Partnerzy serwisu:

Dostępność trójmiejskich portów: Problem nie tylko w północnej Polsce

Rynek Infrastruktury 31.03.2014

Dostępność trójmiejskich portów: Problem nie tylko w północnej Polsce
Port Gdynia (fot. T. Urbaniak)
Problem z dostępnością do trójmiejskich portów z punktu widzenia transportu kolejowego nie dotyczy tylko ograniczonej przepustowości linii kolejowych w północnej części Polski.

Opublikowany w ubiegłym tygodniu raport ZDG TOR, dotyczący poprawy dostępu do portów w Gdańsku i Gdyni, podejmował przede wszystkim tematykę niskiej przepustowości linii kolejowych łączących Trójmiasto z węzłem bydgoskim. W konkluzjach raportu zarekomendowano pięć działań inwestycyjnych, z których zdecydowanie najważniejszym jest poprawa przepustowości linii 201, czyli fragmentu dawnej „magistrali węglowej” Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo/Bydgoszcz.

Tczew, Kościerzyna…

Autorzy raportu stoją na stanowisku, że w ramach modernizacji linii 201, należy m.in. przeprowadzić jej elektryfikację pomiędzy Gdynią i Maksymilianowem, wybudować drugi tor na odcinkach Banino (linia PKM) – Kościerzyna i Wierzchucin – Maksymilianowo, a także odbudować bądź rozbudować układy torowe na kilku stacjach. Drugą najważniejszą inwestycją jest – zgodnie z konkluzjami raportu – podniesienie przepustowości ciągu linii 202/9, przede wszystkim poprzez budowę 4-torowego układu pomiędzy Gdańskiem i Pszczółkami. Jako działania komplementarne, wskazano m.in. konieczność rewitalizacji linii 229 pomiędzy Pruszczem i Glinczem (wyprowadzenie części ruchu towarowego z Portu Gdańsk bezpośrednio na linię 201) oraz modernizację linii 203 pomiędzy Tczewem i Łągiem wraz z budową łącznicy Tczew – Łąg pomiędzy liniami 203 i 201 (aby odciążyć linię 131 pomiędzy Tczewem, Laskowicami i Maksymilianowem).

…i dalej na południe

Ale problem nie kończy się na węźle bydgoskim. W raporcie wskazano bowiem także trzy inne „wąskie gardła” zlokalizowane na południe od węzła bydgoskiego, które mogą w kolejnych latach stanowić barierę rozwoju trójmiejskich portów w stopniu nie mniejszym niż „wąskie gardła” na północy Polski. Wskazano na trzy największe zatory:
1. Odcinek linii 131 Nowa Wieś Wielka – Inowrocław. Autorzy wskazali, że, w związku ze stosunkowo dużym obciążeniem tego odcinka w ruchu pasażerskim, zasadne jest wybudowanie nowego, trzeciego toru szlakowego.

2. Przejazd pociągów przez teren Górnego Śląska. Niezbędne jest podjęcie działań zmierzających do utworzenia „korytarza towarowego” omijającego odcinki najbardziej obciążone w ruchu pasażerskim. Rekomendowana została kompleksowa modernizacja następującej trasy: Bytom – Zabrze Biskupice – Zabrze Makoszowy – Leszczyny – Rybnik – Żory – Chybie – Czechowice-Dziedzice/Zebrzydowice.

3. Niska przepustowość linii do przejścia granicznego Zwardoń-Skalite. W interesie przewoźników towarowych jest dążenie do modernizacji linii 138 na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń, w tym: do budowy drugiego toru na odcinku Wilkowice – Zwardoń. Wespół ze stroną słowacką należy także podjąć wysiłek związany z budową drugiego toru na odcinku Zwardoń/granica państwa – Skalite – Svrcinovec, przy wykorzystaniu środków z Instrumentu CEF. Poprawa przepustowości linii 138 zwiększa szansę na pozyskanie przez Port Gdynia kontrahentów ze Słowacji, obecnie korzystających przede wszystkim z portu w Hamburgu.

W konkluzjach stwierdzono, że w interesie podmiotów operujących w trójmiejskich portach jest dążenie – poprzez lobbing na forum centralnym i samorządowym, by w ramach programowania unijnej pomocy w obrębie perspektywy 2014-20 przeprowadzić wszystkie powyższe inwestycje. Z całym raportem zapoznać się można tutaj.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Dostępność portów
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony