Partner serwisu

Budimex na razie bez kolejowych kontraktów za granicą

Łukasz Malinowski 28.11.2022

Budimex na razie bez kolejowych kontraktów za granicą
fot. Budimex
Budimex od 2021 roku intensywnie działa poza granicami Polski. Jak dotąd spółce nie udało się jednak zdobyć kontraktu kolejowego. Blisko było w Czechach w postępowaniu na przebudowę stacji Lovosice. W tym przypadku Koleje Czeskie odrzuciły jednak ofertę firmy, która była najkorzystniejsza.
Od stycznia 2021 roku Budimex wystartował w niemal 50 przetargach za naszą południową granicą, tj. w Czechach i na Słowacji. Wartość złożonych ofert to ok. 4, 7 mld zł. Udało się m.in. pozyskać kontrakt na budowę autostrady D1 Bratysława – Triblavina na Słowacji. W przypadku kontraktów kolejowych nie idzie jednak tak dobrze.

Koleje Czeskie odrzucają ofertę na Lovosice

Jeszcze dwa tygodnie temu Budimex przypominał, że udało mu się złożyć najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na modernizację stacji Lovosice w Czechach. Do tego postępowania polska firma podchodziła w konsorcjum z czeskim Viamont Servis, ale pomimo złożenia najkorzystniejszej oferty nie rozpocznie prac. – Niestety zamawiający odrzucił naszą ofertę w postępowaniu na przebudowę stacji w Lovosicach. Tego kontraktu niestety nie będziemy realizować. Do podpisania umowy z przyczyn formalnych nie dojdzie – przyznaje Maciej Olek, szef kolejowej części Budimexu.

– Na rynku czeskim i słowackim złożyliśmy w tym roku łącznie oferty o wartości ponad 1,3 mld złotych. Kryteria wyboru na tych rynkach są jednak zdecydowanie bardziej restrykcyjne niż w Polsce. Nie jest tak łatwo wykazać się zarówno niezbędnymi zasobami ludzkimi jak i sprzętem. Obecnie zatrudniamy pracowników w naszej czeskiej spółce oraz czeskim oddziale Budimeksu, ale pozyskanie 15-20 osób dla nowego podmiotu zajmie trochę czasu. To wszystko jest dużym wyzwaniem, ale nie ustajemy w wysiłkach i z całą pewnością wkrótce pierwszy kontrakt kolejowy będziemy realizować za granicą – dodaje Olek.

Słowacja i Niemcy

Budimex ma w planach także obecność na słowackim i niemieckim rynku kolejowym. Tutaj jak na razie nie udało się samodzielnie pozyskać dużych kontraktów, ale spółka stawia sobie długoterminowe ambitne cele i przygotowuje do długoterminowej obecności w obu państwach. To jednak nie koniec działań Budimeksuu w zakresie postępowań kolejowych na rynkach naszych południowych sąsiadów.

– Obecnie pracujemy nad wycenami do kolejnych postępowań kolejowych na Słowacji i zobaczymy co one przyniosą. Na drogach układa się nam to lepiej. Na Słowacji w dwóch postępowaniach przetargowych jesteśmy na pierwszym miejscu, w jednym jesteśmy na etapie podpisania umowy i mam nadzieję, że oba te zadania będziemy realizować – dodaje Olek.

Obecnie w Niemczech Budimex realizuje trzy mniejsze kontrakty infrastrukturalne, ale plany ma zdecydowanie bardziej ambitne. – We wrześniu zarejestrowaliśmy nową spółkę w Niemczech. Na początku listopada rozpoczęliśmy proces kształcenia maszynistów, który realizujemy wspólnie z Niemieckimi Kolejami. Do pracy za naszą zachodnią granicą ściągnęliśmy pracowników z Polski i oni teraz uczą się niemieckich przepisów, języka oraz funkcjonowania tamtejszej kolei – mówi Olek. Dodaje przy tym, że Budimex zakłada, że proces certyfikacji nowej firmy uda się zakończyć w drugim kwartale przyszłego roku, a to pozwoli na udział w pierwszych konkretnych zadaniach inwestycyjnych.

– Warto podkreślić, że zarówno rynek niemiecki jak i czeski jest bardzo mocno sformalizowany. Tu nie ma możliwości zaistnieć firma, która jest tylko „w teczce”, a takie przypadki zdarzają się w Polsce. Trzeba mieć zatrudniony personel, trzeba dysponować sprzętem i spełnić określone bardzo wygórowane wymagania. Przykładowo: w postępowaniu przetargowym w Czechach jednym z kryteriów wyboru jest wywiad prowadzony przez zamawiającego w języku czeskim z przyszłym kierownikiem budowy. To znacząco utrudnia wejście na rynek i rozpoczęcie na nim działalności, ale pozbawia go też przypadkowości i możliwości łatwego odebrania prac firmom o ugruntowanej pozycji przez przypadkowe podmioty bez lokalnego potencjału i doświadczenia. I pewnie dla firm na nim działających to dobrze – podsumowuje Olek.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Budimex
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony