Partnerzy serwisu:

Chiny: Otwarto najdłuższy drogowy most morski na świecie

Leonard Dolecki 23.10.2018

Chiny: Otwarto najdłuższy drogowy most morski na świecie
fot. Wikimedia Commons
55 km – tyle liczy najdłuższy most drogowy, który właśnie otwarto w Chinach. Przeprawa łączy Hongkong, Zhuhai i Makau, i znajduje się w Delcie Rzeki Perłowej. Składa się ona z kilku mostów i tunelu. Podczas uroczystości oddania konstrukcji do użytku obecny był prezydent Chińskiej republiki Ludowej, Xi Jinping.
Ogromna inwestycja za ogromne pieniądze

Przeprawa łącząca Makau i Hongkong składa się z kilku elementów. Pierwszym jest połączenie między Makau a mostem głównym. Później mamy most liczący 22,9 km i tunel o długości 6,7 km. Następnie wybudowano drogę łączącą przeprawę główną oraz lotnisko w Hongkongu. Jej długość to ok. 12 km.

W ogólności na gigantyczną konstrukcję składają się estakady, trzy podwieszane mosty i jeden podmorski tunel, do którego wjazd znajduje się na sztucznej wyspie.

W ramach projektu budowane są także kolejne drogi. Najdłuższą jest tzw. Chek Lap Kok Link o długości ok. 9 km. Trasa docelowo połączy lotnisko w Hongkongu oraz północną część tego miasta.

Koszt realizacji inwestycji miał wynieść prawie 16 mld dolarów. Ostatecznie kwota ta podskoczyła do ok. 20 mld dolarów. Budowa infrastruktury ruszyła w 2009 roku i miała zakończyć się w 2016 roku. Potem termin był przesuwany. Ostatecznie konstrukcja została oddana 23 października 2018 roku.

Most nie dal wszystkich

Przeprawa nie będzie dostępna dla wszystkich. Będą z niej mogli skorzystać jedynie prywatni kierowcy, kierowcy, którzy wcześniej wykupią specjalne zezwolenie. Pozostali obywatele będą mogli skorzystać z autobusów kursujących po moście.

Dyskusyjny projekt

Pomysł powstał w latach osiemdziesiątych XX wieku. Budowa, trwająca przez wiele lat, wzbudzała wiele kontrowersji. Często pojawiały się głosy, że decyzja o realizacji inwestycji była czysto polityczna i nie była korzystna, szczególnie dla Hongkongu, który obawia się o swoją niezależność. Zalety projektu z chęcią za to podaje strona chińska, która pozytywnie wyraża się o rozwoju infrastruktury w okolicy zatoki dzielącej Hongkong i Makau.

Przed przejazdem jednak kierowcy będą musieli odbyć odprawę paszportową, tak jak przy przekroczeniu granicy państwa. Będzie tak właśnie z uwagi na autonomię Hongkongu.

Jakie korzyści da to przedsięwzięcie? Przede wszystkim pozwoli skrócić drogę, między tymi dwoma specjalnymi regionami administracyjnymi we wschodnich Chinach, z prawie 160 km do ok. 30 km. Przeprawa mostowo-tunelowa znacznie poprawi komunikację w regionie i pozwoli na rozwój gospodarczy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Obiekty inżynierskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony