Partner serwisu

Budimex chce współfinansować CPK

Elżbieta Pałys 08.11.2022

Budimex chce współfinansować CPK
fot. Budimex
Największa polska grupa budowlana – Budimex – jest zainteresowana współfinansowaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. W tej kwestii w grę wchodziłaby współpraca z głównym akcjonariuszem – Ferrovialem.
Niedawno spółka Centralny Port Komunikacyjny podała szacunki dotyczące maksymalnego kosztu realizacji inwestycji związanej z budową lotniska w Baranowie. Ma on wynieść 8 mld euro. Część potrzebnych środków ma być pozyskana od inwestorów prywatnych. – Zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli na przykład obligacji lub kredytu konsorcjalnego. Na organizację finansowania dłużnego przyjdzie jednak czas później. Zaczniemy natomiast od 40 proc., które chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących udziały w spółce lotniskowej, czyli operatorze Portu Solidarność – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild miesięcznikowi „Puls Biznesu".

W tym przedsięwzięciu swój udział chce mieć także Budimex. – Zaproponowaliśmy zarządowi CPK, że chcemy być firmą współfinansującą – razem z naszym głównym akcjonariuszem, firmą Ferrovial – powiedział podczas konferencji poświęconej wynikom finansowym Budimeksu, prezes spółki Artur Popko.

Artur Popko zaznaczył, że Ferrovial posiada 25 proc. udziałów w lotnisku Heathrow, co oznacza, że może wnieść do CPK nie tylko pieniądze, lecz także know-how w zakresie zarządzania lotniskiem.

Budimex planuje także uczestniczyć w budowie lotniska jako wykonawca – jest po prekwalifikacjach dotyczących robót przygotowawczych CPK.

Prezes największej grupy budowlanej, podsumowując trzeci kwartał w Budimeksie, wskazał, że był to okres, w którym sfinalizowano istotne kontrakty. Wśród nich jest m.in. budowa trzeciego terminala głębokowodnego dla DCT Gdańsk. To umowa warta 1,5 mld zł. Wbicie pierwszej łopaty planowane jest na listopad.

Dla Budimeksu w tym przypadku ważna jest nie tylko wartość kontraktu, ale jego znaczenie na przyszłość. Zdobyte tu doświadczenie zaowocuje referencjami pozwalającymi składać oferty na podobne projekty hydrotechniczne także na rynkach zagranicznych, dywersyfikując jednocześnie portfel zleceń.

Dywersyfikacja portfela to temat szczególnie ważny zwłaszcza w okresie spowolnienia związanego z oczekiwaniem na środki unijne w sektorze kolejowym.

Budimex chce się rozwijać także w sektorze energetycznym – i jako wykonawca, i jako inwestor, a także na rynku militarnym. W ocenie prezesa Artura Popko, biorąc pod uwagę sytuację geopolityczną, to obecnie istotny segment. Do tej pory Budimex pozyskał w tym obszarze zlecenia warte 1,5 mld zł (na wtorek zaplanowano podpisanie kolejnego kontraktu o wartości 200 mln zł).

Z kolei we wspomnianym segmencie energetycznym Budimex planuje do 2026 roku być właścicielem farm o wartości ponad 500 megawatów. Obecnie firma kończy budowę farmy wiatrowej o mocy 7 MW, ma ponadto podpisane kontrakty na kolejnych blisko 150 MW. W fazę realizacji powinny one wejść w przyszłym roku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Budimex
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony