Partnerzy serwisu:

Do tych zadań szykuje się GDDKiA. W sumie 2,4 tys. km

Elżbieta Pałys 02.10.2020

Do tych zadań szykuje się GDDKiA. W sumie 2,4 tys. km
fot. GDDKiA
W ramach Programu budowy dróg krajowych w realizacji jest obecnie w sumie około 1113 km dróg, z czego większość to ekspresówki. Na różnym etapie przygotowania jest przeszło dwa razy większa liczba kilometrów.
Obecnie mamy w Polsce 4200 km dróg szybkiego ruchu. Na tę liczbę składają się autostrady – 1709 km oraz drogi ekspresowe – 2494 km. W realizacji jest kolejnych 140 km autostrad i 973 km dróg ekspresowych zapisanych w Programie budowy dróg krajowych na lata 2014 – 2023.

Żeby utrzymać równe tempo inwestycji, ważne jest by wraz z oddawaniem kolejnych odcinków do użytku kierowców, kolejne przedsięwzięcia oddawać w ręce wykonawców. Tymczasem proces przygotowania inwestycji jest czasochłonny. GDDKiA wylicza, że od pomysłu do wpuszczenia ruchu mija średnio dekada. Dlatego proces przygotowawczy musi się zacząć z odpowiednim wyprzedzeniem.

Krajowy inwestor drogowy poinformował, że długość dróg, które są obecnie przygotowywane do realizacji jest przeszło dwa razy większa w stosunku do tych już budowanych.

Do tych, które są dopiero przygotowywane dochodzą jeszcze zadania zapisane w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, które w sumie dają 820 km. W stosunku do pięciu (spośród setki) trwają przetargi na wybór wykonawcy, pozostałe są na różnych etapach procesu przygotowawczego.

Wytyczają przebieg

Pierwszym krokiem do budowy drogi jest opracowanie studium korytarzowego, które wskazuje tereny, na których może być zlokalizowany pas drogowy z uwzględnieniem uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Na tym etapie są obecnie: S5 od Sobótki (S8) do Bolkowa (S3) oraz S10 od autostrady A1 do S7 w okolicy Płońska. Obie inwestycje są zapisane w PBDK.

Na tym etapie są także drogi spoza programu, to: Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej A50/S50 oraz S5 pomiędzy Ostródą (S7) i Nowymi Marzami (A1).

Korytarz plus STEŚ

Jak wyjaśnia GDDKiA, chcąc skrócić czas na opracowanie dokumentacji dla nowych inwestycji czasem łączone są dwa etapy, czyli studium korytarzowe i studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). W taki właśnie sposób przygotowywana jest dokumentacja dla przyszłej S8 pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem, a także S16, która ma połączyć S61 w okolicy Ełku z S8 pod Białymstokiem.

Tradycyjne Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), jak podała GDDKiA, jest już opracowane dla 11 odcinków dróg ekspresowych z PBDK o łącznej długości blisko 240 km. Są to: S10 od Stargardu do Piły, S12 od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego oraz S74 od Sulejowa do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego.

W trakcie opracowywania jest STEŚ dla 16 odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości ponad 550 km. To przede wszystkim S11 od Szczecinka do Kępna oraz od końca obwodnicy Olesna do włączenia do A1 na wysokości Piekar Śląskich, S10 od Piły do Pawłówka, a także S74 od Opatowa do Niska.

 

STEŚ-R (z elementami koncepcji programowej) jest już gotowe dla S19 Boćki – Malewice, natomiast w trakcie opracowania STEŚ-R jest dla 15 zadań o łącznej długości ponad 570 km: S10 Toruń – Bydgoszcz, S12 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do początku obwodnicy Puław, S19 w obrębie województwa mazowieckiego czy S16 od Mrągowa do Ełku.

W przypadku inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic w trakcie wykonania jest STEŚ dla pięciu obwodnic o łącznej długości ponad 75 km, a w trakcie przetargu jest opracowanie STEŚ dla obwodnicy Olsztyna i Dywit o długości ok. 20 km oraz STEŚ-R dla 24 innych obwodnic o łącznej długości ponad 190 km. W trakcie opracowania jest już STEŚ-R dla 14 obwodnic o łącznej długości 110 km.

Uszczegółowienie rozwiązań

Inwestycje, które miały opracowany wcześniej STEŚ przeszły w kolejny etap – opracowania Koncepcji programowej (KP). Na tym poziomie zaawansowania przygotowań jest obecnie 40 zadań o łącznej długości ponad 670 km. To m.in.: A2 od Siedlec do granicy państwa, S12 i S17 od Piask do granicy państwa w Dorohusku i Hrebennem (poza dwoma odcinkami na wysokości Łopiennika i Zamościa), S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa oraz od Babicy pod Rzeszowem do Barwinka na granicy państwa, a także S74 w granicach województwa świętokrzyskiego (niektóre poza limitem PBDK).
Koncepcja jest już opracowana dla 12 zadań o łącznej długości ponad 140 km, m.in.: S6 od Słupska do Bożepola Wielkiego, S7 od Czosnowa do Kiełpina, S11 Bobolice – Szczecinek czy też S16 od Olsztyna do Biskupca.

Z Programu budowy 100 obwodnic taką dokumentację ma już obwodnica Gostynina na DK-12, a opracowywana jest ona dla pięciu kolejnych zadań, tj.: obwodnic Sztabina (DK-78), Suchowoli (DK-78), Tarnowa (DK-73), Gryfina (DK-31), Szczecinka (DK-20). Trwa przetarg na KP dla obwodnicy Sanoka na DK-28 (GDDKiA ma już oferty).

Czasem tryb buduj

Większość inwestycji GDDKiA realizuje w trybie zaprojektuj i buduj, niektóre jednak zleca w trybie tradycyjnym, czyli takim gdzie najpierw powstaje projekt budowlany, a potem poszukiwany jest wykonawca robót. Obecnie projekty budowlane na zlecenie GDDKiA są opracowywane dla dziewięciu inwestycji: S6 od końca obwodnicy Koszalina do początku obwodnicy Słupska, obwodnicy Zatora na DK-28 (tu po raz pierwszy pojawia się wymóg korzystania z metodologii BIM), obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca (DK-28), czy też obwodnicy Zabierzowa na DK-79.

W systemie tradycyjnym, na potrzeby którego opracowywane są projekty będą realizowane także 8-kilometrowy fragment obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. – Jest to efektem odmiennych warunków geologicznych, jakie stwierdzono na miejscu budowy przy pierwszym podejściu do realizacji drogi ekspresowej S6. W efekcie ten fragment wyłączono z realizacji i przystąpiono do opracowania nowego projektu – przypomina GDDKiA.

W przypadku Programu budowy 100 obwodnic projekt budowlany jest opracowywany dla obwodnic Wadowic na DK-28 i Dzwoli na DK-74, a dla kolejnych czterech prowadzone są przetargi na wyłonienie wykonawców projektu budowalnego – to obwodnice Szczekocin i miejscowości Goleniowy, a także Kroczyc i Pradeł na DK-78 oraz Kołbaskowa na DK-13.

Na wczesnym etapie przygotowania z Programu budowy 100 obwodnic jest kolejne 26 zadań o łącznej długości ponad 260 km.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony