Partnerzy serwisu:

Dwucyfrowe tempo wzrostu przeładunków w Portach Szczecin-Świnoujście

Magdalena Romanowska 25.06.2021

Dwucyfrowe tempo wzrostu przeładunków w Portach Szczecin-Świnoujście
Porty w Szczecinie i Świnoujściu utrzymały w maju dwucyfrową dynamikę wzrostu przeładunków. Oznacza to, że w minionym miesiącu poszły one w górę o prawie 18 proc. Od początku 2021 r., czyli od 5 miesięcy, wyniki są o 13 procent lepsze aniżeli w tym samym czasie roku ubiegłego.
Na prowadzeniu wciąż plasuje się ruda ze wzrostem o 128,1 proc. wobec maja 2020 r. Na kolejnej pozycji są inne masowe, z wynikiem o 48,4 proc. lepszym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W grupie innych masowych porty notują więcej importu nawozów i metanolu, a w eksporcie smoły, paku i złomu.

Węgiel zamknął miesiąc wzrostem na poziomie 35,1 proc. Tutaj porty obsłużyły w eksporcie pięć dużych statków z koksem i węglem do Hiszpanii, Indii i Turcji. W maju więcej było także drobnicy, kontenerów i paliw, które zakończyły miesiąc wynikami odpowiednio 21 i 12,2 oraz 2 proc. na plusie wobec maja 2020. Z kolei zboża to jedyna grupa towarowa, która zakończyła miesiąc wynikiem ujemnym, czyli 23 proc. na minusie.

Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po pięciu miesiącach br. jest nadal ruda, wzrost o blisko 69 proc. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel i drobnica z wynikiem lepszym aniżeli rok temu odpowiednio o 48 i 13 proc. W czołówce znalazły się też kontenery wzrost w TEU o 6 proc.
W okresie styczeń-maj 2021, wobec ub. roku na minusie utrzymują się przeładunki w takich grupach, jak inne masowe, zboża i paliwa.

Ostatni ponad roczny czas pandemii dowiódł jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. W tym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym 2020 roku spadki przeładunkach wyniosły jedynie 3 proc. Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7 do 8 proc. Wraz z wrześniem przyszły wzrosty i utrzymują się one do tej pory.

ZMPSiŚ prowadzi sporo inwestycji w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Trwa też przystosowywanie terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony