Partnerzy serwisu:

Dopięto konstrukcję najdłuższej estakady na Zakopiance

Elżbieta Pałys 31.01.2019

arrow
arrow
Dopięto konstrukcję najdłuższej estakady na Zakopiance
fot. GDDKiA
Dopięto konstrukcję najdłuższej estakady na Zakopiance
Dopięto konstrukcję najdłuższej estakady na Zakopiance
Dopięto konstrukcję najdłuższej estakady na Zakopiance
Dopięto konstrukcję najdłuższej estakady na Zakopiance
Dopięto konstrukcję najdłuższej estakady na Zakopiance
Zakończony został ważny etap budowy odcinka Zakopianki pomiędzy Skomielną Białą i Rabką. W środku sezonu zimowego, na estakadzie w Skomielnej Białej zabetonowano zwornik nr 33, czyli ostatni żelbetowy element konstrukcji nośnej najdłuższego obiektu na budowanej S7 w Małopolsce. Tym samym zakończyły się prace konstrukcyjne na obu jezdniach.
Chodzi o tzw. trzeci odcinek będącej w budowie Zakopianki, czyli odcinek S7 Lubień – Rabka Zdrój wraz z fragmentem DK-47 od Rabki do Chabówki o długości niespełna 1 km. Charakterystyczna dla tego fragmentu jest duża liczba obiektów inżynierskich, których trudno nie zauważyć jadąc obecną siódemką.

Mimo oficjalnej przerwy zimowej, na budowie, przy zachowaniu technologii dopuszczonych do realizacji w warunkach zimowych, prace postępują.

W ubiegłym tygodniu na estakadzie w Skomielnej Białej zabetonowano zwornik nr 33, czyli ostatni żelbetowy element konstrukcji nośnej obiektu, łączący odcinki ustroju nośnego wykonane wcześniej metodą wspornikową (nawisową) przy użyciu trawelerów (kroczących urządzeń do formowania konstrukcji nośnej).

Specjalna technologia

– W okresie zimowym do betonowania zastosowano mieszankę betonową o podwyższonej temperaturze, a po zabetonowaniu przez kolejne dni element betonowy był ogrzewany pod przykryciem w specjalnych namiotach do czasu osiągnięcia wymaganej wytrzymałości potrzebnej do sprężenia podłużnego przy użyciu kabli sprężających – tłumaczy Iwona Mikrut.

Jak dodaje, to ważny etap budowy estakady i zarazem zakończeniem robót konstrukcyjnych na obu jezdniach. Ze względu na rozmiar i skomplikowaną technologię budowy, jest to kluczowy obiekt w realizacji całego odcinka.

Będzie to najdłuższy i najwyższy obiekt inżynierski spośród obiektów na wszystkich trzech budowanych odcinkach Zakopianki. Całkowita długość estakady wraz ze skrzydłami wynosić będzie ponad kilometr (1023,67 m). Obiekt wznosi się na 49,4 m nad powierzchnię terenu.

Za budowę tego odcinka odpowiada Salini. Inwestor nie ma zastrzeżeń do postępów prac na tym kontrakcie. W drugiej połowie bieżącego roku planowana jest przejezdność na tym kontrakcie.

– W roku 2019 do wykonania pozostały roboty związane z wyposażeniem i wykończeniem estakady: kapy chodnikowe, prefabrykaty gzymsowe, bariery energochłonne, ekrany przeciwolśnieniowe, urządzenia dylatacyjne, kolektory odwodnienia, nawierzchnie jezdni i chodników, zabezpieczenie antykorozyjne betonu itp. – informuje przedstawicielka krakowskiej GDDKiA.

Prace na pozostałych odcinkach

Obecnie, w ograniczonym zakresie wykonywane są również roboty mostowe na pozostałych obiektach oraz niektóre roboty drogowe.

Jak podaje Iwona Mikrut, w sezonie zimowym nie zaniechano prac także na pozostałych odcinkach, tj. Lubień – Naprawa i Naprawa – Skomielna Biała.

Pierwszy z nich to zadanie realizowane przez konsorcjum na czele z IDS-Bud. Powstaje tu 7,6 km drogi ekspresowej. Uzyskanie przejezdności, podobnie jak na odcinku firmy Salini, także ma nastąpić w tym roku.

Fragment Naprawa – Skomielno-Biała to tzw. odcinek tunelowy. Tu wykonawca – Astaldi – od początku miał dłuższy czas na realizację. W tym roku prace będą kontynuowane.


PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony