Partnerzy serwisu:

Chińskie firmy zbudują nowy most przez Kanał Panamski

Leonard Dolecki 30.07.2018

Chińskie firmy zbudują nowy most przez Kanał Panamski
fot. Pixabay
Konsorcjum China Communications Construction i China Harbour Engineering wygrały przetarg na budowę czwartego mostu przez Kanał Panamski. Wartość podpisanego kontraktu to niemal 1,5 mld dolarów.
Najdroższy chiński kontrakt w regionie amerykańskim

Nowy most ma mieć 510 metrów długości i 51 metrów szerokości. Jego wysokość sięgnie 75 metrów. Będzie on przeprawą drogowo-kolejową. Całkowita wartość umowy miedzy panamskim rządem a chińskim konsorcjum to ok. 1,42 mld dolarów.

Jak podaje CCTV – projekt jest jednym z najważniejszych obecnie prowadzonych w tym regionie. Dodatkowo żadna chińska firma nie realizowała jeszcze tak dużego przedsięwzięcia w regionie amerykańskim.

Jeden z konsorcjantów, China Communications Construction, odpowiadał za projekt trzeciego mostu przez Kanał Panamski (Atlantic Bridge).

Chińskie firmy także w Polsce

Obecnie chińskie firmy chcą realizować duże kontrakty infrastrukturalne również w Polsce. Oferty firmy Stecol Corporation, która pochodzi właśnie z tego kraju, zostały uznane za najkorzystniejsze w przetargach na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 oraz odcinka tzw. Zakopianki.

Polska branża budowlana podchodzi jednak sceptycznie do wykonawców z Dalekiego Wschodu. Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tylko raz współpracowała z firmą z tego kraju. Było to konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę odcinka autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Niestety cena, którą ten wykonawca zaproponował za przeprowadzenie robót okazała się zbyt niska, co ostatecznie zakończyło się zejściem z budowy. Na dokończenie, budowanego przez Chińczyków, fragmentu Autostrady Wolności rozpisano nowy przetarg, a Covec i GDDKiA przez lata prowadziły sądowy spór.

W sprawę były zaangażowane rządy Chin i Polski, ambasady obu państw oraz resorty spraw zagranicznych i infrastruktury. W 2015 roku chińska firma spłaciła gwarancje bankowe, które przez lata były blokowane w chińskich sądach. Wtedy do zapłaty pozostało jeszcze 550 mln zł kar umownych. W końcu, w 2017 roku strony podpisały polubowne porozumienie w sprawie niedokończonej przez Chińczyków budowy A2.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Obiekty inżynierskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony