Partnerzy serwisu:

Czarny początek roku dla GDDKiA. W przetargach otwartych w 2019 brakuje 200 mln zł

Leonard Dolecki 16.02.2019

Czarny początek roku dla GDDKiA. W przetargach otwartych w 2019 brakuje 200 mln zł
fot. GDDKiA
Od początku 2019 roku minęło ok. 1,5 miesiąca. W tym czasie Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad otworzyła 12 przetargów o dużym znaczeniu, które dotyczą budowy lub rozbudowy dróg pod jej zarządem. Wnioski są martwiące. Tylko w trzech z tych postępowań złożono oferty, które mieszczą się w budżecie. Łącznie brakuje ponad 200 mln zł.
Od początku stycznia 2019 roku do 16 lutego 2019 roku GDDKiA otworzyła łącznie oferty w dwunastu przetargach, które dotyczyły rozbudowy lub budowy znaczących odcinków dróg. Dane opublikowane, przy okazji otwarć, przez zarządcę najważniejszych tras w Polsce są dosyć niepokojące. W tych 12 postępowaniach złożono 58 ofert, z których tylko 6 mieściło się w budżecie zamawiającego. Cztery z nich dotyczyły obwodnicy Praszki, jedna odcinka autostrady A1 i jedna rozbudowy DK-94 Modlnica – Giebułtów.

Gdyby w tych trzech przetargach wybrano najtańsze opcje oszczędności wyniosłyby 62,982 mln zł. Niestety patrząc na pozostałe dziewięć inwestycji, w których nie wpłynęła żadna oferta, która mieściłaby się w przewidzianym budżecie, widzimy, że aby podpisać te dziewięć umów brakuje 271,807 mln zł. Dokładne dane można znaleźć w poniższej tabeli.
Różnica w budżecie GDDKiA i wartości najniższych ofert w najważniejszych przetargach otwartych od początku 2019 roku
Województwo Inwestycja
Oszczędność (+)/ Brakuje (-)
Małopolskie Obwodnica Chełmca -22,558 mln zł
Świętokrzyskie Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego -24,021 mln zł
Opolskie Obwodnica Praszki 22,679 mln zł
Małopolskie Obwodnica Zatora -26,802 mln zł
Opolskie Obwodnica Olesna -51,004 mln zł
Zachodniopomorskie Obwodnica Węgorzyna -2,839 mln zł
Łódzkie A1 Bełchatów – Kamieńsk 39,792 mln zł
Warmińsko-mazurskie S16 Borki Wielkie – Mrągowo -103,678 mln zł
Mazowieckie Udrożnienie A2 w Pruszkowie -2,371 mln zł
Małopolskie Rozbudowa DK-94 Modlnica – Giebułtów 0,511 mln zł
Podkarpackie Rozbudowa DK-28 Przemyśl – Medyka -19,866 mln zł
Małopolskie Budowa mostu w Kurowie na DK-75 -18,668 mln zł
Suma: -208,825 mln zł

Łączna wartość tych 12 inwestycji, oszacowana przez GDDKiA, to ok. 2,750 mld zł. Niestety branża wyceniła te przedsięwzięcia znacznie inaczej. Najtańsze oferty mają całkowitą wartość równą ponad 2,950 mld zł, a najdroższa – ok. 4,571 mld zł.
 
Z obliczeń wynika, że całkowita wartość najniższych ofert jest wyższa od budżetu GDDKiA o 7,62%, a całkowita wartość najwyższych ofert, o 66,74%. Jednak jeśli spojrzeć na pojedyncze inwestycje to najtańsze oferty potrafią przekraczać budżet zamawiającego o 147% (udrożnienie A2 w Pruszkowie), 70% (obwodnica Chełmca), 56% (obwodnica Zatora), czy 50% (obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego) .

 Niepokojącym aspektem jest także to, że połową tych postępowań zainteresowało się nie więcej niż trzech potencjalnych wykonawców. Oznacza to, że jeśli po wyborze oferty przez GDDKiA będą pojawiać się odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, w związku z czym przetarg będzie się przedłużał, może nie dojść do podpisania umów i wyniku tego, do unieważnienia przetargów. Ta tendencja jest oczywiście zagrożeniem także dla postępowań, w których wystartowało więcej firm, szczególnie, że tylko w przypadku jednego projektu mamy więcej niż jedną opcję mieszczącą się w budżecie inwestora.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony