Partnerzy serwisu:

DB Cargo Polska: Intermodal odporny na koronawirusa. Dobre wyniki przewozowe

Kasper Fiszer 21.09.2020

DB Cargo Polska: Intermodal odporny na koronawirusa. Dobre wyniki przewozowe
Lokomotywa DB Cargofot. Andreee, lic. CC BY-SA 4.0
Jeden z najważniejszych przewoźników towarowych w Polsce odczuł duże wahania na rynku przewozów ładunków w pierwszym i drugim kwartale tego roku, ale ocenia, że popyt na transport stabilizuje się. Dobre wyniki osiągane są zwłaszcza w zakresie intermodalu. Odradzają się też przewozy dla sektora automotive.
– Specyfika przewozów DB Cargo Polska opiera się na trzech głównych filarach. Są to przewozy masowe, które my nazywamy „industrial”, przewozy kontenerów (intermodal) i przewozy części samochodów (tzw. automotive). Po 13 marca, kiedy wybuchła pandemia koronawirusa, zauważyliśmy bardzo poważne zaburzenie na rynku industrial – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Robert Nowakowski z zarządu DB Cargo Polska. Ocenił, że była to pochodna sytuacji na rynku węgla, która z kolei wynikała z potrzeb konsumpcyjnych w sektorze energetycznym.

Największe załamanie na rynku przewozów węgla i kruszyw

– Później mieliśmy lockdown, jeśli chodzi o automotive – opisywał przedstawiciel spółki. – Wszyscy wielcy gracze w Europie z dnia na dzień praktycznie zamknęli fabryki na około miesiąc. To automatycznie przeniosło się na wolumeny, które są transportowane zarówno przez nas, jak i przez innych przewoźników towarowych – dodał. Pewne zatrzymanie przedsiębiorstwo zaobserwowało także w zakresie przewozów kontenerowych.

Po kilku miesiącach widoczne jest jednak stopniowe odtwarzanie się rynku transportu części samochodowych. – Cały czas tendencję dość dużego obniżenia wolumenu wykazuje niestety industrial – ocenił prelegent. – Odnosi się to zarówno do przewozów węgla, jak i kruszyw – dodał. – Rynek intermodalu okazał się natomiast najbardziej odporny na wpływ koronawirusa – stwierdził. – Przez chwilę było pewnego rodzaju zamieszanie, ale stopniowo ten rynek zaczął się stabilizować, przewozy wróciły do poziomu, który był planowany – wskazał.

Przewozy wróciły do poziomu z 2019 r.

Na koniec sierpnia praca eksploatacyjna DB Cargo Polska wróciła już do poziomu porównywalnego z tym z ubiegłego roku, przy czym różne są ilości przewożonych ładunków w poszczególnych obszarach. Członek zarządu przewoźnika zastrzegł przy tym, że plany spółki na ten rok zakładały rozwój, a nie jedynie stabilizację przewozów. – Widzimy jednak symptomy normalizowania się sytuacji. Jedyna niewiadoma to ta związana z aurą jesienną i tym, jak ona w naturalny sposób wpłynie na odporność ludzką – mówił.

– Mamy jednak nadzieję, że nie dojdzie już do tak poważnych zakłóceń, jakie miały miejsce w marcu, kwietniu czy maju – powiedział Robert Nowakowski. Wpływ dalszych etapów pandemii na działalność kolejowych przewoźników towarowych określił przy tym jako duży znak zapytania.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport