należy z zadowoleniem patrzeć na planowaną realizację 91 kilometrów drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna – mówi Andrzej Ptak. – W szczególności cieszy nas decyzja o zastosowaniu na całym odcinku technologii betonowej, co świadczy o perspektywicznym spojrzeniu na tę inwestycję, zarówno w kontekście trwałości, jak i kosztów budowy oraz późniejszej eksploatacji – dodaje.

Jak zauważa przedstawiciel SPC, na odcinku Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn mamy do czynienia z bardzo intensywnym ruchem pojazdów ciężarowych, które mają decydujący wpływ na proces niszczenia nawierzchni. Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wskaźnik średniego dobowego ruchu pojazdów w okolicach Łomży w 2015 r. przekraczał 15 tys., z czego ponad 5 tys. były to samochody ciężarowe, dostawcze oraz autobusy. – Przy tak intensywnym ruchu ciężkich pojazdów wybór technologii betonowej jest najlepszym sposobem na uniknięcie problemu kolein i kosztownych remontów – podkreśla Andrzej Ptak.

Wykorzystanie technologii betonowej było z jednym z elementów planu budowy autostrad i dróg szybkiego ruchu. Ostatnie badania pokazują, że nawierzchnie betonowe są w dzisiejszych warunkach kosztowych tańsze od bitumicznych już na etapie budowy, a w perspektywie 30-letniej eksploatacji nawet dwukrotnie tańsze.

Droga ekspresowa S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna na potrzeby realizacji będzie podzielona na 6 odcinków realizowanych w formule zaprojektuj i wybuduj. Będą to: węzeł Podborze (z węzłem) – węzeł Śniadowo (bez węzła), węzeł Śniadowo (z węzłem) – węzeł Łomża Południe (bez węzła), węzeł Łomża Południe (z węzłem) – węzeł Łomża Zachód (bez węzła) i węzeł Łomża Zachód (z węzłem) – węzeł Kolno (bez węzła). Dwa ostatnie odcinki to: węzeł Kolno (z węzłem) – węzeł Stawiski (bez węzła) oraz węzeł Stawiski (bez węzła) – obwodnica Szczuczyna. Elementem realizacji Via Baltiki z Ostrowi do Szczuczyna będzie także budowa drugiej jezdni obwodnicy Stawisk.

Dwujezdniowa trasa będzie budowana niemal w całości po nowym śladzie. Ma być gotowa do 2021 roku. Via Baltica to najważniejsze połączenie drogowe między krajami bałtyckimi. Biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Na terenie Polski biegnie wzdłuż trasy S8 oraz S61.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony