Budapeszt. Most Łańcuchowy przejdzie renowację

fot. Wikimedia Commons, CCO
Słynny węgierskie most przejdzie renowację. Prace naprawcze na moście Łańcuchowym w Budapeszcie potrwają półtora roku. Obejmą one wymianę nawierzchni i naprawę stalowej konstrukcji obiektu. Przeprawa nad Dunajem już została zamknięta dla ruchu kołowego.
Most Łańcuchowy w Budapeszcie zbudowano w latach 1839–1849. Jego druga nazwa, most Széchenyiego, pochodzi od nazwiska polityka Istvána Széchenyiego, który stał za ideą wybudowania tego obiektu. Przeprawa łączy dwie strony Dunaju, Budę i Peszt. Był to jednocześnie pierwszy most kamienny na odcinku Dunaju w granicach ówczesnych Węgier.
Najbardziej charakterystycznym elementem mostu są rzeźby lwów, umieszczone na trzymetrowych blokach na obu krańcach mostu. Podczas II wojny światowej przeprawa została zburzona, a następnie odbudowana w 1949 r. Długość obiektu to 380 m, szerokość całkowita 14,5 m, a rozpiętość przęseł wynosi 230 m. Główne filary mostu sięgają 12,6 m głębokości po stronie budańskiej i 7,3 m po stronie pesztańskiej. Waga metalowej konstrukcji obiektu to prawie 5,2 tys. ton.
Po prawie 180 latach od rozpoczęcia budowy, konieczna jest renowacja obiektu. Będą do niej należały: wykonanie nowej jezdni i chodników, odnowienie balustrady, odnowa i izolacja podziemnych elementów kotwiących, przebudowa nadziemnej części przyczółków, a także odrestaurowanie kamiennych rzeźb lwów, które zdobią most z obu stron – to najważniejsze zadania przewidziane w ramach realizacji tej inwestycji.
Prace renowacyjne mają potrwać do połowy 2023 r. Wtedy też na most zostaną wpuszczeni piesi. Otwarcie dla ruchu kołowego ma nastąpić wcześniej. w 2022 r.
Najbardziej charakterystycznym elementem mostu są rzeźby lwów, umieszczone na trzymetrowych blokach na obu krańcach mostu. Podczas II wojny światowej przeprawa została zburzona, a następnie odbudowana w 1949 r. Długość obiektu to 380 m, szerokość całkowita 14,5 m, a rozpiętość przęseł wynosi 230 m. Główne filary mostu sięgają 12,6 m głębokości po stronie budańskiej i 7,3 m po stronie pesztańskiej. Waga metalowej konstrukcji obiektu to prawie 5,2 tys. ton.
Po prawie 180 latach od rozpoczęcia budowy, konieczna jest renowacja obiektu. Będą do niej należały: wykonanie nowej jezdni i chodników, odnowienie balustrady, odnowa i izolacja podziemnych elementów kotwiących, przebudowa nadziemnej części przyczółków, a także odrestaurowanie kamiennych rzeźb lwów, które zdobią most z obu stron – to najważniejsze zadania przewidziane w ramach realizacji tej inwestycji.
Prace renowacyjne mają potrwać do połowy 2023 r. Wtedy też na most zostaną wpuszczeni piesi. Otwarcie dla ruchu kołowego ma nastąpić wcześniej. w 2022 r.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |