Partnerzy serwisu:

„Chcemy być portem ekstraligi”. Podpisano umowę na doradztwo przy budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni

Magdalena Romanowska 15.11.2019

„Chcemy być portem ekstraligi”. Podpisano umowę na doradztwo przy budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni
fot. Port Gdynia
15 listopada 2019 roku doszło do podpisania umowy przez MIiR i ZMPG S.A. z doradcą transakcyjnym w zakresie wsparcia projektu budowy Portu Zewnętrznego w formule PPP. W wydarzeniu wzięli udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju i pełnomocnik MIiR ds. PPP Waldemar Buda, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Maciej Bąk, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Pietrzykowski i Maciej Ziomek z Ernst & Young, przedstawiciel konsorcjum mającego pełnić funkcję doradcy.
Doradcą świadczącym usługi consultingowe przy budowie Portu Zewnętrznego zostało konsorcjum firm Ernst & Young sp. z o.o., Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz WYG International sp. z o.o. Formuła PPP ma umożliwić pełne wykorzystanie kapitału, wiedzy i doświadczenia sektora prywatnego w finansowani inwestycji i usług publicznych.

− Z perspektywy rządowego pełnomocnika ds. PPP dzisiejsze podpisanie umowy jest niezwykle istotne, ponieważ ten projekt wpisuje się w większą całość. Jako rząd postawiliśmy sobie za cel funkcjonowanie jako przykład dla innych samorządów i podmiotów publicznych, które chcemy zachęcać do tego, aby w dużo większym stopniu niż dziś korzystały z tej formuły finansowania i realizowania inwestycji publicznych. Ta, od której zaczynamy jest bardzo duża i skomplikowana w porównaniu z całą listą pozostałych, które jeszcze przed nami – mówił Waldemar Buda Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju i pełnomocnik MIiR ds. PPP.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju jest jednym z zamawiających usługi doradcze i aktywnie uczestniczy w tym procesie. Jak podkreślał Waldemar Buda, nadszedł czas, aby coraz więcej inwestycji było realizowanych przy udziale prywatnych spółek. Wiceminister podkreślał, że inne państwa w Europie stawiają na pozabudżetowe finansowanie już od dawna, a Polska pozostaje pod tym względem w tyle. 

− Ścieżka, którą obraliśmy wspólnie z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju do szansa na to, aby w sposób profesjonalny dokonać wyboru inwestora, który zechce uczestniczyć w realizacji budowy Portu Zewnętrznego. Jest to dla nas inwestycja o ogromnym znaczeniu, która rzeczywiście sprawi, ze staniemy się portem ekstraligi. Wyjście w morze pozwoli na obsługiwanie największych statków, które dziś wpływają do basenu Morza Bałtyckiego. Pragniemy, aby ta inwestycja uczyniła Port Gdynia nie tylko portem głębokowodnym, mogącym obsługiwać największe jednostki, ale także aby jak najbardziej rozszerzyć paletę możliwości przeładunkowych − mówił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.


 
Fot. Materiały prasowe PAP 

Prezes Meller podkreślał też, że gdyński port nie może się dalej rozwijać, nie zmieniając swojej obecnej pozycji. Miasto, które go otacza, było do tej pory sporym ograniczeniem i blokowało jego potencjał rozwojowy. Zarząd widzi rozwiązanie: budowę Portu Zewnętrznego i wyjście w kierunku wód Zatoki Gdańskiej.

− Ta inwestycja ma służyć głównie przeładunkom kontenerów, ale jesteśmy też żywo zainteresowani inwestowaniem w morskie farmy wiatrowe. W ramach budowy nowego portu przygotowujemy place, na których odbywać się będzie składowanie i przeładunek elementów tych farm. Stamtąd będą one później trafiały na morze – dodawał Adam Meller.

Przypominamy, że głębokowodny Port Zewnętrzny Portu Gdynia powstanie na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie. Będzie on wychodził ponad obecny falochron ochronny, przez co zwiększy powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony