Partnerzy serwisu:

Asfalt wysokomodyfikowany zamiast „zwykłego”? Lotos ma propozycję dla samorządów

inf. pras. 16.04.2020

Asfalt wysokomodyfikowany zamiast „zwykłego”? Lotos ma propozycję dla samorządów
fot. mat. pras.
Koncern z Gdańska chce wykonać na 15 referencyjnych odcinków z wykorzystaniem asfaltów wysokomodyfikowanych na drogach samorządowych. Trwa nabór projektów. Chodzi o odcinki szczególnie obciążone ruchem, gdzie wysokie parametry trwałości są najbardziej pożądane.
Celem programu stworzonego prze spółkę Lotos Asfalt jest wybudowanie 15 referencyjnych odcinków nawierzchni na drogach samorządowych przy zastosowaniu asfaltów wysokomodyfikowanych HiMA (highly modified asphalt). Zgodnie z założeniem mają one powstać w miejscach, gdzie użycie asfaltów z „najwyższej półki” jest szczególnie uzasadnione. Dotyczy to w pierwszej kolejności dróg obciążonych ruchem bardzo ciężkim, spowolnionym i postojowym, rond czy dojazdów do skrzyżowań, fabryk i magazynów oraz obiektów mostowych.

W praktyce program polega na bezpłatnej zamianie do 100 ton przewidzianego w projekcie asfaltu modyfikowanego na asfalt wysokomodyfikowany. Taka jego ilość umożliwia budowę czy remont nawet jednokilometrowego odcinka drogi zapewniając mu uzyskanie bardzo wysokich parametrów funkcjonalnych.

Chęć udziału w programie może zgłosić każdy samorząd w ramach realizowanych przez siebie kontraktów drogowych. Na decyzję o zakwalifikowaniu danej inwestycji duży wpływ będzie miała zasadność zastosowania w danym przypadku nawierzchni z asfaltami MODBIT HiMA. Trwa analiza pierwszych wniosków, które napłynęły z województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, mazowieckiego i małopolskiego. Nabór projektów nadal trwa.

Wysokomodyfikowane asfalty nowej generacji typu HiMA są przełomowym wynalazkiem w zapewnieniu trwałości nawierzchni. Dzięki swoim ponadstandardowym właściwościom funkcjonalnym pozwalają na optymalizację konstrukcji i znaczne oszczędnosci w nakładach na utrzymanie sieci dróg. Modyfikacja asfaltów polimerem (jego zawartość w asfaltach HiMA jest ponad dwukrotnie większa niż w klasycznych asfaltach modyfikowanych) wpływa znacząco na poprawę odporności nawierzchni na zmęczenie i koleinowanie spowodowane ruchem pojazdów ciężkich. Takie drogi są również bardziej odporne na działanie czynników klimatycznych, a w szczególności mrozu i wody. Dobrze zaprojektowana i wykonana nawierzchnia z asfaltami wysokomodyfikowanymi może utrzymywać trwałość nawet przez 50 lat.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez naukowców z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów zastosowanie asfaltów typu HiMA pozytywnie wpływa na efektywność ekonomiczną inwestycji, która przy odpowiednich scenariuszach może wynosić nawet do 20 proc.

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony