Partner serwisu

Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego

Dominik Kaługa 22.11.2021

arrow
arrow
Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego
fot. Deutsche Bahn
Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego
Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego
Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego
Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego
Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego
Firma Deutsche Bahn wybuduje mostu kolejowego, który zostanie wykonany w innowacyjnej technologii z wieszakami z włókna węglowego. Ta inwestycja ma poprawić połączenie pomiędzy Polską a Niemcami. Pracę będą kosztować 65 mln euro.
Stałe połączenie kolejowe pomiędzy dwoma sąsiednimi krajami będzie znacznie wygodniejsze i ułatwi odejście od transportu drogowego na rzecz kolei. Kamień węgielny pod powstający na granicy obiekt wmurowali dziś w Küstrin-Kietz przedstawiciele Republiki Federalnej Niemiec, Rzeczpospolitej Polskiej, Brandenburgii oraz DB. Wartość inwestycji rządu federalnego wyniesie około 65 milionów euro. Nowy most kolejowy jest unikatem na skalę światową: w liczącym 260 metrów długości moście łukowym z siatkowym układem podwieszenia liny nośne, tzw. wieszaki, wykonane są z włókna węglowego. Dzięki zastosowaniu tego materiału, znacznie bardziej elastycznego niż stal, oraz innowacyjnej technologii budowy konstrukcja mostu będzie wyjątkowo lekka, mniej materiałochłonna i przyjazna dla środowiska.

– Ten most jest symbolem zrastającej się Europy i idealnie wpisuje się w Europejski Rok Kolei. Pierwsze pociągi przejadą po tej wyjątkowej konstrukcji już pod koniec 2022 r., przewożąc pasażerów z obu krajów w komfortowych warunkach i w sposób przyjazny dla środowiska. Zachwyca mnie zarówno filigranowa architektura mostu, jak i tempo budowy: nieco ponad rok to rekordowy czas – mówi Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury.

– Transgraniczna infrastruktura łączy Europę. Tym bardziej cieszę się, że dzięki nowym materiałom budowlanym i innowacyjnemu projektowi na tej historycznie ważnej przeprawie rzecznej możemy wyznaczać nowe globalne standardy w zakresie efektywności i ekologii, a tym samym pokazać potencjał rozbudowy infrastruktury kolejowej przyszłości – twierdzi Dr Michael Güntner, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

– Dzięki kolei to możliwe. Polska i Niemcy zbliżają się dziś do siebie jeszcze bardziej. Im bardziej różnorodna i oczywista jest integracja naszych regionów przygranicznych, tym sprawniejsza powinna być infrastruktura łącząca ludzi. Dlatego ten nowoczesny dwutorowy most nie tylko jest niezwykle istotny dla transgranicznej infrastruktury, lecz również dla polsko-niemieckiej przyjaźni – szczególnie w roku, w którym obchodzimy 30. rocznicę podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. Przed nami jednak jeszcze dużo do zrobienia. Wspólnym celem Brandenburgii, Berlina i Województwa Lubuskiego w dalszym ciągu jest pełna elektryfikacja i ruch dwutorowy z prędkością 160 km/h na popularnej trasie Berlin-Kostrzyn. Wspieram ten cel również jako koordynator rządu federalnego ds. niemiecko-polskiej współpracy – Dr Dietmar Woidke, premier Brandenburgii.

– Nasza współpraca nie ogranicza się tylko do mostów granicznych, ale dotyczy także modernizacji linii kolejowych łączących nasze państwa. Już wkrótce rozpocznie się modernizacja linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem. Początek realizacji tej inwestycji będzie okazją do kolejnego polsko-niemieckiego spotkania. Również po polskiej stronie przygotowujemy się do modernizacji i elektryfikacji linii ze Szczecina Gumieńców do granicy państwa w Tantow – Jakub Kapturzak, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w polskim Ministerstwie Infrastruktury.

Po zakończeniu budowy nowego mostu pasażerowie będą mogli ponownie korzystać z całej linii RB26 z Berlina przez Müncheberg (Mark) do Kostrzyna (Polska). Od końca 2020 r. z powodu prac przygotowawczych i robót budowlanych funkcjonuje autobusowa komunikacja zastępcza z KüstrinKietz. Przez nowy most pociągi będą jeździć z prędkością 120 km/h. Wcześniej przez wiele lat było to tylko 30 km/h. Rozbiórka starego mostu, zbudowanego pierwotnie w 1867 roku, a potem wielokrotnie naprawianego po zniszczeniach w czasie dwóch wojen światowych i gruntownie wyremontowanego w 1920 roku, trwa od jesieni 2021 roku.

Ogólnokrajowy konkurs na projekt „Nowego mostu na Odrze” został ogłoszony w 2015 roku. Wygrało go biuro architektoniczne Schüßler-Plan z Berlina wraz z pracownią Knights Architects z Londynu.

Most na Odrze w pobliżu Küstrin-Kietz leży na historycznej trasie Kolei Wschodniej, łączącej niegdyś Berlin z Królewcem, stolicą Prus Wschodnich (obecnie Kaliningrad).
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony