Partner serwisu

ÖBB Rail Cargo uruchomiło przewozy aut z Hiszpanii do Austrii

Przemysław Farsewicz 21.05.2022

ÖBB Rail Cargo uruchomiło przewozy aut z Hiszpanii do Austrii
fot. mat. pras.
ÖBB Rail Cargo (RCG) zorganizował niedawno pierwszy pociąg testowy dla Hödlmayr Rail Logistics, hiszpańskiej firmy specjalizującej się w logistyce transportowej. Specjalny skład przejechał z Barcelony w Hiszpanii do Sankt Valentin/Schwertberg w Górnej Austrii. W ten sposób nowo wyprodukowane samochody będą mogły być transportowane koleją z Hiszpanii do Austrii w sposób przyjazny dla środowiska.
Jak podkreśla w komunikacie spółka, przeniesienie transportu towarów z dróg na kolej ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych w Austrii i dla Europy. Przewóz tony ładunku koleją – jak wskazuje ÖBB – jest 30 razy bardziej przyjazny dla klimatu niż ciężarówką.

– Pierwszym pociągiem testowym z Hiszpanii do Austrii ÖBB Rail Cargo Group udowadnia wydajność naszych kolejowych rozwiązań logistycznych – powiedział Clemens Först, prezes ÖBB. – Chciałbym osobiście podziękować naszym partnerom z Fret SNCF, Rail Logistics Europe oraz Hödlmayr International za dobrą i profesjonalną współpracę. Razem kładziemy podwaliny pod regularne i zrównoważone połączenia do Barcelony i z powrotem – podkreślił.

– Ta zmiana w formie transportu, służąca środowisku, jest nowym przykładem możliwości, jakie kolej oferuje przewozom międzynarodowym – przyznał Landry Eymard, dyrektor Fret SNCF. – Musimy utrzymać tę dynamikę i zwiększyć naszą konkurencyjność w stosunku do transportu drogowego – podkreślił.

Na początek raz w tygodniu

Hödlmayr Rail Logistics, który był odpowiedzialny logistycznie za całą operację, przytacza dane, mówiące m.in., że transport koleją między Hiszpanią a Austrią pozwala zaoszczędzić ponad 2100 ton emisji CO2 rocznie w porównaniu do transportu ciężarówkami. Firmy zapowiadają kolejny testowy przejazd pociągu. Jego ogłoszenie ma nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni, co pozwoli w końcu rozpocząć planowanie regularnej eksploatacji.

Obecne plany przewidują uruchomienie w tygodniu jednej pary pociągów między Austrią a Hiszpanią. W przyszłości koncepcja zakłada zwiększenie tej liczby do trzech lub czterech par pociągów w tygodniu. ÖBB Rail Cargo Group zorganizowała cały transport między Hiszpanią a Austrią.

Francuska firma kolejowa Fret SNCF, wraz ze swoją siostrzaną firmą Captrain Espana, operowała jako przewoźnik na odcinku między niemieckim Saarbrücken a Barceloną. Dzięki nowym lokomotywom Euro 6000 zakupionym przez Captrain Espana, które mogą jeździć zarówno w Hiszpanii jak i we Francji, składy prowadzono następnie linią Perpignan – Barcelona (rozstaw toru UIC). Uniknięto w ten sposób przeładunku towarów w Cerbère, gdzie linia w rozstawie UIC łączy się z linią o hiszpańskim rozstawie torów. Dzięki temu transport jest szybszy i bezproblemowy.

Zielona austriacka kolej

ÖBB dąży do zeroemisyjności austriackiej kolei. Firma ogłosiła właśnie zamiar zainwestowania do 2030 roku około 1 miliarda euro w energię odnawialną oraz w energię wodną, wiatrową i fotowoltaikę. Ma to wytworzyć dodatkowe 280 GWh z własnych „zielonych” elektrowni należących do ÖBB.

Już teraz 9 własnych elektrowni wodnych – a kolejna jest jeszcze w budowie – produkuje już około 750 GWh energii elektrycznej. Istnieją także cztery partnerskie elektrownie, w których zielony prąd jest wytwarzany wyłącznie dla ÖBB. Oprócz energii wodnej ÖBB wykorzystuje również energię słoneczną i wiatrową. Tylko w latach 2020-2021 roczna produkcja energii elektrycznej w sektorze energii słonecznej potroiła się do około 10 000 MWh. W tym celu uruchomiono 20 nowych systemów fotowoltaicznych. W sumie ÖBB obsługuje obecnie 45 obiektów. Obecnie na 2022 r. planowanych jest ponad 30 systemów.

– Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych jest ważną elementem w walce z kryzysem klimatycznym – przyznał Andreas Matthä, dyrektor generalny ÖBB . – Austria musi w dłuższej perspektywie uniezależnić się od paliw kopalnych. Jak pokazują obecne, szokujące wydarzenia w Ukrainie, nie tylko ze względów ekologicznych, ale również ekonomicznych. Jedynym możliwym rozwiązaniem dla nas jest poleganie na własnej energii wodnej i odnawialnych źródłach energii – podkreślił.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony