Co jest przyczyną problemów na moście w Bydgoszczy? Trwają analizy

fot. ZDiKP
W piątek Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy zdecydował o zamknięciu mostu Uniwersyteckiego. Powodem było odkształcenie elementów mocujących wanty. – Mimo że bezpieczeństwo i życie ludzkie są priorytetem na tym etapie nie można przesądzić o słuszności decyzji o zamknięciu przeprawy – stwierdza Transprojekt Gdański, biuro, w którym realizowano prace projektowe. Zapewnia jednocześnie, że analizuje ekspertyzę.
O zamknięciu mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy pisaliśmy TUTAJ. Decyzja zapadła w ślad za ekspertyzą, wykonaną na zlecenie miasta przez specjalistów z zakresu inżynierii mostowej. Stwierdzono w niej, że połączenie przęsła mostu z wantami są za słabe i obliczeniowo mogą nie utrzymać ciężaru całego obiektu.
Autorzy ekspertyzy wskazują, że w tym przypadku mogło dojść do błędów na etapie projektu mostu – zaproponowane przez projektanta mostu rozwiązania inżynierskie, nie sprawdziły się na etapie jego użytkowania i mogły zostać pierwotnie oparte na niewystarczających założeniach projektowych, odpowiednich dla tak dużej i nietypowej konstrukcji – taki wniosek z ekspertyzy przekazało w komunikacie miasto.
Projekt mostu powstawał w pracowni projektowej Transprojektu Gdańskiego. Biuro otrzymało ekspertyzę w piątek 29 stycznia. – Prace nad jej analizą zostały podjęte natychmiast i są w toku – poinformowała nasz portal pracownia projektowa.
„Biuro potwierdza, że autorem projektu obiektu inżynierskiego na Trasie Uniwersyteckiej jest nasz były pracownik, mgr inż. Tadeusz Stefanowski” – czytamy w stanowisku Zarządu spółki. „Zdaniem biura, mimo że bezpieczeństwo i życie ludzkie są priorytetem, to na tym etapie nie można przesądzić o słuszności decyzji o zamknięciu przeprawy” – stwierdza w dzisiejszym stanowisku Transprojekt Gdański.
Do problemów w Bydgoszczy odniósł się także wykonawca Trasy Uniwersyteckiej. Prace budowlane realizowało konsorcjum firm Mosty Łódź, Gotowski oraz Kobylarnia.
Konsorcjanci podkreślają, że roboty (prowadzone w latach 2010-2013) zostały zrealizowane zgodnie z dostarczonym przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej projektem, prowadzone i odebrane przez nadzór ZDMiKP. Odbiór był poprzedzony próbnym statycznym i dynamicznym obciążeniem obiektu.
Wykonawca przywołuje fragment wniosków końcowych z próbnych obciążeń, gdzie stwierdzono że nośność obiektu odpowiada klasie A, tj. dopuszcza ruch pojazdów o masie całkowitej do 50 ton, podkreślając, że ekstremalne obciążenia, jakim został poddany most podczas prób, w praktyce, w całym okresie eksploatacji obiektu nie wystąpią.
“Ponadto, w pięcioletnim okresie gwarancji odbywały się cykliczne przeglądy mostu, które zakończyły się odbiorem pogwarancyjnym w 2018 r. Tym samym, w przeprowadzonych do tej pory ekspertyzach, ani podczas przeglądów nie stwierdzono, żadnych błędów na etapie budowy obiektu” - stwierdza wykonawca.
ZDiKP w Bydgoszczy planuje teraz wykonanie podparcia obiektu. Ma to nastąpić w ciągu dwóch miesięcy. Pozwoli to na odciążenie obiektu w trakcie dalszych działań naprawczych.
W kolejny etapie jednocześnie wzmacniane będą uszkodzone elementy. To potrwa od kilku do kilkunastu tygodni licząc od podparcia obiektu.
Autorzy ekspertyzy wskazują, że w tym przypadku mogło dojść do błędów na etapie projektu mostu – zaproponowane przez projektanta mostu rozwiązania inżynierskie, nie sprawdziły się na etapie jego użytkowania i mogły zostać pierwotnie oparte na niewystarczających założeniach projektowych, odpowiednich dla tak dużej i nietypowej konstrukcji – taki wniosek z ekspertyzy przekazało w komunikacie miasto.
Projekt mostu powstawał w pracowni projektowej Transprojektu Gdańskiego. Biuro otrzymało ekspertyzę w piątek 29 stycznia. – Prace nad jej analizą zostały podjęte natychmiast i są w toku – poinformowała nasz portal pracownia projektowa.
„Biuro potwierdza, że autorem projektu obiektu inżynierskiego na Trasie Uniwersyteckiej jest nasz były pracownik, mgr inż. Tadeusz Stefanowski” – czytamy w stanowisku Zarządu spółki. „Zdaniem biura, mimo że bezpieczeństwo i życie ludzkie są priorytetem, to na tym etapie nie można przesądzić o słuszności decyzji o zamknięciu przeprawy” – stwierdza w dzisiejszym stanowisku Transprojekt Gdański.
Do problemów w Bydgoszczy odniósł się także wykonawca Trasy Uniwersyteckiej. Prace budowlane realizowało konsorcjum firm Mosty Łódź, Gotowski oraz Kobylarnia.
Konsorcjanci podkreślają, że roboty (prowadzone w latach 2010-2013) zostały zrealizowane zgodnie z dostarczonym przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej projektem, prowadzone i odebrane przez nadzór ZDMiKP. Odbiór był poprzedzony próbnym statycznym i dynamicznym obciążeniem obiektu.
Wykonawca przywołuje fragment wniosków końcowych z próbnych obciążeń, gdzie stwierdzono że nośność obiektu odpowiada klasie A, tj. dopuszcza ruch pojazdów o masie całkowitej do 50 ton, podkreślając, że ekstremalne obciążenia, jakim został poddany most podczas prób, w praktyce, w całym okresie eksploatacji obiektu nie wystąpią.
“Ponadto, w pięcioletnim okresie gwarancji odbywały się cykliczne przeglądy mostu, które zakończyły się odbiorem pogwarancyjnym w 2018 r. Tym samym, w przeprowadzonych do tej pory ekspertyzach, ani podczas przeglądów nie stwierdzono, żadnych błędów na etapie budowy obiektu” - stwierdza wykonawca.
ZDiKP w Bydgoszczy planuje teraz wykonanie podparcia obiektu. Ma to nastąpić w ciągu dwóch miesięcy. Pozwoli to na odciążenie obiektu w trakcie dalszych działań naprawczych.
W kolejny etapie jednocześnie wzmacniane będą uszkodzone elementy. To potrwa od kilku do kilkunastu tygodni licząc od podparcia obiektu.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |