Partnerzy serwisu:

Blisko 800 pierścieni złoży się na tunel pod Świną. Zakład prefabrykacji ma co robić

Elżbieta Pałys 02.11.2020

Blisko 800 pierścieni złoży się na tunel pod Świną. Zakład prefabrykacji ma co robić
fot. UM Świnoujście
W zakładzie prefabrykacji na wyspie Uznam powstały już pierwsze segmenty, które posłużą do wykonania obudowy tunelu pod Świną w Świnoujściu. W sumie potrzeba 785 pierścieni ważących do 100 ton.
Niedawno informowaliśmy, że w Świnoujściu jest już tarcza do drążeniu tunelu, którą na specjalne zamówienie wykonawcy skonstruowano w Chinach. Na placu budowy przygotowywane jest miejsce, z którego maszyna TBM rozpocznie pracę. Rozpoczęła się także produkcja betonowych elementów, które posłużą do wykonania obudowy tunelu – ich układanie to także zadanie dla przetrasportowanej z Chin maszyny.
Betonowe segmenty powstają w specjalnie wybudowanym zakładzie prefabrykacji na wyspie Uznam. Z poszczególnych elementów będą tworzone pierścienie, które z kolei złożą się na obudowę przeprawy pod Świną.

Do wykonania całego tunelu potrzeba 785 pierścieni, w tym 615 sztuk o długości 2 metrów i 170 o długości 1,5 metra.

– Jeden 2-metrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton. Natomiast pierścień 1,5-metrowy waży 75 ton – tłumaczy cytowany w komunikacie Bogusław Konopko, inżynier kontraktu z firmy Sweco, która nadzoruje projekt.

Każdy pojedynczy mniejszy segment waży 9,3 t. Waga segmentu na potrzeby większego pierścienia sięga 12,5 tony. Mimo dużych rozmiarów produkcja betonowych części musi być wyjątkowo precyzyjna – szerokość jednego elementu nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm.

– Segmenty, składające się na pierścień obudowy, powstają z betonu na kruszywie łamanym granitowym. Część z nich jest klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi – wyjaśnia Bogusław Konopko. Żeby podnieść odporność betonu na działanie wysokich temperatur – np. w przypadku pożaru, dodawane są również włókna polipropylenowe.

Jak podaje inwestor, obecnie, w rejon szybu startowego przewiezione zostały już elementy maszyny TBM – do Świnoujścia tarcza przypłynęła w częściach. Nadal szykowana jest komora startowa. Zakończono już wykop, a obecnie trwa odwadnianie.

– Betonowano też podłoże pod zbrojenie płyty dennej, wykonywano izolację płyty dennej i zamków oraz zbrojono i betonowano płytę denną – informuje inwestor.

Trwają także prace na wyspie Wolin, gdzie powstaje komora wyjściowa dla tarczy. Obecnie wykonywane są ściany szczelinowe dla komory odbiorczej a także dla tunelu odkrywkowego oraz rampy wjazdowej i wyjazdowej po stronie Wolin.

Tunel pod Świną będzie miał 1484 metry długości tunelu drążonego TBM i dodatkowo odcinki wykonane metodami stropowymi – w sumie 1780 m. Połączy wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony