Partnerzy serwisu:

Autostradowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej może mieć 98 km

Elżbieta Pałys 28.01.2021

Autostradowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej może mieć 98 km
fot. GDDKiA
Najkorzystniejszy korytarz, którym może być poprowadzona autostrada A50, czyli południowa część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej ma 98 km. Na trasie wstępnie planowanych jest 10 węzłów. GDDKiA zaprezentowała wyniki dotychczasowych analiz dotyczących trasy, która w przyszłości poprowadzi tranzyt wokół Warszawy. Będzie jednocześnie dodatkowym połączeniem na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zakończyły się trzydniowe spotkania (w trybie online) z samorządami, które mogą w przyszłości sąsiadować z nowymi trasami wokół stolicy. Mowa o Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej wraz z trasą S10. GDDKiA przedstawiła potencjalne korytarze, którymi mogłaby w przyszłości zostać poprowadzona droga.

Na razie mowa jest o korytarzach, czyli pasach terenu szerokości ok. 5 km, w których na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego poszukiwane będą konkretne warianty przebiegu drogi.

Na tym etapie wiadomo na pewno, że nowa droga jest potrzebna. – Budowa trasy wokół stolicy jest niezbędna, możemy się tylko zastanawiać którędy ją poprowadzić – mówi Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA. Zauważył, że obwodnica, która już częściowo powstała, w tym w ciągu S2, docelowo nie jest wystarczająca – tranzyt, zwłaszcza ciężki, trzeba odsunąć od miasta, poprzez budowę kolejnego ringu drogowego.

Wiadomo też, że nowa trasa wokół aglomeracji, po jej północnej stronie będzie drogą ekspresową (S50), natomiast na południu planowana jest jako autostrada (A50). Po wschodniej i zachodniej stronie aglomeracji wepnie się w autostradę A2. Zarówno S50 jak i A50 będą miały dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. 

Autostrada po stronie południowej 

O najkorzystniejszych korytarzach dla trasy S50 pisaliśmy TUTAJ. W środę przedstawione zostały dotychczasowe analizy dotyczące A50, czyli odcinka autostrada A2 (Centralny Port Komunikacyjny) – Góra Kalwaria – A2 (Mińsk Mazowiecki).

 
fot. GDDKiA
Spośród czterech analizowanych korytarzy najkorzystniej wypada tzw. korytarz czerwony. Jego długość to 98 km. Konkretny przebieg trasy w tym przypadku byłby poszukiwany pomiędzy węzłem A2 Dębe Wielkie, dalej korytarz prowadziłby przez nowy most na Wiśle, w sąsiedztwie linii kolejowej nr 12, dalej przechodziłby na północ od Kołbieli, Góry Kalwarii i Grójca, a kończyłby się na węźle Wiskitki autostrady A2.

Korytarz uznany za optymalny przechodzi przez teren powiatów: grójeckiego, grodziskiego, mińskiego, piaseczyńskiego, otwockiego i żyrardowskiego. Na jego przebiegu mogłoby powstać ok. 10 węzłów.
Całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu szacowany jest na 7,5 mld zł.

– Żadne decyzje jeszcze nie zapadły, chcemy pokazać, w którym miejscu jesteśmy – podkreśla Tomasz Żuchowski, zaznaczając, że dopiero na etapie STEŚ, przy wyznaczaniu konkretnych wariantów przebiegu będą widoczne ewentualne kolizje.

Wiele połączeń

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej poprawi komunikacje ze stolicą na różnych kierunkach: z aglomeracją trójmiejską oraz krakowską przez drogę ekspresową S7, z północną częścią Polski i Via Balticą przez drogi ekspresowe S8 i S61, z aglomeracją łódzką i wrocławską oraz południową granicą Polski przez drogę ekspresową S8, z aglomeracją lubelską oraz południowo-wschodnią granicą Polski przez drogę ekspresową S17.

Przez połączenie z autostradą A2, która na odcinku od Łodzi do Warszawy będzie rozbudowana do trzech pasów ruchu, usprawni dojazd do zachodniej i wschodniej granicy Polski. Z kolei poprzez S10 połączy stolicę z aglomeracją bydgosko-toruńską oraz portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu.

Sama droga S10 jest planowana jako inwestycja, która połączy OAW z autostradą A1. Dla tego przebiegu także przedstawiono już najkorzystniejszy możliwy korytarz (zielony). Jego długość to 100 km, a na przyszłej trasie mogłoby powstać 8 węzłów drogowych.

S10 poprowadzi do A1

Korytarz zaczyna się na A1 w istniejącym węźle Włocławek Północ. Z tym korytarzem wiązałaby się konieczność budowy nowego mostu na Wiśle. Trasa kończyłaby się na węźle Nacpolsk, gdzie łączyłaby się z planowaną OAW w ciągu S50.

 

S10 przebiegałaby przez powiaty: włocławski, miasto Włocławek, lipnowski, płocki, sierpecki i płoński. Szacowany koszt inwestycji to 4,7 mld zł.

Biorąc pod uwagę całą inwestycję, najkorzystniejszy korytarz (wynikający z kombinacji optymalnych korytarzy dla poszczególnych odcinków składających się na trasę) obejmujący S10, S50 i A50 ma długość 363 km. Według wstępnego planu na tym przebiegu byłyby 33 węzły, a koszt realizacji szacowany jest na ponad 23 mld zł.

Cała trasa na pewno nie powstanie w jednym czasie. Na dziś GDDKiA szacuje, że pierwsze odcinki mogłyby być gotowe najwcześniej w latach 2027 – 2028, a całość po roku 2030.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony