Partnerzy serwisu:

Dolny Śląsk. Widać postęp przy budowie tuneli na S3

ep. 18.04.2021

arrow
arrow
Dolny Śląsk. Widać postęp przy budowie tuneli na S3
fot. GDDKiA
Dolny Śląsk. Widać postęp przy budowie tuneli na S3
Dolny Śląsk. Widać postęp przy budowie tuneli na S3
Dolny Śląsk. Widać postęp przy budowie tuneli na S3
Dolny Śląsk. Widać postęp przy budowie tuneli na S3
Dolny Śląsk. Widać postęp przy budowie tuneli na S3
Pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą powstają dwa tunele drogowe w ciągu przyszłego odcinka drogi ekspresowej S3. Dłuższy z tuneli musi się przebić przez góry Wałbrzyskie i Kaczawskie. Widać postęp robót.
Tunele powstają w ramach jednego z odcinków trasy S3 między Legnica a granicą w Lubawce – chodzi o fragment Bolków – Kamienna Góra. Liczy on ok. 16 km. W ramach kontraktu zawartego w październiku 2018 r. z firmą Porr, powstaje m.in. dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, miejsca obsługi podróżnych i 10 obiektów inżynierskich. Spośród nich najważniejsze będą 2 tunele drogowe (TS26 i TS32). Jeden z nich będzie miał ok. 2300 m długości, drugi ok. 300 m.

Drążenie dłuższego z tuneli (TS-26) rozpoczęło się w grudniu ub.r. Obiekt ma być przeprowadzony przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich. Jak poinformował inwestor, do 10 kwietnia br. na portalu południowym wydrążono w nawie wschodniej ok. 270 metrów sztrosy (środkowej części tunelu) i ok. 330 metrów kaloty (górnej części tunelu). W nawie zachodniej wykonano ok. 243 metrów sztrosy i ok. 297 metrów kaloty.

Od marca trwa także drążenie tego tunelu od strony północnej, gdzie wydrążono w nawie wschodniej ok. 43 metrów kaloty.

Krótszy tunel drogowy TS-32 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. W praktyce oznacza to, że najpierw wykonywany jest wykop aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Do 9 kwietnia br. wykonano ok. 60 proc. wykopu. Prace związane z wykopem mają się zakończyć do końca maja br. W przygotowaniu jest projekt technologiczny szalunków przestawnych dla realizacji konstrukcji obudowy wskazanego tunelu – informuje GDDKiA.

Na tryb i sposób pracy wpływa geologia. Wykonawca tunelu ma w tym regonie do czynienia przede wszystkim ze zlepieńcami i łupkami. To skały o dużej wytrzymałości, których nie można urabiać mechanicznie. Do drążenia tuneli wykorzystywana jest technika strzałowa, z czym wiąże się hałas. Aby ograniczyć to zjawisko przeanalizowane zostały możliwości redukcji efektów akustycznych poprzez rozpraszanie, wytłumianie i odbijanie fal dźwiękowych. Wykonawca stara się ograniczać do minimum prace strzałowe w dni świąteczne i w porze nocnej.

W sąsiedztwie tego odcinka budowany jest także 15-kilomtorwy fragment S3 od Kamiennej Gór do Lubawki. Ten kontrakt prowadzi konsorcjum Mosty Łódź oraz PBDI.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony