Partnerzy serwisu:

Drugie podejście do obwodnicy Zatora – tylko projekt, ale BIM nadal priorytetem

Elżbieta Pałys 05.08.2019

Drugie podejście do obwodnicy Zatora – tylko projekt, ale BIM nadal priorytetem
Fot. Google Maps
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie ogłosiła nowy przetarg dotyczący obwodnicy Zatora. Tym razem dotyczy tylko projektowania. Inwestor pozostaje jednak przy kryteriach związanych z zastosowaniem technologii BIM przy realizacji tej inwestycji.
Obwodnica Zatora miała być pilotażem dla stosowania technologii BIM (z ang. Building Information Modeling) przy inwestycjach GDDKiA. Chodzi o technologię, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, które można wykorzystywać na każdym etapie inwestycji: od projektu przez realizację po odbiór prac.

Największy publiczny inwestor liczył, że przy okazji realizacji tej niedużej obwodnicy zdobędzie doświadczenia, które wykorzysta w kolejnych przedsięwzięciach, zyskując docelowo większa efektywność w wydawaniu środków publicznych i to przez cały okres życia obiektów budowlanych.

Niestety pierwsze podejście do jej realizacji się nie udało. Spośród sześciu złożonych ofert żadna nie zmieściła się w budżecie. Do najtańszej oferty zabrakło 21,6 mln zł (przy budżecie na poziomie ok. 48 mln zł).

Przetarg został unieważniony na początku marca. Już wcześniej wiceminister infrastruktury Rafał Weber informował, że w planie jest podzielenie inwestycji na fazę projektową i budowlaną. Właśnie ruszył przetarg dotyczący opracowania dokumentacji projektowej i pełnienia nadzoru autorskiego dla planowanej obwodnicy w ciągu DK-28.

Przy opracowaniu dokumentacji i opracowań towarzyszących mają być zastosowane metodyka i narzędzia BIM.

Zadaniem wybranego wykonawcy będzie m.in. uzyskanie wszelkich decyzji i zgód, a także odpowiadanie na pytania wykonawców na roboty budowlane.

Oferty będą przyjmowane do 5 września. Wśród kryteriów oceny ofert, poza ceną z wagą 60 proc., punktowane będą: koordynator BIM - waga: 12, menedżer BIM - waga: 12, realizacja celu fakultatywnego „zastosowanie projektowania BIM do wykonania przedmiaru obiektów inżynierskich na podstawie modelu” - waga: 8, realizacja celu fakultatywnego „opracowanie harmonogramu realizacji robót budowlanych z wykorzystaniem modelu BIM obiektu drogowego i obiektów inżynierskich” - waga: 5.

Poza tym oceniane będzie zastosowanie platformy CDE jako platformy komunikacji między zamawiającym i wykonawcą w wybranych procesach przekazywania i akceptacji informacji (waga 3).

Na realizację całości zadań (a więc wraz z nadzorem) inwestor przewiduje 49 miesięcy.

Obwodnica Zatora ma mieć ok. 2,1 km długości.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony