Partnerzy serwisu:

Co z północną obwodnicą Olsztyna?

Przemysław Farsewicz 22.03.2019

Co z północną obwodnicą Olsztyna?
Fot. Google Maps
Odżywają dyskusje na temat powstania kolejnej części obwodnicy Olsztyna. Południowy trakt jest już na ukończeniu, natomiast lokalni politycy pytają ministra infrastruktury, czy resort wesprze powstanie północnej części obwodnicy. Wieści z Warszawy dla mieszkańców stolicy Warmii i Mazur nie płyną zbyt optymistyczne.
Posłanka PSL Urszula Pasławska zainteresowała się sprawą północnej części obwodnicy Olsztyna. – Inwestycję należy traktować jako niezbędną kontynuację powstającej południowej części, która tylko częściowo wyprowadzi ruch tranzytowy poza granice Olsztyna. Nadal będą pojawiać się komplikacje w północno-wschodniej części miasta oraz na fragmencie drogi krajowej nr 16 między Olsztynem a Biskupcem. Należy zaznaczyć, że ten właśnie odcinek cechuje się jednym z największych natężeń ruchu w całym województwie warmińsko-mazurskim – zaznaczyła w interpelacji do ministra infrastruktury Pasławska. Przytoczyła także dane z pomiarów GDDKiA, gdzie średnio przejeżdża tędy 16 459 pojazdów na dobę. Średnia dla województwa na drogach sieci krajowej to z kolei 6 133 pojazdy na dobę. Pada więc pytanie, czy projekt budowy północnej części obwodnicy Olsztyna będzie wpisany na listę inwestycji do realizacji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Do sprawy odniósł się Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Obecnie priorytetem realizowanym w ramach Programu jest budowa sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz budowa wybranych obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zadanie polegające na budowie północnej obwodnicy Olsztyna nie zostało w nim ujęte – zaznacza. Podkreślił przy tym, że na rozwiązywanie problemów z obszaru transportu drogowego ministerstwo ma zawsze na uwadze dostępne na ten cel środki finansowe i dbałość o stan finansów publicznych.

– Kwestie związane z przygotowaniem i ewentualną realizacją zadania polegającego na budowie północnej obwodnicy Olsztyna będą mogły być przedmiotem prac nad kolejnym programem wieloletnim z zakresu transportu drogowego, realizowanym z wykorzystaniem funduszy z kolejnej perspektywy finansowej UE – zauważa Bittel. Nie ma także deklaracji, że ministerstwo wesprze przygotowania do opracowania koncepcji. Warto przypomnieć, że do ponowienia rozmów o przebiegu nowego traktu oraz rozpoczęcia prac planistyczno-koncepcyjnych i projektowych zaapelował nowy wójt gminy Dywity, Daniel Zadworny. 

Andrzej Bittel przypomniał także, że Olsztyn korzysta z pierwszych efektów inwestycji GDDKiA. Znacznej poprawie uległa sytuacja dotycząca infrastruktury drogowej, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Zrealizowana została droga ekspresowa S7 na całym odcinku warmińsko-mazurskim oraz droga ekspresowa S51 Olsztynek – Olsztyn. W chwili obecnej realizowana jest także południowa obwodnica Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 i drogi krajowej nr 16. Na przełomie 2018 r. i 2019 r. do użytkowania oddany został odcinek obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16 pomiędzy węzłami Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe długości 10 km oraz odcinek w ciągu drogi ekspresowej S51 Olsztyn Jaroty – Olsztyn Wschód – Wójtowo o długości ok. 12 km. Zakończenie pozostałej części obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S51 przewidywane jest na połowę 2019 r.

Wiceminister przypominał również, że zakres rzeczowy budowy południowej obwodnicy Olsztyna wychodząc naprzeciw oczekiwaniom władz samorządowych Olsztyna, rozszerzony został o budowę węzła Pieczewo, który powstanie na przecięciu obwodnicy z drogą krajową nr 53, dzięki czemu poprzez nową ul. Pstrowskiego miasto zostanie skomunikowane z siecią dróg szybkiego ruchu dodatkowym węzłem.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony