Partnerzy serwisu:

Co zostało do wykonania po Salini na autostradzie A1

Elżbieta Pałys 09.07.2019

Co zostało do wykonania po Salini na autostradzie A1
fot. GDDKiA
W momencie rozwiązania kontraktu z firmą Salini, roboty budowlane na autostradzie A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia były zaawansowane w ok. 53 procentach. Nowy wykonawca będzie miał sporo pracy. Przejezdność ma być uzyskana w tym roku.
Autostradowy odcinek F, jeden z czterech budowanych obecnie pomiędzy Pyrzowicami a Częstochową, ma około 20 km długości. Jego jak najszybsze udostępnienie do ruchu jest konieczne z co najmniej kilku powodów.

Przede wszystkim, bez tego odcinka, nie zostanie uzyskany oczekiwany efekt komunikacyjny wynikający z zakończenia budowy trzech pozostałych odcinków (te mają być gotowe w tym roku). Ciągłość trasy dla ruchu tranzytowego nie będzie zachowana. Poza tym, z dużymi inwestycjami rusza miasto Częstochowa – chodzi o DK-46 oraz DK-1 na odcinkach przebiegających przez miasto. Na tej pierwszej trasie prace mają ruszyć jeszcze latem, natomiast DK-1 (Al. Wojska Polskiego), według planów ma uzyskać zezwolenie na realizację wiosną 2020 roku.

Poprzedni wykonawca pierwotnie miał zakończyć roboty do października ub. roku. potem okres ten został wydłużony do 3 lipca br., przy czym – jak podała GDDKiA – termin zakończenia realizacji inwestycji, zgodnie z ostatnim harmonogramem wykonawcy, to 17 grudnia 2019 r.

Ze względu na brak postępu robót, pod koniec kwietnia inwestor zerwał umowę z wykonawcą.

Zaawansowanie niewiele ponad 50 procent

Jak podliczono, w momencie odstąpienia od umowy, rzeczowe zaawansowanie kontraktu wynosiło ok. 58%, w tym roboty budowlane blisko 53 proc.

Do wykonania jest w zakresie robót ziemnych ok. 370 tys. m3 wykopów, około 250 tys. m3 nasypów i około100 tys. m3 górnej warstwy nasypu.

W zakresie podbudów do wykonania pozostaje: około 300 tys. m2 warstwy mrozoochronnej, około 420 tys. m2 podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie, około180 tys. m2 warstwy technologicznej, około 275 tys. m2 podbudowy z chudego betonu i około 210 tys. m2 podbudowy z betonu asfaltowego.

Jeśli chodzi o roboty nawierzchniowe, trzeba wykonać ok. 350 tys. m2 nawierzchni z betonu cementowego, około 260 tys. m2 warstwy wiążącej, około 100 tys. m2 warstwy ścieralnej oraz około 210 tys. m2 warstwy ścieralnej SMA.

Wykonawca musi też wykonać nawierzchnię pasa technologicznego oraz nawierzchnię z kruszywa na drogach dojazdowych.

Poza tym pozostały roboty wykończeniowe, w tym m.in. ogrodzenie trasy głównej, oświetlenie węzłów Blachownia i Lgota oraz dokończenie oświetlenia węzła Rząsawa, a także montaż barier ochronnych czy ekranów akustycznych.

Wykonawca w trybie pilnym

Ze względu na pilną potrzebę dokończenia tego docinka, inwestor zdecydował się na wybór wykonawcy w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Ten tryb dotyczy jednak tylko prac niezbędnych z punktu widzenia zabezpieczenia już wykonanych prac.

Po negocjacjach z ośmioma wykonawcami, najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe, Budimex oraz Budpol. Oferta istotnie przekroczyła budżet inwestora, jednak już wiadomo, że jest zgoda na zawarcie umowy.

W praktyce, jeśli kontrakt zostanie sfinalizowany, nowy wykonawca ma doprowadzić do przejezdności trasy przed końcem obecnego roku.

Dodatkowy przetarg

Żeby zakończyć wszystkie prace, potrzebny będzie dodatkowy przetarg. Ma to być postępowanie w trybie nieograniczonym. Wybrany w nim wykonawca będzie miał za zadanie budowę miejsc obsługi podróżnych: Gorzelanka Wschód, Gorzelanka Zachód, Wierzchowisko Wschód i Wierzchowisko Zachód.

Wykona także obwód utrzymania autostrady Lgota i przebuduje skrzyżowanie DK-46 z drogą powiatową i drogą gminną w rejonie przejścia kolejowego linii nr 61.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony