Partnerzy serwisu:

Dolny Śląsk. Tunel w ciągu S3 za półmetkiem

ep. 25.08.2021

arrow
arrow
Dolny Śląsk. Tunel w ciągu S3 za półmetkiem
fot. Joanna Stefanek/GDDKiA
Dolny Śląsk. Tunel w ciągu S3 za półmetkiem
Dolny Śląsk. Tunel w ciągu S3 za półmetkiem
Dolny Śląsk. Tunel w ciągu S3 za półmetkiem
Dolny Śląsk. Tunel w ciągu S3 za półmetkiem
Porr osiągnął półmetek w drążeniu dłuższego tunelu w ciągu drogi ekspresowej nr 3 między Bolkowem i Kamienną Górą. Jeśli dotychczasowe tempo pracy będzie utrzymane, to w pierwszej połowie przyszłego roku tunel zostanie przebity.
Mowa o obiekcie w Starych Bogaczowicach. To jeden z dwóch tuneli zaplanowanych na odcinku drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Ma mieć ok. 2300 m. Będzie sią składał z dwóch naw – każda dla jednego kierunku ruchu. Wschodnia będzie miała 2 301,88 m, natomiast zachodnia 2 272,20 m. Między nawami zaplanowano 8 przejść ewakuacyjnych oraz jeden awaryjny przejazd.

Za półmetkiem w pierwszym tunelu

Za realizację tunelowego odcinak odpowiada konsorcjum Porr. Umowa została zawarta jesienią 2018 a w sierpniu ub. roku wydana została decyzja ZRID dla tej inwestycji. Cały odcinek ma mieć 16,1 km długości, ale niewątpliwie największym wyzwaniem jest budowa tuneli. Wykonawca przekroczył już półmetek w drążeniu dłuższego z nich.

Jak podał inwestor, do 23 sierpnia wydrążono:
nawa południowo-zachodnia: 879,50 m kaloty, czyli górnej części tunelu,
nawa południowo-wschodnia: 889,40 m kaloty,
nawa północno-zachodnia: 226,40 m kaloty,
nawa północno-wschodnia: 276,90 m kaloty.

Oznacza to, że zaawansowanie na nitce wschodniej wynosi blisko 53 proc, natomiast na zachodniej nieco ponad 50 proc.

252 m na miesiąc

Wykonawca drąży tunel w tempie ok. 252 m na miesiąc (łącznie dla obu naw). Jeśli to tempo pracy zostanie utrzymane, w pierwszej połowie 2022 r. można się spodziewać przebicia tunelu. Całkowicie gotowe jest już jedno przejście pomiędzy nawami, kolejne jest bliskie finału, a dwa następne są już w realizacji.

W prace przy budowie tego tunelu każdego dnia zaangażowanych jest ok. 81 maszyn i ok. 90 pracowników.

Tunel, o którym mowa jest drążony nową austriacką metodą NATM. Jak tłumaczy inwestor, podstawową zasadą metody NATM jest dążenie do wykorzystania możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej. Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej.

Krótszy tunel

Drugi tunel na tym odcinku ma mieć ok. 320 m. Do tej pory zakończono prace związane z wykonaniem wykopu oraz zabezpieczeniem skarp. Wykonawca rozpoczął realizację betonowych segmentów tunelu – wykonano już 8 z planowanych 27. Wykonano także 12 proc. zbrojenia fundamentów i 14 proc. betonowych fundamentów.

W tym przypadku przyjęto inną metodę drążenia – górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie.

Zakończenie wszystkich robot planowane jest na II połowę 2023 roku.

Kontrakt ma wartość ponad 1,5 mld zł.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony