Partnerzy serwisu:

Droga, która sama się naprawia? Budimex rozpoczyna prace badawcze

inf. pras. 04.03.2020

Droga, która sama się naprawia? Budimex rozpoczyna prace badawcze
fot. mat. pras.
Budimex rozpoczyna badania nad samonaprawialnymi (eng. self-healing) mieszankami mineralno-asfaltowymi. Ich efektem ma być większa wytrzymałość oraz dłuższa trwałość nawierzchni asfaltowej. Opracowane technologie, oparte na działaniu innowacyjnych mikrokapsułek w mieszankach mineralno-asfaltowych będą stosowane na budowach realizowanych przez spółkę.
Projektu SeHePa, realizowany przez Budimex we współpracy z Politechniką Warszawską jest współfinansowany ze środków krajowych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Prace badawcze potrwają do grudnia 2022 roku.

Głównym założeniem projektu jest opracowanie innowacyjnej technologii wytwarzania inteligentnego dodatku do asfaltu drogowego. Podczas codziennej eksploatacji nawierzchni drogowej będzie on znajdował się w stanie uśpionym, uaktywniając się jedynie w wyniku pojawienia się uszkodzeń oraz powodując ich naprawę. Zatrzymanie rozwoju mikropęknięć w mieszance mineralno-asfaltowej zahamuje powstawanie większych problemów – makropęknięć, pojawiających się naturalnie i wywołanych ruchem pojazdów lub zmianami temperatury. W ramach tego innowacyjnego projektu zostanie opracowana, a następnie wdrożona technologia oparta na działaniu tzw. mikrokapsułek, która zwiększy trwałość oraz czas eksploatacji budowanych dróg.

– Mechaniczną degradację nawierzchni można znacznie ograniczyć poprzez uszlachetnienie mieszanek mineralno-asfaltowych. Jednym z nowatorskich rozwiązań na tym polu jest zastosowanie tzw. mikrokapsułek zbudowanych ze sztywnej otoczki, wypełnionej płynnym środkiem do naprawy mikropęknięć w asfalcie. Materiał ten jest absolutną nowością w branży drogowej, niestosowaną dotąd w Polsce – mówi Dariusz Blocher, prezes Zarządu, dyrektor generalny Budimeksu SA.

Podczas badań testowane będą różnego rodzaju mikrokapsułki, m.in. o rozmaitych wielkościach, grubościach ścianek, wykonane z różnych materiałów i zawierających wypełnienie ze środkami naprawczymi.

W ramach działań planowane są nie tylko badania laboratoryjne, ale również wykonanie odcinków testowych w celu potwierdzenia właściwości opracowanej technologii.

Projekt jest współfinansowany ze środków krajowych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wartość projektu to ponad 4 mln zł. Kwota dofinansowania to 2,588 mln zł. 

PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Budimex
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony