Partnerzy serwisu:

Blocher optymistycznie o potencjale rynku budowlanego: Programy rządowe to 500 mld zł na 7 lat

Elżbieta Pałys 28.02.2020

Blocher optymistycznie o potencjale rynku budowlanego: Programy rządowe to 500 mld zł na 7 lat
fot. Budimex
– Rok 2019 był trudny, ale zakończył się lepiej, niż się spodziewaliśmy – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. Patrząc w przyszłość, krótkookresowo spodziewa się przede wszystkim poprawy rentowności. Prezes Budimeksu dobrze ocenia także potencjał rynku budowlanego w perspektywie długoterminowej.
– Rok 2020 powinien wyglądać dobrze – mówi Dariusz Blocher odnosząc się do możliwych wyników Budimeksu. Przewiduje, że sprzedaż w  grupie utrzyma się na podobnym poziomie, natomiast rentowność uda się poprawić. – Nie widzę powodów, dla których nie mielibyśmy tego zrobić – stwierdza.

Prezes Budimeksu optymistycznie ocenia także potencjał rynku w perspektywie długoterminowej. – Jeśli chodzi o ogólnie pojętą infrastrukturę, to na najbliższych 7 lat w różnych programach rządowych mamy przewidzianych prawie 500 mld zł – wskazuje.  

W planowanych programach są m.in. inwestycje drogowe i kolejowe (średnio po kilkanaście miliardów rocznie). Z punktu widzenia Budimeksu, podział pomiędzy dwóch największych inwestorów publicznych – GDDKiA i PLK – nie jest obecnie istotny. – Rozbudowaliśmy nasze zasoby i zdolności w zakresie budowy kolei. Czujemy się tam już nawet trochę lepiej niż w budowaniu dróg – mówi prezes firmy, która wykonuje co czwarty kilometr drogi w sieci krajowej w Polsce. Dariusz Blocher ocenia, że za sprawą rzadszych zmian personalnych i strukturalnych otoczenie inwestycji kolejowych jest bardziej stabilne. – Dalej będziemy ten biznes rozwijali – deklaruje.

Nowe lotnisko jest potrzebne

Duży potencjał Budimex widzi także w Centralnym Portem Komunikacyjnym. – Warszawa w dłuższej perspektywie potrzebuje dużego lotniska. Możemy dyskutować czy takiego, czy innego , czy rozbudowy któregoś z nich, ale na pewno nie Okęcia – mówi prezes Budimeksu wskazując na ograniczoną przepustowość lotniska niedaleko centrum miasta stołecznego. – Jako branża wspieramy budowę nowego lotniska. Liczymy na to, że firmy polskie, a do takich się kwalifikujemy, będą mogły w tym brać udział.

Sama część lotniskowa, jego zdaniem to dla rynku ok. 20 – 25 mld zł. Jeśli do tego dodać komponent kolejowy, to budowa planowanych 1600 km linii to ok. 100 mld zł, a aspekt drogowy, tylko w zakresie tzw. dużej obwodnicy Warszawy, który musi powstać nawet niezależnie od centralnego lotniska, to znów ponad 20 mld zł.

Do zrealizowania będzie także program budowy stu obwodnic w ciągu dróg krajowych, o łącznej długości ok. 820 km. Jego budżet w perspektywie do roku 2030 planowany jest na ok. 28 mld zł. – To się będzie działo, te miasta potrzebują obwodnic, wiec też liczymy, że Budimex będzie w tym partycypował – mówi Dariusz Blocher.

Hydrotechnika również w PPP

Szans rynkowych upatruje także w szeroko rozumianych inwestycjach hydrotechnicznych, w tym projektach związanych z retencją czy umacnianiem brzegów największych rzek oraz brzegów morskich. Obecnie Budimex realizuje dwa duże projekty z obszaru hydrotechniki, w tym zbiornik Racibórz na zlecenie Wód Polskich oraz przedsięwzięcie na potrzeby KGHM i to doświadczenie będzie mógł wykorzystać. Także w formule partnerstwa publiczno – prywatnego, które, poza inwestorem drogowym, planują także dwa największe porty morskie. – Zrealizowaliśmy 25 takich projektów, jesteśmy przygotowani, by pójść w tę stronę – mówi Dariusz Blocher.

Jeśli chodzi o budynki, w ocenie prezesa Budimeksu, mniej będzie zadań związanych z obiektami publicznymi, nie ma natomiast wątpliwości, że rozwijać się będzie budownictwo mieszkaniowe. Patrząc na pozostałe kraje Unii Europejskiej, potrzebujemy zwiększać zarówno liczbę mieszkań, jak i ich powierzchnię.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Budimex
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony