Partnerzy serwisu:

Będzie rządowy program w sprawie Odrzańskiej Drogi Wodnej

Elżbieta Pałys 31.07.2020

Będzie rządowy program w sprawie Odrzańskiej Drogi Wodnej
fot. pixabay.com/pl/erwin66as
Realizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być zagwarantowana w programie rządowym. Inwestycja o wartości 1,1 mld zł ma być realizowana w latach 2020-2028. Uchwała w tej sprawie ma być przyjęta w III kwartale.
Mowa o uchwale Rady Ministrów ustanawiającej program wieloletni pod nazwą „Rozbudowa i budowa Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku od Malczyc do Lubiąża”.

Rząd wychodzi z założenia, że uwzględniając uwarunkowania finansowe, efektywną realizację zadań o charakterze rozwojowym zapewniają programy wieloletnie. Taki program będzie więc przyjęty na potrzeby naprawy zaniedbań w zakresie żeglugi śródlądowej. Chodzi o jeden z kluczowych odcinków – od Malczyc do Lubiąża.

„Transport rzeczny, jako najbardziej energooszczędny i przede wszystkim jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie znanych sposobów transportu towarów może uczynić produkty wytworzone w Polsce konkurencyjnymi na rynkach zachodnioeuropejskich poprzez obniżenie kosztów transportu oraz może przyczynić się do ożywienia gospodarczego kraju” – stwierdzono uzasadniając potrzebę przyjęcia uchwały rządowej w tej sprawie.

Program swoim zakresie obejmie dwie podstawowe inwestycje: wykonanie prac w cofce stopnia wodnego Malczyce (cofka Malczyc) oraz budowa stopnia wodnego Lubiąż na Odrze we wsi Gliniany.

Koszt programu oszacowano na 1,102 mld zł. Jego realizacja jest natomiast planowana na lata 2020-2028. Uchwała w tej sprawie ma być przyjęta w III kwartale tego roku.

Rząd zauważa, że Polska ma korzystny układ śródlądowych dróg wodnych wpisujący się w europejską sieć dróg wodnych, ale na skutek wieloletnich zaniedbań, ten korzystny układ nie jest wykorzystywany. „Przez niedoinwestowaną sieć śródlądowych dróg wodnych Polska hamuje transport śródlądowy z zachodu na południe i wschód Europy” – wskazano.

Tymczasem transport wodny śródlądowy jest ważnym ogniwem systemu logistycznego, łączącym poszczególne elementy łańcucha logistycznego. Potwierdzają to doświadczenia takich krajów jak Niemcy czy Holandia. Polska chce dążyć w podobnym kierunku.

„Rozwój śródlądowych dróg wodnych wymaga kompleksowego i konsekwentnego podejścia, gdyż doprowadzenie dróg wodnych do klas międzynarodowych (Va zgodnie z AGN), możliwe jest do realizacji jedynie poprzez dalszą kaskadyzację zapewniającą stabilne warunki nawigacyjne” – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Wykonanie prac w cofce stopnia wodnego Malczyce oraz budowa stopnia wodnego Lubiąż mają się przyczynić do poprawy warunków żeglugowych na odcinku Odrzańskiej Drogi Wodnej liczącym 29,5 km.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Intermodal
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony