Partnerzy serwisu:

Częstochowa Stradom rozbudowuje się... w dół

Dominik Wójcik 04.11.2015

Częstochowa Stradom rozbudowuje się... w dół
fot. DW
Reaktywowany w grudniu zeszłego roku dworzec Częstochowa Stradom, obsługujący pociągi dalekobieżne poruszające się linią 61 m. in. do Wrocławia, Poznania, Krakowa, czy Warszawy, zostanie rozbudowany o tunel bezkolizyjnie prowadzący podróżnych na peron II.
Dworzec Częstochowa Stradom powstał w 1911 r. po zmianie przebiegu linii Kolei Herbsko-Kieleckiej na terenie miasta. Budynek kilkukrotnie rozbudowywano i remontowano, po raz ostatni w latach 1991 (na IV Światowe Dni Młodzieży) i w 2014 roku. Obiekt służył pasażerom pociągów dalekobieżnych (nawet do Gdyni) oraz regionalnych.

Z czasem pociągi dalekobieżne wykruszyły się, zaś wraz z pogarszaniem się stanu torowiska lokalne połączenia zanikły. Po rewitalizacji linii 61 wróciło tu kilkanaście par pociągów dalekobieżnych między innymi do Krakowa, Poznania, Wrocławia, czy Warszawy, w tym obsługiwane przez składy ED 250, zaś Koleje Śląskie szykują się do obsługi sześciu par pociągów regionalnych do Lublińca.

Dwa perony i pochylnia

Przy remoncie linii PKP PLK odnowiły także infrastrukturę przystankową – stare perony skrócono i podwyższono. Peron I – przy gmachu dworca – jest jednokrawędziowy i nie wyposażono go w wiaty. Z kolei peron II ma już dwie krawędzie, a na środku platformy ustawiono kilka niewielkich miejsc oczekiwania pasażerów.

Dojście do peronu II odbywa się poprzez przejście na poziomie torowiska i dwie pochylnie. Podróżni muszą pokonywać trzy tory. O ile skomunikowanie to jest wygodne, to jednak gwarantuje osobom korzystającym z dworca dreszczyk emocji, bo Częstochowa Stradom, to także stacja towarowa, a sama linia 61 jest tranzytowa, przez co często przemykają tu również pociągi towarowe. Niby widoczność jest dobra w obie strony, ale jednak sygnały dźwiękowe dobiegające z oddali stresują.

Pod ziemię

PKP PLK w roku 2016 udostępnią podróżnym przejście podziemne. Wraz z tunelem powstanie zadaszenie wiodące aż do budynku dworcowego, z kolei na peronie II ilość wiat zostanie powiększona tak, aby podróżni w czasie opadów nie musieli moknąć. – Budowa przejścia podziemnego na stacji Częstochowa Stradom jest zadaniem, które będzie dofinansowane ze środków budżetu państwa. Obecnie opracowujemy dokładny projekt techniczny konstrukcji, uzyskujemy wymagane pozwolenia na budowę oraz gromadzimy materiały potrzebne do ogłoszenia przetargu. Ten zostanie ogłoszony na przełomie roku. Planujemy rozpocząć prace w marcu i zakończyć je w połowie przyszłego roku – powiedzia Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

O ile więc wzrośnie bezpieczeństwo, to z powodu postawienia przed podróżnymi konieczności pokonywania przez nich różnicy poziomów spadnie komfort użytkowania obiektu. O ile sprawni podróżni bez problemu pokonają schody, o tyle niepełnosprawni oraz rodzice z dzieckiem na wózku staną w obliczy poważnego wyzwania. Czy pomyślano o nich?

– Tunel będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na czas robót na stacji zostanie zorganizowane tymczasowe przejście wyposażone w pochylnie dla osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami czy osób z ciężkim bagażem. Będzie ono odpowiednio oznakowane i zagwarantuje bezpieczne i wygodne dojście na perony – zapewnił Jakubowski.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Dworce kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony