Partnerzy serwisu:

Dolnośląskie: Mostów na drogach wojewódzkich nie brakuje

Kasper Fiszer 06.05.2019

Dolnośląskie: Mostów na drogach wojewódzkich nie brakuje
Dawny prom Radoszyce – Ciechanówfot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
W ostatnich latach na terenie województwa dolnośląskiego zrealizowano dwie duże inwestycje mostowe, które pozwoliły wyłączyć z eksploatacji promy rzeczne. Jedna z nich dotyczyła przeprawy na drodze wojewódzkiej, druga – na istotnej również w ruchu regionalnym drodze powiatowej. DSDiK nie wskazuje obecnie potrzeby przeprowadzenia innych, podobnych działań.
Ponad pięć lat temu, w październiku 2013 r., w swój ostatni rejs wypłynął prom rzeczny na Odrze łączący Brzeg Dolny z Głoską. Budowa mostu, który zastąpił niepewną przeprawę, była jedną z najważniejszych inwestycji drogowych tej części Dolnego Śląska. Obiekt, który został nazwany Mostem Wolności – 4 Czerwca, kosztował ok. 160 mln zł i był współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Prom to wieczna ruletka: którego dnia wypłynie, a którego nie?

Przeprawa promowa w Brzegu funkcjonowała najprawdopodobniej aż przez cztery stulecia, ale zastąpienie jej mostem stanowiło olbrzymią poprawę jakości lokalnej infrastruktury. – Prom to była wieczna ruletka. Nigdy nie wiedziałeś, czy danego dnia dotrzesz do pracy. Wszystko zależało od pogody. Jeśli wody było zbyt wiele, prom nie pływał przez kilka dni. Albo w drugą stronę – jeśli było zbyt płytko, też nie dało się z niego korzystać – opisywał w 2013 r. mieszkaniec Głoski Stanisław Dzwoniarski cytowany przez „Gazetę Wrocławską”. Dużym utrudnieniem dla mieszkańców była także częstotliwość kursów: prom odbijał od brzegu tylko raz na godzinę.

Nowy most został połączony drogowo m.in. z DW-341 Lubiąż – Brzeg Dolny – Pęgów, ale ma on przede wszystkim znaczenie lokalne. – DSDIK nie zarządzało przeprawą promową w Brzegu Dolnym. Według naszej wiedzy przeprawa była w ciągu drogi powiatowej powiatu wołowskiego – mówi Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu.

Prom nie kursuje już także w Radoszycach

Wojewódzki zarządca infrastruktury drogowej nie jest obecnie armatorem żadnej przeprawy promowej ani nie zarządza żadną taką przeprawą, zlecając usługi przewozowe podmiotowi zewnętrznemu. Dyrektor DSDiK pytany o ewentualne plany budowy mostów w miejscach, w których obecnie nie ma żadnych przepraw, nie wskazuje żadnych konkretnych inwestycji. Nie mówi też o potrzebie powstania nowych połączeń przez rzeki.

Przypomnijmy, że w 2012 r. przestała funkcjonować inna przeprawa promowa przez Odrę na jej odcinku leżącym w województwie dolnośląskim – w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323 pomiędzy miejscowościami Ciechanów i Radoszyce. Również i ona zastąpiona została stałym mostem. Nowy odcinek DW-323 wraz z samą przeprawą przez rzekę ma ok. 2 km dugości. Inwestycja była warta ok. 55 mln zł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony