Partnerzy serwisu:

Dzieciuchowicz o propozycjach waloryzacyjnych: Krok w dobrą stronę

Elżbieta Pałys 04.01.2019

Dzieciuchowicz o propozycjach waloryzacyjnych: Krok w dobrą stronę
fot. Pixabay
Przedstawione wczoraj w Ministerstwie Infrastruktury propozycje waloryzacyjne to krok w dobrą stronę – ocenia Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Uwzględniają one postulaty branży – dodaje. Szefowa OIGD podkreśla jednak, że mówimy o nowych kontraktach, wciąż natomiast nierozwiązana pozostaje kwestia waloryzacji już trwających kontraktów.
Przypomnijmy, wczoraj dwaj najwięksi publiczni inwestorzy – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK przedstawiły propozycje dotyczące waloryzacji kontraktów. To odpowiedź na liczne głosy środowiska wykonawców, którzy alarmowali, że ceny na rynku rosną w galopującym tempie.

Co zaproponowano

Jak podano, waloryzacja ma być comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość została określona na 5%. Ma być obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS. Mają one posłużyć do stworzenia tzw. koszyków waloryzacyjnych, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych. Pod uwagę mają być brane m.in. ceny produkcyjne paliwa, stali, kruszywa, średnie wynagrodzenia pracowników branży, a także inflacja.

– To krok w dobrą stronę – ocenia w rozmowie z portalem Rynekinfrastruktury.pl Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD. Zastrzega jednak, że zwykle „diabeł tkwi w szczegółach”, dlatego przed ostateczną oceną propozycji branża dokładnie przeanalizuje zaproponowane rozwiązania. Swoje uwagi przedstawi podczas spotkania zaplanowanego na koniec przyszłego tygodnia.

– Jest kilka kwestii, które musimy przedyskutować, jak choćby ograniczenie waloryzacji do 5 procent. Chcę by firmy wypowiedziały się co o tym sądzą – mówi Barbara Dzieciuchowicz.

Szczególnej uwagi, jej zdaniem, wymagają także sprawy dotyczące waloryzacji umów z podwykonawcami. – Musimy dokładnie przyjrzeć się tym propozycjom, by potem nie prowadziły one do konfliktów podczas podpisywania umów, czy też problemów z ich akceptacją, a w efekcie, by nie przedłużały procedur – stwierdza prezes OIGD.

Podkreśla jednak, że ten istotny krok do przodu, dotyczy tylko przyszłości. – Wciąż pozostaje kwestia kontraktów już podpisanych – zauważa.

Nadzieja tylko w ugodach?

Tu dobrym sygnałem jest fakt, że Prokuratoria Generalna wycofała się ze swoich rekomendacji dotyczących tzw. klauzul rebusowych. W ich efekcie GDDKiA usuwała z kontraktów możliwość dochodzenia przed sądem roszczeń związanych z wynagrodzeniem (z uwagi na zapisy o waloryzacji, która w praktyce nie działa). Drogowy inwestor ma się wycofać ze wszystkich spraw, które trafiły do sądów jako skargi na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, która w tej sprawie stawała murem po stronie wykonawców.

Wszystko natomiast wskazuje na to, że nie będzie jednej propozycji dla waloryzacji wynagrodzenia w już trwających umowach. Poszczególne przypadki prawdopodobnie będą rozpatrywane indywidualnie. – Myślę, że część spraw trafi do sądu w ramach klauzul rebusowych – mówi Barbara Dzieciuchowicz. – Wówczas na pewno będziemy prosić stronę publiczną, by w ramach art. 54 a ustawy o finansach publicznych chciała zawierać ugody, żeby sprawy nie toczyły się tak długo jak w poprzedniej perspektywie – komentuje przedstawicielka izby gospodarczej zrzeszającej drogowców.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony