Partnerzy serwisu:

Bez szlabanów na państwowych autostradach od 1 grudnia. Rząd przyjął projekt

ep. 31.03.2021

Bez szlabanów na państwowych autostradach od 1 grudnia. Rząd przyjął projekt
fot. Google Maps
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. To przepustka do zlikwidowania szlabanów na państwowych odcinkach autostrad – A2 między Koninem i Strykowem oraz A4 od Wrocławia do Sośnicy.
Krajowa Administracja Skarbowa kończy prace nad nowym elektronicznym poborem opłat drogowych. Dla pojazdów powyżej 3,5 t system ma być wprowadzony w czerwcu. Początkowo będzie funkcjonował równolegle obok obecnego systemu ViaTOLL, natomiast od 1 lipca stanie się jedynym obowiązującym. Z systemu będą mogli korzystać także kierowcy samochodów osobowych podróżujący płatnymi odcinkami autostrad zarządzanych przez GDDKiA.

Chętni będą mogli korzystać z niego na tych samych zasadach co kierowcy aut ciężkich – wnoszenie opłat w „dobrowolnym” okresie będzie możliwe tylko pod warunkiem udostępniania lokalizacji. Szlabany na autostradach znikną całkowicie od 1 grudnia.

– Dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększymy przepustowość państwowych autostrad – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

– Przygotowane rozwiązanie pozwoli kierowcom na płynne poruszanie się. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL zmniejszymy koszty poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie już przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury towarzyszącej Manualnemu Systemowi Poboru Opłat, czyli bramek autostradowych i ich wyposażenia – dodaje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Co się zmieni

Dla kierowców aut lekkich docelowo mają być dostępne dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą. Pierwsza to zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.

Drugi sposób będzie oparty o dane geolokalizacyjne pojazdu przekazywane do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Kierowca będzie musiał się zarejestrować w systemie e-TOLL oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez KAS), stosowne urządzenie OBU – On Board Unit lub ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

– Chcemy, aby możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL została, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL dla pojazdów ciężkich, czyli już w czerwcu 2021 r. – informuje wiceminister Magdalena Rzeczkowska.

Kierowcy, którzy w okresie przejściowym zdecydują się skorzystać z opłaty elektronicznej będą mieli udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na państwowych autostradach.

Jak skontrolują

Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą będzie spoczywał na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu.

Podstawowym elementem systemu kontroli opłacania przejazdów będą kamery służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. – Ujawnienie nieprawidłowości we wnoszeniu opłat będzie wynikiem na bieżąco realizowanego procesu automatycznej analizy danych – informuje KAS. Niewniesienie opłaty za przejazd autostradą będzie skutkować nałożeniem opłaty dodatkowej. Tej kary można będzie uniknąć jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu zostanie zakupiony bilet elektroniczny za nieopłacony przejazd.

Uzupełnieniem systemu nadzorowania prawidłowości opłacania przejazdów, będzie kontrola drogowa prowadzona przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz uzupełniająco funkcjonariuszy Policji i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku opłaty za przejazd, kierujący otrzyma mandat. W takiej sytuacji nie będzie naliczana opłata dodatkowa.

Co z koncesyjnymi


Data 1 grudnia dotyczy likwidacji szlabanów na odcinkach państwowych. Co z koncesyjnymi. Jak wyjaśniono w komunikacie, sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z Szefem KAS. To pozwoli na wdrożenie interoperacyjności i wnoszenie opłat z wykorzystaniem istniejących rozwiązań także na odcinkach koncesyjnych, które już obecnie umożliwiają wniesienie opłaty z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności. Likwidacja bramek na odcinkach koncesyjnych jak wyjaśniono – musiałaby się odbyć na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. – Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie – zadeklarowano.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony