Partnerzy serwisu:

Elbląg: Przekop Mierzei Wiślanej to pierwszy etap koniecznych zmian

Kasper Fiszer 09.03.2019

Elbląg: Przekop Mierzei Wiślanej to pierwszy etap koniecznych zmian
Port morski w Elblągufot. Polimerek, lic. CC BY-SA 3.0
Elbląski samorząd przekonuje, że przekop Mierzei Wiślanej pozwoli na zwiększenie handlowego i turystycznego znaczenia regionu. W opinii władz miasta oprócz samego przekopu potrzebne są jednak także inne inwestycje, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje bezpośredni dostęp do morza. Wskazują także, że źródłem ich finansowania powinien być budżet centralny.
Władze Elbląga bardzo jednoznacznie opowiadają się za realizacją przekopu Mierzei Wiślanej. Rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Elblągu Joanna Urbaniak stwierdziła, że inwestycja pozwoliłaby przywrócić tamtejszemu portowi morskość, tradycję i szansę rozwoju. Nazwała też budowę nowego kanału żeglugowego ogromną szansą zarówno dla Elbląga, jak i dla wszystkich gmin nadzalewowych, i to zarówno pod względem rozwoju gospodarki, jak i turystyki.

Port Elbląg jako kluczowy element morsko-rzecznego systemu transportowego

– Korzyści z budowy kanału to uzyskanie swobodnego, suwerennego dostępu Elbląga i portów Zalewu Wiślanego do Morza Bałtyckiego, ożywienie gospodarki miasta i regionu poprzez nowe miejsca pracy (przede wszystkim całego sektora gospodarki morskiej, usług transportowo-logistycznych, rybołówstwa i turystyki), otwarcie Zalewu Wiślanego dla państw członkowskich Unii Europejskiej oraz odciążenie dróg i kolei – wylicza nasza rozmówczyni. Wskazuje też na możliwość skrócenia relacji pomiędzy portem w Elblągu a innymi portami: w Trójmieście o 52 mM (94 km), w Europie Zachodniej o 33 mM (61 km), a na wschodnim Bałtyku o 8 mM (15 km). Dodatkowo port mógłby obsługiwać większe niż dziś jednostki – o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m i szerokości do 20 m.

Według Joanny Urbaniak po przeprowadzeniu prac zwiększyłyby się także możliwości w zakresie handlu w rejonie Morza Bałtyckiego i przeładunku towarów w elbląskim porcie. Transport do Kaliningradu byłby zaś bardziej efektywny dzięki zastosowaniu większych niż obecnie jednostek. Rzecznik wskazuje również na aspekt strategiczny. – Aktualnie elbląski port jest jedynym w Europie, który nie ma bezpośredniego dostępu do morza. Jest on praktycznie uzależniony od aktualnego stanowiska władz Federacji Rosyjskiej. Zmiana tego stanu rzeczy, a przy tym skrócenie drogi wodnej łączącej Elbląg z portami Bałtyku, jest jednym z wiodących czynników determinujących rozwój transportu wodnego i żeglugi międzynarodowej. Porty w Elblągu i na Zalewie Wiślanym, będąc częścią międzynarodowych szlaków wodnych, mają naturalne możliwości tworzenia sprawnego morsko-rzecznego systemu transportowego z zapleczem lądowym Polski i krajów ościennych – argumentuje.

Miasto zainwestowało w infrastrukturę turystyczną i dla ruchu cargo

Rzecznik elbląskiego magistratu przekonuje, że wbrew obawom budowa przekopu doprowadzi do wzrostu, a nie zaniku ruchu turystycznego. – Obszar Zalewu Wiślanego jest aktualnie najmniej wykorzystywanym terenem [tego typu] w Europie mimo swojego ogromnego potencjału. Inwestycja z pewnością wpłynie na wzrost atrakcyjności całego regionu i będzie doskonałym elementem promocyjnym. Akwen stanie się dostępny dla turystów z całego świata: kanałem będzie można wpłynąć na Zalew, cumować w elbląskim porcie bądź w marinach w miejscowościach nadzalewowych i stąd wyruszyć na unikatowy Kanał Elbląski – mówi. Dodaje, że lokalne samorządy zainwestowały już w odpowiednią infrastrukturę: porty jachtowe, mariny z pełnym zapleczem sanitarnym.

Nasza rozmówczyni wymienia szereg inwestycji miejskich, które zostały zrealizowane w minionych dwóch dekadach, a które mają przygotować elbląski port na przyjęcie nowej roli. Wśród nich jest budowa terminala towarowego, rozbudowa basenu jachtowego „Bryza”, budowa nowoczesnego punktu odpraw granicznych połączona z umocnieniem ok. 200 m brzegu przejścia granicznego oraz przebudowa dwóch kładek pieszych na mosty zwodzone i nabrzeża na elbląskim Starym Mieście. – Czynimy również starania o kolejne inwestycje, dzięki którym możliwe będzie maksymalne wykorzystanie elbląskiego portu morskiego zarówno w zakresie obsługi towarowej, jak i pasażerskiej – zapewnia.

Dodatkowe inwestycje powinny być prowadzone równolegle

– Przekop Mierzei Wiślanej traktujemy jako pierwszy etap – zaznacza przy tym rzecznik UM w Elblągu. – Aby w pełni wykorzystać powstającą szansę, potrzebne są również inne inwestycje: planowane jest pogłębianie toru wodnego, budowa obrotnicy, mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim wraz z układem komunikacyjnym czy nowego terminala wraz z nabrzeżami, magazynami, placami składowymi i dostępem do bocznicy kolejowej – wylicza. – Uważamy, że inwestycje te powinny zostać zrealizowane równolegle z budową kanału żeglugowego, i że znajdą się środki na ten cel w budżecie państwa – dodaje.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony