Partnerzy serwisu:

DW-182: Gwarancyjna naprawa betonu wałowanego

Kasper Fiszer 18.07.2019

DW-182: Gwarancyjna naprawa betonu wałowanego
DW-182 we Wronkach (fot. ilustr.)fot. pl, lic. CC BY-SA 3.0
Choć ułożona jesienią zeszłego roku nawierzchnia z betonu wałowanego na jednej z dróg w Wielkopolsce uległa już pewnemu zniszczeniu, WZDW nie wyklucza stosowania tej technologii w przyszłości. Widzi bowiem jej istotne zalety ujawniające się tak w okresie budowy, jak i późniejszej eksploatacji. Przyczyn pojawiających się w tym konkretnym przypadku problemów upatruje zaś w niezachowaniu reżimu technologicznego niezbędnego podczas prowadzenia prac.
Jesienią zeszłego roku Wielkopolski ZDW przeprowadził remont drogi wojewódzkiej nr 182 Międzychód – Ujście na odcinku Kempicz – Miłkowo, który lezy w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim. Miał on nietypowy charakter, bo zarządca zdecydował się na wykorzystanie tam dwóch różnych technologii. Na około kilometrze drogi w Klempiczu ułożone zostały dwie nowe warstwy masy bitumicznej na podbudowie mineralno-cementowo-emulsyjnej, a na odcinku o długości ok. 1,1 km wychodzącym w stronę Miłkowa użyto betonu wałowanego na podbudowie betonowej.

– Drugi odcinek wyremontowanej drogi będzie miał charakter testowy i będzie podlegał obserwacjom, które pozwolą ocenić zastosowanie betonu wałowanego na drogach wojewódzkich – zapowiadano w komunikacie przed rozpoczęciem robót. Prace wykonało LH Engineering. W tym miesiącu firma powróciła na swój dawny plac budowy.

Technologia wymaga dużej precyzji i dbałości o detale

– W niektórych miejscach materiał się wykruszył. Wykonawca rozpocznie naprawę nawierzchni w ramach udzielonej w umowie gwarancji – mówi Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. Jako potencjalną przyczynę powstania usterki wskazuje on problemy z zachowaniem reżimu technologicznego podczas budowy drogi.

Zauważa on bowiem, że w przypadku technologii betonu wałowanego (RCC) bardzo istotne jest zachowanie odpowiedniej wilgotności mieszanki podczas jej produkcji. – Z jednej strony pozwala to na zastosowania walców wibracyjnych, a z drugiej – zapewnia uzyskanie odpowiedniej równości nawierzchni – tłumaczy. Mówi także, że wykonanie nawierzchni tego rodzaju wymaga prowadzenia prac przy odpowiednich warunkach atmosferycznych, precyzyjnego doboru procentowej zawartości składników oraz środków transportu mieszanki i sprzętu budowlanego.

Za wcześnie na szczegółową ocenę, ale technologia wydaje się obiecująca

Nasz rozmówca stwierdza przy tym, że osiem miesięcy eksploatacji to okres zbyt krótki, by dokonać rzetelnej i szczegółowej oceny zastosowanej technologii, zwłaszcza pod kątem jej trwałości. Zauważa jednak jej istotne zalety. Są to przede wszystkim możliwość szybkiego prowadzenia robót i krótkiego czasu pomiędzy ich zakończeniem a oddaniem drogi do użytku, konkurencyjna cena mieszanki oraz możliwość wieloletniej eksploatacji drogi.

– Doświadczenia innych zarządców dróg wskazują, że nawierzchnia z betonu wałowanego może służyć kierowcom nawet przez 30 lat, nie ulega koleinowaniu i charakteryzuje się wysoką klasą nośności – argumentuje Paweł Katarzyński. Dodaje przy tym, że plany remontowe WZDW na ten rok nie przewidują budowy kolejnego odcinka drogi w tej technologii. – Nie wykluczamy jednak jej zasosowania w przyszłości – kończy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony