Partnerzy serwisu:

Drogowy odcinek lotniskowy pod zarządem Zachodniopomorskiego ZDW

Kasper Fiszer 16.06.2019

Drogowy odcinek lotniskowy pod zarządem Zachodniopomorskiego ZDW
Fragment DW-142fot. mat. pras.
Jedynym regionalnym zarządcą dróg, który utrzymuje czynny DOL, jest Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Odcinek funkcjonuje na DW-142, tzw. Berlince, w okolicach węzła z S3. Jego utrzymanie nie generuje dodatkowych kosztów, a po remoncie drogi jedyne prace, jakie są tam realizowane, związane są z koszeniem traw i pielęgnacją roślinności.
Pomimo znacznego spadku ich znaczenia w Polsce wciąż znajdują się czynne drogowe odcinki lotniskowe oznaczane często skrótowcem DOL. To fragmenty dróg, najczęściej czteropasowe, które zostały przystosowane do startów i lądowań samolotów, przede wszystkim wojskowych. Jedynym zarządem dróg wojewódzkich, który zarządza czynnym DOL, jest Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.

DOL nie generuje dodatkowych kosztów eksploatacyjnych

– Przygotowany do wykorzystania DOL znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 142 – potwierdza Jan Prus, specjalista ds. obronnych ZZDW. Znajduje się on w pobliżu dawnej wsi Rzęśnica nieopodal węzła DW z drogą ekspresową S3. Ma nazwę „Kliniska”. Droga, której elementem jest DOL, to fragment tzw. Berlinki – planowanej przez Niemców autostrady Berlin – Królewiec budowanej w okresie międzywojennym.

Utrzymaniem odcinka lotniskowego, podobnie jak całej DW-142, zajmuje się samordzielnie ZZDW. – Dodatkowe koszty związane z utrzymaniem DOL nie są generowane i praktycznie ograniczone są do wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem całej drogi wynikających z kosztów koszenia traw w pasie drogowym, pielęgnacji zieleni przydrożnej oraz zimowego utrzymania dróg – stwierdza nasz rozmówca. Należy przy tym zauważyć, że trasa jest obecnie w bardzo dobrym stanie technicznym.

W najbliższych latach wydatki na „Berlinkę” będą bardzo ograniczone

– DW-142 była w 2018 r. przebudowywana w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego (współfinansowanie przez UE) – przypomina przedstawiciel ZZDW Koszalin. – W najbliższych latach (okres monitoringu zadania) Zarząd nie przewiduje więc ponoszenia wydatków związanych z wykonywaniem robót z wyjątkiem wydatków wskazanych powyżej – dodaje Jan Prus.

Sama koncepcja drogowych odcinków lotniskowych opiera się na częściowym uniezależnieniu wojsk lotniczych od stałych baz, które w razie konfliktu zbrojnego byłyby z dużym prawdopodobieństwem jednym z celów ataku wroga. Dawniej w Polsce funkcjonowało ponad 20 DOL. Podobne rozwiązanie stosowano m.in. w Niemczech (w RFN i NRD), w Czechosłowacji, w Chinach czy w Finlandii.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony