Partnerzy serwisu:

Destrukt nie będzie odpadem. Jest projekt rozporządzenia

Elżbieta Pałys 06.10.2020

Destrukt nie będzie odpadem. Jest projekt rozporządzenia
fot. Pixabay
Ministerstwo Klimatu zareagowało na wielokrotne apele branży drogowej – destrukt asfaltowy nie będzie traktowany jak odpad. Budowanie dróg będzie przy okazji tańsze – jak wyliczono oszczędności mogą sięgnąć blisko 440 mln zł.
W tej kwestii od dawna jednym głosem mówili wykonawcy drogowi, organizacje branżowe i największy publiczny inwestor – destrukt asfaltowy w sposób nie mający uzasadnienia z punktu widzenia ochrony środowiska jest traktowany jako odpad. Utrudnia to jego ponowne wykorzystanie, mimo że budownictwo drogowe zna technologie, które pozwalają zagospodarować go jako pełnowartościowy materiał, przy okazji zmniejszając ilość odpadów w środowisku i ograniczając koszty budowy nowych tras.

Dopóki jednak przepisy traktują destrukt jako odpad, jest to wyjątkowo uciążliwe, zwłaszcza gdy chodzi o zagospodarowanie destruktu pochodzącego z przebudowy jednego odcinka drogi, na innym, choćby ten znajdował się w ciągu tej samej drogi.

Wreszcie jest reakcja na apele ze strony branży – minister klimatu przedstawił projekt rozporządzenia w sprawie określenia szczegółowych kryteriów utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego.

Jak wskazano, celem szykowanej regulacji jest ułatwienie jego stosowania w budownictwie drogowym tak, aby nie było wątpliwości, co do jego jakości oraz prawidłowego i bezpiecznego wykorzystania.

Dla firm, które gospodarują destruktem oznaczać to będzie brak konieczności spełniania wymogów ustawy o odpadach, m.in. uzyskiwania zezwoleń na przetwarzanie odpadów, prowadzenia ewidencji odpadów itp.

Ministerstwo Klimatu proponuje, by pozbawić statusu odpadu destruktu asfaltowego, który nie jest zanieczyszczony innymi substancjami niż stosowane do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych i są przetwarzane w procesie odzysku R5 lub R12.

Rozporządzenie ma też określać łączną maksymalną ilość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych oraz ilość benzo(a)pirenu w próbce odpadów destruktu asfaltowego. Destrukt asfaltowy musi być zgodny z normami i nie będzie odpadem pod warunkiem jego ponownego wykorzystania do budowy, przebudowy lub remontu dróg oraz infrastruktury lotniskowej.

Ministerstwo klimatu zgodziło się, że działania sprzyjające ponownemu wykorzystaniu materiałów pochodzących z przebudowy dróg sprzyja założeniom gospodarki o obiegu zamkniętym, tym samym jest przyjazne środowisko.

Dostrzeżono także aspekt ekonomiczny. Na potrzeby przygotowywanych przepisów wyliczono, że oszczędności mogą sięgnąć przeszło 439,5 mln zł, a kwota ta dotyczy tylko największych programów dla sieci dróg krajowych, czyli dla ok 5 proc. dróg. Przepisy natomiast znajda zastosowanie także na pozostałej sieci zarządzanej przez samorządy oraz przy zadaniach realizowanych na drogach istniejących, które są poddawane modernizacji.

Projekt rozporządzenia – jak wskazano – opiera się na rozwiązaniach funkcjonujących we Włoszech i Czechach, gdzie funkcjonują przepisy regulujące utratę statusu odpadu przez destrukt asfaltowy.

Jeśli chodzi o ponowne wykorzystanie destruktu w procesie recyklingu na gorąco przodują takie kraje jak Belgia czy Finlandia, gdzie zagospodarowuje się 100 proc. destruktu, a także Niemcy czy Słowacja, gdzie zagospodarowuje się ponad 80 proc. materiału z rozbiórki.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony