Partnerzy serwisu:

Dziewięć podmiotów chce pobierać opłatę drogową

Elżbieta Pałys 20.02.2017

Dziewięć podmiotów chce pobierać opłatę drogową
fot. GDDKiA
Dziś minął termin na składanie wniosków o udział w postępowaniu na Krajowy System Poboru Opłat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostała 9 ofert. Są podmioty z wielu krajów, w tym Stanów Zjednoczonych. Nie zabrakło wniosku od obecnego operatora systemu.
Teraz Generalna Dyrekcja oceni wnioski, po czym z tymi, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu przeprowadzi dialog techniczny. – Po zakończeniu tego etapu, podczas którego przedstawiciele GDDKiA z każdym z uczestników z osobna będą negocjować warunki realizacji zamówienia mające się znaleźć w umowie, zostanie wykonawcom przekazana finalna Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, wraz z zaproszeniem do składania ofert – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Kto wystartował w przetargu

Wnioski o udział w postępowaniu złożyło konsorcjum Kapsch Telematic Services w konsorcjum Kapsch TrafficCom z Austrii i Kapsch TrafficCom Transportation ze Stanów Zjednoczonych. Swoje oferty złożyli także: Catterick Investments, w którym niedawno kupiła udziały spółka Stalexport-Autostrady, konsorcjum Skyways, utworzone przez Leadville Investments z siedzibą w Warszawie i Strabag Motorway, a także konsorcjum, w skład którego weszli Comarch Polska, Integrated Solutions, Orange Polska i BT Signal.

Wniosek złożył także słowacka firma SkyToll i węgierskie konsorcjum Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zártkörűen működő Részvénytársaság (National Toll Payment Services Plc.) i i-Cell Mobilsoft Zártkörűen működő Részvénytársaság (i-Cell Mobilsoft Zrt.).

Zainteresowane postępowaniem jest także S&T Services Polska w konsorcjum z dwoma partenrami: Vitronic Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme z Niemiec oraz Xerox State & Local Solutions ze Stanów Zjednoczonych.

O pobieranie elektronicznej opłaty stara się również konsorcjum, na którego czele stoi FB Serwis. Jego partnerami są w tym przypadku Cintra Global z Anglii, Vialivre z Portugali i Cintra Toll Services ze Stanów Zjednoczonych.

Zainteresowanie dialogiem technicznym wyraził także Egis Projects z Francji wraz dwoma polskimi partnerami: Egis Electronic Toll Collection Polska i TK Telekom.

Jest o co walczyć

Postępowanie związane z wyborem operatora systemu powinno się zakończyć do listopada tego roku, tak by wykonawca miał rok na przejęcie systemu i od listopada 2018 roku mógł już normalnie pobierać elektroniczną opłatę.

Kontrakt z wykonawcą wybranym w trwającym postępowaniu będzie zawarty na 6 lat. 

Na obecnym etapie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie przesądziło o wyborze technologii systemu, który będzie obowiązywał od listopada 2018 r. Ma ją wskazać dialog techniczny. – Najważniejszym etapem postępowania jest zastosowana przez zamawiającego formuła dialogu z wykonawcami, którzy w odpowiedzi na przedstawione potrzeby i wymagania Zamawiającego w zakresie KSPO, będą mogli przedstawić swoje rozwiązania i propozycje dla GDDKiA w przedmiotowym zakresie. Celem dialogu konkurencyjnego, będzie wypracowanie optymalnych i najbardziej efektywnych technicznie i ekonomicznie rozwiązań dla przyszłego KSPO, które będą wykorzystane przez zamawiającego do finalnego określenia kształtu i sposobu funkcjonowania systemu – czytamy w komunikacie prasowym.

We wcześniejszych zapowiedziach, kierownictwo ministerstwa zapewniało jednak, że zbudowana blisko 6 lat lat temu infrastruktura na potrzeby poboru opłat (chodzi przede wszystkim o bramownice), niezależnie od wybranej technologii będzie wykorzystana, np. do kontroli szczelności systemu).     

Obecnie obowiązujący system poboru opłat viaTOLL opiera się na technologii radiowej. Jego operatorem jest firma Kapsch. Opłaty są pobierane na sieci o długości 3,3 tys. km. Płacą je kierowcy pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony oraz autobusów. Codziennie do systemu wpływa średnio 5 mln zł. Pieniądze z e-myta zasilają Krajowy Fundusz Drogowy. W ciągu 5 lat funkcjonowania systemu Viatoll zebrał 6,3 mld zł. Nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL wyniosły w tym czasie 1,129 mld zł, a koszty operacyjne 1,082 mld zł. 

Najbliższe rozszerzenie sieci planowane jest w przyszłym roku. Sieć ma się powiększyć o 359 km, w tym po raz pierwszy o drogi krajowe.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony