Co pokazuje wskaźnik waloryzacji

fot. Krzysztof Nalewajko/GDDKiA
Nadal rosną ceny stali, wzrost notują także paliwa raz asfalty – to niektóre wnioski z analizy wskaźnika waloryzacji opracowanego na potrzeby kontraktów drogowych. Mechanizm waloryzacji funkcjonuje od stycznia 2019 roku.
GDDKiA przedstawiła wskaźniki waloryzacyjne GUS w pochodzących z rynku informacji o cenach. Najnowsze dane pokazują, że cały czas rosną ceny stali. Kolejny miesiąc wzrosty notują także paliwa, a także ceny asfaltów, które utrzymywały się na stałym poziomie przez drugą połowę 2020 roku.

Od stycznia 2019 r. do stycznia 2021 r., wskaźnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 103,2729, natomiast dla nawierzchni betonowej 103,4235. – Biorąc pod uwagę rynkowe ceny i dane GUS, należy uznać, że wyliczone w oparciu o nowy mechanizm waloryzacyjny wskaźniki, oddają realny obraz zmian cen na rynku – podaje GDDKiA w komunikacie.
Wskaźnik waloryzacyjny może działać w dwie strony – w zależności od tego jak zachowują się ceny na rynku. Ustalono jednak dla niej limit na poziomie +/– 5 proc., co oznacza, że maksymalna dopłata bądź korekta nie wyniesie więcej niż 5 proc. od wartości kontraltu zapisanej w umowie. – W przypadku kontraktów realizowanych w systemie projektu i buduj waloryzacja w praktyce jest stosowana miesięcznie począwszy od miesiąca, za który zostało wystawione pierwsze przejściowe świadectwo płatności za wykonane roboty budowlane – wyjaśnia GDDKiA.

Wraz z wejściem nowego prawa zamówień publicznych w styczniu tego roku, waloryzacja kontraktów jest obowiązkiem wynikającym z przepisów. Obowiązek ten dotyczy wszystkich umów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Ceny asfaltu
Na podstawie cen wybranych towarów i usług opracowywany jest wskaźnik waloryzacyjny dla nawierzchni wykonywanych w technologii bitumicznej i betonowej. Jak podaje inwestor, dla obu koszyków utrzymują się one na wysokim poziomie względem poprzedniego miesiąca i zanotowały wzrost względem ostatnich miesięcy 2020 roku. Od stycznia 2019 r. do stycznia 2021 r., wskaźnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 103,2729, natomiast dla nawierzchni betonowej 103,4235. – Biorąc pod uwagę rynkowe ceny i dane GUS, należy uznać, że wyliczone w oparciu o nowy mechanizm waloryzacyjny wskaźniki, oddają realny obraz zmian cen na rynku – podaje GDDKiA w komunikacie.
Wskaźnik waloryzacyjny może działać w dwie strony – w zależności od tego jak zachowują się ceny na rynku. Ustalono jednak dla niej limit na poziomie +/– 5 proc., co oznacza, że maksymalna dopłata bądź korekta nie wyniesie więcej niż 5 proc. od wartości kontraltu zapisanej w umowie. – W przypadku kontraktów realizowanych w systemie projektu i buduj waloryzacja w praktyce jest stosowana miesięcznie począwszy od miesiąca, za który zostało wystawione pierwsze przejściowe świadectwo płatności za wykonane roboty budowlane – wyjaśnia GDDKiA.


Wraz z wejściem nowego prawa zamówień publicznych w styczniu tego roku, waloryzacja kontraktów jest obowiązkiem wynikającym z przepisów. Obowiązek ten dotyczy wszystkich umów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
Komentarze:
Polskie drogi w budowie

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |