Partnerzy serwisu:

Czy GDKKiA odbuduje wiadukt kolejowy nad S5? Samorządy zdążyły z wnioskiem

jm/ep. 30.12.2020

Czy GDKKiA odbuduje wiadukt kolejowy nad S5? Samorządy zdążyły z wnioskiem
fot. Google Maps
Samorządy powiatu górowskiego i gminy Góra wystąpiły do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o budowę wiaduktu kolejowego nad trasą S5. Do podjęcia tej inwestycji GDDKiA jest zobowiązana na podstawie porozumienia sprzed 10 lat, którego obowiązywanie właśnie się kończy. Wiadukt jest niezbędny, by odtworzyć ruch kolejowy na linii nr 372.
O tym przypadku było głośno na początku dekady - GDDKiA podczas budowy drogi S5 w 2011 roku przecięła czynną linię kolejową nr 372 Bojanowo-Góra Śląska. Wprawdzie w 2010 roku gmina Góra, powiat górowski, PKP Polskie Linie Kolejowe i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały porozumienie, na mocy którego samorządy górowskie miały nieodpłatnie przejąć linię kolejową 372, a GDDKiA zobowiązała się wybudować most kolejowy nad S5 w Bojanowie, ale dotąd do tego nie doszło. - Nie stać nas na budowę pomników - powiedział wówczas dyrektor poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad tłumacząc, że wiadukt powstanie tylko wtedy, kiedy aktualny zarządca linii zgłosi "uzasadnioną potrzebę społeczno-gospodarczą".

Z linii przed budową trasy S5 korzystały pociągi towarowe (od 1 do 2 tygodniowo). - Jeśli linia nie zostanie zmodernizowana za 5 lat i tak będzie musiała być zamknięta ze względów technicznych. My nie jesteśmy zainteresowani jej dalszą eksploatacją przy tak małym obciążeniu - cytowała "Panorama Leszczyńska" dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe w Ostrowie Wielkopolskim. Od tego czasu jedyną szansą na przywrócenie do linii ruchu było przejęcie jej przez samorządy. 

Jest zmiana właściciela i wniosek samorządów

W grudniu tego roku Samorząd Województwa Dolnośląskiego stał się właścicielem odcinka linii kolejowej nr 372 Bojanowo – Góra Śląska. To jedna z tras (w sumie jest ich ponad 20), na których województwo realizuje projekt przejmowania nieczynnych linii kolejowych oraz uruchamiania na nich pasażerskiego transportu kolejowego. 29 grudnia br. gmina Góra oraz powiat górowski zgłosiły do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad potrzebę budowy bezkolizyjnego skrzyżowania linii 372 z drogą ekspresową S5. Z gminą i powiatem współpracuje w tej sprawie samorząd województwa dolnośląskiego. Władze województwa podkreślają, że włączenie powiatu górowskiego do systemu regionalnych połączeń kolejowych jest priorytetem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym jego mieszkańców. Dodatkowo, poprzez poprawienie komunikacji, fakt ten poprawi atrakcyjność gospodarczą i turystyczną tej części województwa – podkreśla samorząd.

Jak wskazują samorządy, budowa wiaduktu wynika bezpośrednio z porozumienia sprzed 10 lat, które pozostaje w mocy tylko do końca roku 2020 (czyli do jutra). Był to zatem ostatni moment na zgłoszenie wniosku. Według porozumienia, GDDKiA zobowiązała się do budowy wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami nad drogą ekspresową S5 w ciągu dwóch lat od zgłoszenia takiej potrzeby przez samorząd. 

Droga S5 

Droga S5 na tym odcinku (Kaczkowo – Korzeńsko) została oddana do użytku w 2014 roku. Odcinek liczył nieco ponad 29 km. Budowa ruszyła w 2010 roku, a pierwszym wykonawcą było konsorcjum na czele z firmą Alpine Bau. Jesienią 2013 roku umowa z wykonawcą została rozwiązana, a w lutym 2014 roku dokończenie trasy powierzono firmie Budimex.


 
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony