Partnerzy serwisu:

Czy koronawirus opóźni drążenie tunelu w Świnoujściu? Porr: Monitorujemy sytuację, maszyna powstaje

Elżbieta Pałys 04.03.2020

Czy koronawirus opóźni drążenie tunelu w Świnoujściu? Porr: Monitorujemy sytuację, maszyna powstaje
fot. UM Świnoujście
Ze względu na koronawirus, w ostatnim czasie różne branże odczuwają negatywne skutki związane z dostawami sprzętu produkowanego w Chinach. To właśnie tam powstaje maszyna TBM, którą ma być drążony tunel pod Świną w Świnoujściu. Czy sprzęt dotrze do Świnoujścia na czas? Wykonawca zapewnia, że na razie produkcja postępuje zgodnie z harmonogramem.
Tarcza na potrzeby drążenia tunelu, który zapewni stałe połączenie między wyspami Uznam i Wolin Świnoujściu powstaje na specjalne zamówienie wykonawcy – konsorcjum Porr, Gulermak i Energopol Szczecin. Do Polski, powinna dotrzeć we wrześniu, a wcześniej, już od maja, mają się rozpocząć testy w miejscu produkcji.

W ostatnim czasie, walka z nowym wirusem, którego pierwotnym źródłem były Chiny, przerwała wiele łańcuchów dostaw z tego kraju i zahamowała procesy produkcyjne. Zwracano na to uwagę m.in. podczas wtorkowej debaty na Forum Obiektów Mostowych i Inżynierskich. – Maszyny do drążenia tuneli są produkowane przeważnie przez firmy niemieckie albo chińskie. Na całym świecie są obecnie problemy z dostawami z Chin i dochodzą sygnały, że będą opóźnienia – mówił Damian Kaźmierczak z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Prace zgodne z harmonogramem 

Na razie takie skutki nie dotknęły zamówienia z Polski, istotnego dla budowy tunelu pod Świną. – Prace [związane z budową maszyny TBM] przebiegają zgodnie z harmonogramem – zapewnił nas rzecznik firmy Porr, Mateusz Gdowski.

Jak podał, China Railway Engineering Equipment Group, z która konsorcjum zawarło umowę, co miesiąc przekazuje raport zawierający opis zrealizowanych działań oraz dokumentację zdjęciową. Zgodnie z harmonogramem obecnie wykonywane są: głowica tnąca (78%), płaszcz TBM (74%), łożysko główne 85%, manipulator (90%), system wsparcia (91%). Trwa również montaż gotowych elementów maszyny, czyli zespół wsparcia nr 1 i 2 wraz z mostem (41%).

Jak mówi przedstawiciel firmy Porr, sytuacja związana z ewentualnym wpływem koronawirusa na terminowość realizacji zamówienia jest przedmiotem bieżącego monitoringu w ramach standardowej komunikacji z wykonawcą. – Uwzględniając fakt, że choroba nadal jest na etapie rozwoju nie można jednoznacznie stwierdzić, że nie istnieje ryzyko jej oddziaływania na realizację maszyny – mówi Mateusz Gdowski. – Równocześnie należy wskazać, że fakt, iż budowa ma miejsce w fabrykach zlokalizowanych w różnych chińskich miastach ryzyko to znacząco dywersyfikuje – dodaje.

Maszyna, o której mowa będzie miała zewnętrzną średnicę wynoszącą ok. 13,5 m, a sama tarcza to 12 m średnicy. Będzie ważyła 2740 ton. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m. Do Polski dotrze w częściach.

Co na budowie

Na samej budowie tunelu prace postępują. Jak informował Urząd Miasta w Świnoujściu, w lutym rozpoczęła się budowa platformy roboczej, która umożliwi pracę ciężkiego sprzętu przy budowie komory startowej dla maszyny TBM. Trwały też prace doprowadzające przyłącza wodociągowe i elektroenergetyczne na teren budowy.

Wykonawca rozpoczął też budowę betonowych dróg technologicznych i placów składowych dla materiałów budowlanych, a w rejonie przyszłej przeprawy powstawał zakład prefabrykacji dla segmentów obudowy tunelu.

Rozpoczęto także niwelację terenu pod powstanie rampy wjazdowej do przyszłego tunelu od strony ul. Karsiborskiej i zamontowano węzeł betoniarski. – Przygotowywane było także nabrzeże portowe służące do odbioru materiałów budowlanych, które będą transportowane drogą wodną – poinformował inwestor.


PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony