Partnerzy serwisu:

Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana

Redakcja/inf. pras. 13.09.2021

arrow
arrow
Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana
fot. Wody Polskie
Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana
Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana
Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana
Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana
Budimex przebuduje most kolejowy na Regalicy. Umowa podpisana
Wody Polskie zleciły firmie Budimex przebudowę mostu kolejowego nad rzeką Regalica w Szczecinie. To długo wyczekiwana inwestycja, ważna zarówno dla żeglugi śródlądowej, jak i bezpieczeństwa przeciwpowodziowego. Dzięki inwestycji zwiększy się także przepustowość linii kolejowej nr 273.
Wartość zawartej dziś umowy to 282 mln złotych netto. Budimex ma 25 miesięcy na zrealizowanie prac w formule buduj.

Cel inwestycji to dostosowanie istniejącego mostu kolejowego do minimalnego prześwitu, zapewniającego skuteczność akcji lodołamania. Most w istniejącym stanie nie spełnia wymogów, utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje akcję lodołamania. Zakres opracowania obejmuje częściową rozbiórkę istniejącego mostu w ciągu linii kolejowej projekt budowy nowego mostu.

Nowy obiekt zostanie zbudowany w sąsiedztwie obecnego. Planowana konstrukcja będzie wyniesiona na około 6,2 m nad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej. Ze starego obiektu zostanie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło.

Wyczekiwana inwestycja

– To wydarzenie na które czekaliśmy blisko 30 lat. To przebudowa słynnego mostu w Podjuchach, który hamował i wiele lat uniemożliwiał żeglugę. Dzisiaj możemy wszystkim zakomunikować, że nasza umowa gwarantuje, że inwestycja zostanie zakończona w ciągu dwóch lat. W Szczecinie pojawi się tor żeglugowy łączący Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Tor otworzy żeglugę dla Portu Szczecin i Świnoujście. Ta inwestycja to jeden z naszych priorytetów, podpisanie umowy to dla nas wielki dzień – mówi, cytowany w komunikacie Marek Gróbarczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Ten most to największe wąskie gardło na Odrze jeżeli chodzi o żeglugę śródlądową. Ten most ma podnoszone przęsło, to obiekt historyczny, bardzo awaryjny. Jeżeli dojdzie do awarii to mamy zablokowaną drogę wodną i uniemożliwioną akcję lodołamania – mówi Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

Na wagę inwestycji zwraca także uwagę wykonawca.

– To bardzo ważna inwestycja dla naszej firmy, łącząca zakres mostowy i kolejowy, ale jednocześnie służący żegludze śródlądowej – mówił podczas podpisywania umowy Artur Popko, prezes Budimeksu. – Kontrakt, tak jak większość realizowanych przez nas budów będzie prowadzona tak, aby wykonać ją w terminie kontraktowym – dodaje Artur Popko.

Co do wykonania

Most nad rzeką Regalica to most kolejowy trójprzęsłowy o konstrukcji stalowej długości 273 m. Ciężar konstrukcji ok 4 tys. ton. Na moście zostaną zabudowane dwa tory kolejowe. Konstrukcja mostu zostanie wykonana w technologii nasuwu.

Łączna ilość nowych torów do zabudowy to ok. 12 km (tory stacyjne i szlakowe). Wszystkie zabudowane tory mają być zelektryfikowane (trakcja), wykonany ma być system sterowania ruchem kolejowym. Zaplanowano 24 rozjazdy, wykonany ma być także peron na stacji Szczecin Podjuchy (wraz z zadaszeniem). Powstanie również nowy budynek nastawni.

W ramach prac branży mostowej zbudować trzeba wiadukt kolejowy nad ul. Szklaną (obiekt jednoprzęsłowy o konstrukcji ramowej żelbetowej dł. 22,8 m), a także przejście podziemne pod torowiskiem na stacji Szczecin Podjuchy.

Na potrzeby posadowienia korpusu i nawierzchni kolejowej wykonane zostaną roboty związane ze wzmocnieniem istniejącego gruntu: wymiana gruntu w ilości ok 75.000 m3, wykonanie zostaną wzmocnienia nasypów i gruntów.

W ramach robót branżowych usunięte zostaną kolizje podziemnie i naziemne z istniejącymi sieciami elektrycznymi i teletechnicznymi. Usunięte/przebudowane zostaną kolizje wodociągowe i gazowe. Wykonana zostanie nawa kanalizacja deszczowa i oświetlenie. Przebudowana zostanie ul. Szklana oraz drogi wewnętrzne i dojazdowe na dł. ok 1 km.



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Budimex
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony