Partnerzy serwisu:

Będzie betonowa rewolucja na drogach samorządowych?

inf. pras. 26.09.2017

Będzie betonowa rewolucja na drogach samorządowych?
fot. Andy Beecroft, commons.wikimedia.org, CCA
Aż 80% dróg gminnych i 90% tras powiatowych w Polsce wymaga remontu. Część z nich nie ma nawet utwardzonej nawierzchni. Rozwiązanie dla samorządów mogą być drogi betonowe, które – jak podkreślają eksperci – są bezpieczniejsze i tańsze w utrzymaniu niż asfaltowe. Samorządy, które już postawiły na tego typu drogi, konsekwentnie realizują kolejne inwestycje w tej technologii.
Transport samochodowy w Polsce bazuje na samorządowych drogach publicznych. – Same tylko drogi gminne i powiatowe stanowią ok. 88,5% całej sieci dróg w kraju – mówi prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Oznacza to, że nie tylko domknięcie luk w trasach ekspresowych, obwodnicach czy autostradach ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego i społecznego.

Gruntowna modernizacja i rozbudowa sieci dróg lokalnych jest równie istotnym czynnikiem, który będzie miał duży wpływ na dalsze możliwości modernizacji Polski – podkreśla prof. Deja. Obecny stan lokalnej sieci dróg pozostawia jednak wiele do życzenia.

Potrzeby ogromne

– Szacujemy, że ok. 80% dróg gminnych, i to zarówno utwardzonych, jak i nieutwardzonych, wymaga remontu – mówi Jacek Brygman, wójt gminy Cekcyn i członek Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP. Oznacza to, że stan nawierzchni na blisko 200 tys. km dróg nie jest zadowalający.



ZGW RP od lat zabiega o zwiększenie puli środków na inwestycje drogowe w obszarach wiejskich zarówno z funduszy UE jak i krajowych. Wiele jest też do zrobienia na poziomie powiatów. Ostatnie szacunki z 2012 r. wskazywały, że remontów wymaga aż 90% dróg powiatowych, co przekłada się na trasy liczące łącznie 112,6 tys. Razem inwestycji wymaga gigantyczna sieć dróg samorządowych o długości przekraczającej 300 tys. km.

W tym kontekście kluczowe jest racjonalne wydawanie środków dostępnych na inwestycje w drogi lokalne. Programy regionalne w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020 oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich nie są w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb samorządów. Z drugiej strony dla samorządów istotne jest planowanie w perspektywie wieloletniej, uwzględniającej późniejsze koszty utrzymania remontowanych i modernizowanych dróg.

Beton wystarcza na dłużej

Z tej perspektywy drogi wykonane w technologii betonowej są dla samorządów bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż prawidłowo wykonane mogą być eksploatowane bez gruntownego remontu nawet przez 40 lat.

Są też bezpieczniejsze, gdyż beton lepiej niż asfalt odbija światło, co ma szczególne znaczenie w okresie roku szkolnego, który charakteryzuje się wzmożonym ruchem oraz znacznym pogorszeniem widoczności pieszych jesienią i zimą. Jasna nawierzchnia betonowa doskonale sprawdza się na drogach lokalnych i wiejskich, a więc wszędzie tam, gdzie nie ma oświetlenia drogowego lub jest ono niewystarczające. Lepsza widoczność ma znaczenie nie tylko dla kierujących pojazdami, ale również zwiększa bezpieczeństwo pieszych na drodze lub poboczu.

 
źródło: mat. pras. 
Warto podkreślić, że w Polsce nadal aż 45% sieci dróg gminnych w ogóle nie ma nawierzchni utwardzonej. Coraz więcej samorządów, kierując się rachunkiem ekonomicznym, przekonuje się do technologii betonowej jako alternatywy do podatnej na powstawanie kolein i droższej w utrzymaniu w perspektywie wieloletniej nawierzchni asfaltowej.

– Wszystkie nowe drogi zrealizowaliśmy w technologii betonowej – mówi Leszek Skowron, wójt gminy Korzenna, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat powstało ok. 50 km gminnych dróg betonowych. – Na poziomie kosztorysu są praktycznie niezauważalne różnice, a nasze doświadczenia w ich utrzymaniu wskazują, że są one niemal bezobsługowe, zaś dzięki trwałości wydatki na ewentualne remonty są znacznie mniejsze – podkreśla wójt.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony